Slik ser nettsidene til årets TV-aksjon ut (faksimile: NRK.no)
Slik ser nettsidene til årets TV-aksjon ut (faksimile: NRK.no)Vis mer

Hvor har dere gjemt TV-aksjonen?

Strykkarakter til NRKs profilering av årets tv-aksjon.

«Hvorfor samler ikke NRK og Blåkors 1,3 millioner Facebook-nordmenn?»



Av: Marius Eriksen

Jeg ser ikke så mye på TV lenger.

Derfor slo det meg i går kveld, da jeg for en gangs skyld benket meg foran skjermen med “Himmelblå” på full styrke: Det var første gang jeg så en reklame for årets TV-aksjon. Det etterfølgende programmet, “Nils og Ronny på vannvogna“, var også veldig bra.

Jeg har lest noen artikler på nett selvfølgelig, men ikke bitt meg fast i dato eller hvordan jeg kunne engasjere meg. Og når jeg tenker meg om, har jeg sett en plakat på trikken.

Etter dette måtte jeg selvfølgelig ut for å google nettverden. Som mangeårig bøssebærer ville jeg vite mer. Hvordan engasjerer de meg denne gangen?

Der ute i den store nettverden ventet et trist syn. NRKs forsøk på hjemmeside for aksjonen er jo bare lei, og engasjementet, som nettet jo er en forkjemper for, var nærmest ikke-eksisterende.

Dette er jo så bra, hvorfor ikke snakke til “alle” om det hele tiden der folk er - på nett?

Marius Eriksen er seniorrådgiver i PR-byrået GCI Communique. Kommentaren er publisert i deres blogg og gjengitt med tillatelse. Vis mer


Hvorfor samler ikke NRK og Blåkors 1,3 millioner Facebook-nordmenn? Det finnes en gruppe med 723 medlemmer som er langt fra aktiv. Den har 10 innlegg på veggen sin, og ingen mulighet til skikkelig engasjement. En enkel applikasjon i Facebook, som heter “Causes“, gjør det enkelt for brukerne å donere til din sak og engasjere seg i f.eks. TV-aksjonen.

Hvorfor skaffer de ikke bøssebærere blant de 800.000 ungdommene på Nettby? Hvorfor blogger ikke bidragsytere, ambassadører og forkjempere for å skape engasjement? Hvorfor ber de ikke de over fire millioner nordmennene på nett om innspill til saker og innsamlingsideer? Hvorfor får jeg ikke informasjon på Twitter? Hvorfor ikke?

Jeg skulle ønske jeg hadde svaret på dette, men det har jeg ikke. Antagelig er det vel fordi dette er en ny og ukjent verden for de som er ansvarlige for kommunikasjonen. Jeg kan ikke skjønne annet. Fordi mulighetene er så enorme og kostnadseffektive, er det rart at det i 2008 fortsatt kun er satset i de tradisjonelle mediene.

Det har de siste to årene vært eksempel etter eksempel på hvordan organisasjoner med hell har utnyttet sosiale mediers fremgang i sin kamp for å få midler og støtte til sitt veldedighetsarbeid. CharityWater er et godt eksempel. Røde Kors et annet. Eller samlesiden Change og StandUpToCancer. Se og lær!

Uansett, lykke til med innsamlingen! Jeg er med. Men lov å engasjere meg mer neste år.