Hvis operativsystemene var flyselskaper

Operativsystemene har alle sine svakheter. Her illustres de på en ny måte.

Sjelden har vi sett mer treffende bilder på egenskapene hos de forskjellige operativsystemene. Takk til Jo Lyshoel for et glimrende bidrag!

Luftfart med MacOS
Alt kabinpersonale, alle kapteiner, bagasjebærere og billettselgere ser helt like ut. De oppfører seg likt, og de snakker på samme måte. Hver gang du stiller et spørsmål, svarer de at det har du ikke bruk for å vite noe om, at du faktisk ikke vil vite noe om det, og at alt blir gjort for deg uten at du vet om det, så bare ti stille.

Luftfart med Netware
I en firkantet hangar stiger sertifiserte ingeniører ombord på et Hercules-lignende fly der annenpiloten vet hvor alt i flyet er og hvordan det virker. Alle passasjerene har bind for øynene, og det flys bare til noen ganske få destinasjoner.

Luftfart med DOS
Besetning og passasjerer skyver flyet i gang til det letter og hopper så om bord og flyr et lite stykke. Når flyet treffer bakken hopper alle ut og skyver igjen. Slik foregår hele reisen.

Luftfart med Windows
Flyplassen og terminalen er vakker og fargerik med vennlig personale.
Det er enkelt å komme om bord på flyet, og det letter straks og uten problemer. Midt under flyturen går imidlertid flyet i luften uten noen form for forvarsel.

Luftfart med OS/2
Før du kan komme om bord på flyet, må billetten din stemples ti forskjellige steder, slik at du må stå i ti forskjellige køer. Du må også fylle ut et skjema med opplysninger om hvor du vil sitte og om flyet skal ligne et cruiseskip, et passasjertog eller en buss. Hvis du endelig kommer om bord på flyet, og det faktisk letter, får du en flott tur. (Bortsett fra de øyeblikkene da ror og flaps fryser fast – i slike tilfeller får du tid til å be en liten bønn og stikke hode mellom bena.)

Luftfart med Linux/Unix
Alle passasjerene tar med seg en reservedel til flyet når de ankommer flyplassen. De møtes på rullebanen for å skru sammen flyet, mens de hele tiden krangler om hva slags fly de vil bygge.

Luftfart med Windows NT
De reisende går ut på rullebanen, sier den hellige adgangskoden i kor, og danner så omrisset av et fly. Så setter alle seg ned og lager lyder med munnen som om de virkelig fløy. (Da Windows NT endelig kom på markedet, var det et ambisiøst fly som skulle kunne fly jorden rundt på 5 liter brennstoff og lande på en lekeplass. Erfarne kapteiner fant i midlertid fort ut at hvis de ville ha med seg passasjerer og bagasje, måtte de ha med et fast tankfly på turen og bare lette og lande på områder større enn Finnmark.)

BeOS og JavaOS
BeOS og JavaOS er for små til å ha sine egne flyselskaper. De må ta flybussen!