Vis mer

Ikke alt slipper inn i Mac App Store

Apple har strenge krav til utviklerne som vil tjene penger via den nye Mac App Store.

I går ble det klart; App Store kommer også til Mac og OSX. Med 7 millarder nedlastinger av apps via App Store for iPhone/iPod/iPad, skulle det strengt tatt bare mangle.

Den nye butikken ser svært elegant ut. Mac-brukere kan kjøpe applikasjoner med ett klikk (på samme måte som den som ligger på de mobile enhetene), installasjonen skjer uten noen innvending fra brukeren og applikasjonene du kjøper kan også brukes på flere Mac-maskiner du måtte eie.

Dog skal det sies at Apple, som i den nåværende App Store, har ganske strenge krav til hvilke applikasjoner som godtas. Spesielt virker det som om spillutviklere ikke kan belage seg på å bruke Mac App Store som distribusjonskanal.

Les også: Gi meg App Store i Windows!

The unofficial Apple weblog har gått igjennom kravene, og her er noen av høydepunktene:

  • Ingen betaversjoner - Utviklere får ikke lov til å selge produkter merket beta, trial, demo etc.
  • Ingen ekstra kopibeskyttelse - Apple vil selv stå for DRM-håndteringen og tillater ikke bruk av lisensnøkler eller annen form for hindring av piratkopiering.
  • Ikke nevn andre - Applikasjonen får ikke nevne produsenter av andre plattformer; ei heller feilstave noen Apple-produkter
  • Ikke etterligne OSX-applikasjoner - Du får ikke lov til å lage en applikasjon som ligner på programmene som følger med i OSX, for eksempel iTunes eller Finder.
  • Ikke for kompleks - Brukergrensesnittet må være intuitivt og ikke for kompleks, og det kan heller ikke forandre den sentrale funksjonaliteten i OSX.
  • Ingen realistisk vold - Applikasjonen skal ikke vise fotorealistisk skyting, tortur etc. av mennesker og dyr (for spillentusiaster er det godt Steam finnes for Mac også, med andre ord)

Les resten av listen hos TUAW.