Apple-sjef viser fornøyd frem selskapets nysatsning iPad under produktlanseringen i San Fransisco. Foto: Engadget, gjengitt med tillatelse
Apple-sjef viser fornøyd frem selskapets nysatsning iPad under produktlanseringen i San Fransisco. Foto: Engadget, gjengitt med tillatelseVis mer

Hvem har bruk for iPad?

KOMMENTAR: Vi har vært vitne til et av de største mediesirkusene i moderne datateknologis historie, og alt som kom ut av det var en tablet. Hva er det egentlig Apple gjør med oss?

Aldri før har det versert så mange rykter omkring en produktlansering som i forkant av gårsdagens Apple-seanse og lanseringen av iPad. Og de mange ryktene og lekkasjene har vært godt lesestoff, det viser lesertallene fra våre søskenmagasiner Digi.no og ITavisen, som begge har skrevet langt mer om nykomlingen enn vi i DinSide Data har gjort.

Men vi dekket lanseringen live i går kveld, og kan i dag avsløre at sjelden har så mange klikket på en sak på vår forside. Vi snakker om tusentalls klikk på bare få minutter.

Jeg har i dag gjestet to TV-kanaler for å snakke om det nye "vidunderet" fra Apple. Det hadde neppe skjedd om det for eksempel var HP eller Dell som lanserte noe lignende. Jeg har snakket med en rekke både teknisk interesserte og mindre interesserte i går kveld og i formiddag, og nesten samtlige sier de ønsker seg en iPad, selv om de egentlig ikke ser behovet for den. Det er med andre ord helt andre ting enn rasjonalitet som først og fremst ligger bak eventuelle anskaffelse hos mange. Apple ser nok en gang ut til å ha en massesuggerende effekt på publikum som alle konkurrentene kan misunne.

Bjørn Eirik Loftås er dataredaktør i DinSide.no Foto: Per Ervland Vis mer


Microsoft må for eksempel føle seg rimelig snytt. Det begynner å bli mange år siden de, i samarbeid med flere store PC-produsenter, viste frem de første tablet-PCene. De brukte til og med masse ressurser på å lage en spesialutgave av Windows XP tilpasset disse brettene, samt millioner på millioner i markedsføring. Tableten ble omtalt som ideell for notater, bestillinger, surfing, tegning og lignende. Det hjalp så lite. Produktene hadde alt for mange begrensninger, og tablet-markedet tok aldri av. Mange vil betegne det som en gigantisk flopp.

Så kommer altså Apple inn fra sidelinjen, "relanserer" produktet, og plutselig er tableten blitt gloheit. Apple-effekten har slått til igjen.

Men det skal mer enn en hype til for at et produkt skal overleve på sikt. Og det er en del forhold ved iPad som gjør det til et mye mer modent produkt enn de tradisjonelle, Windows-baserte tabletene. For det første er den kraftigere, lettere, tynnere, har bedre batterilevetid og er dessuten langt billigere enn tablet-PCene som dukket opp for noen år siden. I tillegg har den en skjerm- og berøringsløsning som sannsynligvis vil gjøre den både lettere og morsommere å bruke.

«Å gi publikum det de vil ha, men ikke før verdikjeden er definert og enkel å formidle. Det er selve nøkkelen til suksessen.»


Minst like viktig er det at Apple allerede har en velfungerende infrastruktur rundt iPod Touch og iPhone, som står klar for iPad fra dag én. Appstore er der allerede, med sine 140.000 spill og programmer, iTunes er der med millioner av sanger, TV-serier og filmer, og nysatsningen iBookstore vil ha tusenvis av ebøker fra de store forlagshusene klare til nedlasting så snart produktet er i salg. Amazon er markedsledende med sin Kindle i dag, men det spørs hvor lenge det varer. Design- og funksjonsmessig virker det i hvert fall å være minst ti år mellom Kindle og iPad.

Og en ny iWork kontorpakke er på plass, spesieltilpasset iPad. Regneark. Tekstbehandling. Presentasjonsverktøy. Og i motsetning til Microsoft Office koster det ikke tusenlapper, men 56 kroner stykket. Hvem får ikke heltestatus av slikt?

De neste to månedene vil det komme på plass en rekke andre avtaler med flere innholdsleverandører, ikke minst ser spillindustrien et nytt marked her. iPad er kraftig nok til å kjøre spill med avansert grafikk, og bevegelsessensorer åpner for spennende nye styreløsninger.

Aviser og magasiner ser også nå en mulighet for elektronisk distribusjon i en form som ligger mellom papir- og nettaviser, og som kanskje kan ta det beste fra to verdener. De vet at noe må gjøres for å sikre fremtidige inntekter, og setter sin lit til at iPad er frelsen de har ventet på.

Alle disse forholdene og aktivitetene er selvfølgelig nøye planlagt fra Apple sin side, og i det ligger det geniale med selskapet: Å gi publikum det de vil ha, men ikke før verdikjeden er definert og enkel å formidle. Det er selve nøkkelen til suksessen.

Men første generasjon iPad har også vesentlige mangler, mener jeg. For det første er det ingen USB-porter på den. Det er ingen plass for minnekort. Skjermen er liten. Intet kamera. Synkronisering mot PC/Mac må skje via iTunes. Nettleseren støtter ikke Flash. Det er ikke mulig å kjøre flere programmer samtidig. Og minnet er en stor begrensning. Selv toppmodellen med 64 GB minne blir lite med et fyldig musikkbibliotek og noen filmer til langturen.

I tillegg dukker spørsmålet opp om verden egentlig har bruk for en slik mellomting mellom PC-en og mobilen. Historien tyder på at så ikke er tilfelle. Det er med andre ord ikke selvsagt at iPad blir en så stor suksess som mediehysteriet rundt den skulle tyde på, langt derifra. Men med den medgangsbølgen Apple rir på skulle det ikke forundre meg om så skjer likevel.

Hva mener du? Bruk debatten nederst!

Les også:
Det ble en iPad
Her selges den allerede