Det er lett å la seg overbevise når PC-annonsene fremhever gode egenskaper. Men er de virkelig så gode? Vi har tatt en titt bak formuleringene. Foto: Bjørn Eirik Loftås
Det er lett å la seg overbevise når PC-annonsene fremhever gode egenskaper. Men er de virkelig så gode? Vi har tatt en titt bak formuleringene. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Ikke la deg lure av PC-annonsene

Noen ganger kan det være lurt å lese annonsene minst to ganger før du lar deg overbevise.

Alle som har drevet med salg vet betydningen av såkalte «plussord». Det ligger i selgerfagets natur å være positiv, og fremheve egenskaper som er bra, og kanskje dysse ned betydningen av det som eventuelt er mindre bra ved produktene man ønsker å omsette.

Se også: Slik selger Expert trygghetsforsikring

Ikke alltid lett

Og det er ikke alltid like lett å vite for forbrukeren hva som virkelig er bra, og hva som i praksis er helt ordinære egenskaper (les: Skryt). Spesielt når det dreier seg om tekniske begreper og formuleringer man ikke har noe særlig forhold til, er det lett å la seg overtale av en dyktig selger eller smart utformet annonse.

Sjekk også dagligvarebutikkenes salgstriks

I denne artikkelen har vi plukket ut noen eksempler på annonser som vi mener inneholder noen knep for å "få deg på kroken", som ikke nødvendigvis forteller den hele og fulle sannhet - eller i hvert fall kamuflerer den i en eller annen grad. Her er det greit å være våken!

Eksempel 1:

Vis mer



Denne PC-en selges via Netonnet.no. Det vi reagerer på her er ordet "HD-skjerm", og også bruken av "Full HD" under bildet. Man kan lett få inntrykk av at dette er en PC med en skjerm som har full HD-oppløsning, mens den i praksis har den laveste oppløsningen som er å finne på 15,6-tommere, 1366 x 768 piksler. "HD" spiller her på "HD Ready", og har med andre ord ikke noen verdi i det hele tatt. Full HD-oppløsning via HDMI på ekstern skjerm er heller ikke noe å skryte av, for det klarer samtlige PC-er på markedet i dag.

Vi tok kontakt med Netonnets norgessjef Filip Elverhøy, som har følgende kommentar til vår reaksjon:

– Vi jobber kontinuerlig med informasjonen fra produsentene for å gi kundene våre best mulig innsikt i hvilke funksjoner og egenskaper et produkt har. Vi vet at det kan være utfordrende med stadig nye bransjeutrykk og teknologier. NetOnNet bruker derfor mye tid på å forklare de ulike funksjonene i produktteksten, dette gjelder også "Full HD". Det vi ønsker å kommunisere til kunden er at datamaskinen har både maskinvare og kapasitet til å spille av film og nett-TV i høyeste kvalitet, og det er utdypet i produktteksten at dette oppnås ved å koble datamaskinen til en ekstern skjerm, sier han til DinSide Data.

Eksempel 2:

Vis mer



Denne PC-en selges hos Siba.no. Det er i utgangspunktet ikke noe galt her, men nok en gang ser vi HD-begrepet uten at det er snakk om full HD, og at dobbelkjerneprosessor trekkes fram som argument. Til opplysning finnes knapt noen PC-er på markedet med enkeltkjerneprosessor.

PC-en har i tillegg en prosessor fra AMD. I mange tilfeller har vi sett denne bruken av ordet "dobbelkjerneprosessor" uten nærmere beskrivelse nettopp på maskiner med AMD-prosessor.

Våre tester har vist at AMD-prosessorene ofte yter dårligere per MHz enn Intels Core i-prosessorer, og bruker mer strøm under belastning - med tilhørende dårligere batteritid enn hva tilfelle er med Intel.

Vi tok kontakt med Siba for å få en forklaring.

– Det finnes færre og færre PC-er med enkelkjerneprosessor, men de finnes, og derfor synes vi det er viktig å påvise denne egenskapen, forteller informasjonssjef Nora Ay til DinSide Data.

Om de tre bokstavene "AMD" er bevisst utelatt får vi ikke noe helt klart svar på.

– Vil vil at det skal være enkelt å sammenligne produkter mot hverandre, og forsøker derfor i så stor grad som mulig å ha like produktbeskrivelser. Iblant kan partneravtaler regulere hvordan vi beskriver et produkt, sier hun.

Eksempel 3:

Vis mer



Dette eksempelet fra Elkjøp-avisen er egentlig ganske likt eksempelet fra Siba.no. Her brukes "Dual Core prosessor" som innfall til annonsen. Dual Core er det samme som dobbelkjerne, og er absolutt ikke noe spesiell egenskap. Om det hadde vært en firekjernet prosessor (Quad Core) hadde det gitt mer mening. Det er nemlig en langt sjeldnere egenskap.

Informasjonssjef Line Lauvsnes Oddekalv i Elkjøp har følgende kommentar:

– Det stemmer at vi ikke lenger har PC-er i sortimentet med enkelkjerneprosessor, nå går det jo motsatt vei. I dag har vi PC-er med Quad Core, så det er nok en av grunnene til at prosessor fortsatt blir trukket frem i enkelte annonser. Målet med disse annonsene er generelt å si noe om hva PC-en inneholder, og da forsøke å finne spesifikasjoner folk flest er opptatt av, sier hun.

Eksempel 4:

Vis mer



Bruk av gult rabattmerke får oss gjerne til å tro at man gjør et spesielt godt kjøp. Men en prosent rabatt er ikke særlig mye, som her hos CDON.no. Hvis du ikke er stødig i matematikk kan vi hjelpe deg litt på vei: Jo lavere tall, desto mindre avslag. Og det skal godt gjøres å komme under en prosent (noen tiere i dette tilfellet). En kjapp titt på en prissammenligningstjeneste vil raskt avsløre om dette virkelig er et godt tilbud.

Eksempel 5:

Vis mer



Denne er også hentet fra CDON.no. PC-en er rask og har god ytelse, sier annonsen. Det er vi skeptiske til. Maskinen er nemlig utstyrt med en prosessor som byr på svært begrenset ytelse. For å illustrere: Vi har testet en PC med storebroren AMD E-1800, og her er noen sitater fra vår artikkel:

"For det første er det alltid litt mer venting når du installerer og starter programmer, veksler mellom dem, lukker og gjør innstillinger. Det behøver ikke å være noe problem, men den snappy følelsen du gjerne forventer av en helt ny PC, den er der ikke".

Så hvor går egentlig grensen for å bruke plussordene "rask" og "god"? En god del over dette nivået, mener i hvert fall vi.

CDON har ikke besvart våre henvendelser vedrørende disse tingene.

Eksempel 6:

Vis mer



Denne er lei. I annonsen har MPX klasket på en tekst over bildet som vi mener lett kan misforstås. Det første som i hvert fall slo oss, var at PC-en var «Best i test». Leser man teksten en gang til, ser man at det står "Best på PC". Denne maskinen fra Acer har fått bra omtale enkelte steder, men oss bekjent ikke vunnet noen som helst test. Hva teksten spiller på da, er dermed ikke lett å forstå. Den har i hvert fall ikke noen klar sammenheng med den aktuelle PC-en.

Vi tok kontakt med MPX.no for en forklaring.

– Det vi egentlig vil fremheve er at MPX skal være best på PC, blant annet ved å ha ekspertise og det beste utvalget. Slik denne teksten er plassert har vi ingen problemer med å skjønne at den kan misforstås. Derfor har vi fjernet den, sier Anders Sildnes, salgssjef hos MPX.

Han legger til at MPX fremover kommer til å bruke enklere forklaringer på vanskelige tekniske begreper og uttrykk, for å unngå misforståelser, men understreker at dette ikke er noe de gjør for å svare på vår reaksjon.

– Vi har et ønske om å gjøre hverdagen enklere for våre kunder, og være en guide i den produktjungelen som oppleves som vanskelig av veldig mange. Rett og slett skal MPX.no sørge for at kundene skal forstå hva produktene de ser på kan og bør gjøre, og ikke dypdykke i gigahertz og megahertz, avslutter han.

Verdt å følge med

Det er uansett lett å gå seg vill i jungelen av tilbud. Gjør gjerne noen enkle nettsøk før du slår til, modellnavn pluss ordene "review" eller "test" bruker som regel å være gode utgangspunkter for å finne andres erfaringer med nettopp den PC-en du har sett deg ut. DinSide har en av Norges mest oppdaterte PC-testoversikter, den finner du her.

Er du usikker på om prisen virkelig er så god som man ofte kan få inntrykk av i annonsen, bør du besøke prisguide.no, prisjakt.no, kelkoo.no eller en annen prissammenligningstjeneste.

Lykke til!

Her finner du våre ferske PC-tester

Har du eksempler på annonser som lett kan misforstås? Del dem med andre i debatten under