Hva er det Sony BMG driver med?

KOMMENTAR: Plateselskapene går nå bort fra DRM, men Sony BMG har ikke skjønt bæret.

«Unnskyld meg, Sony - har dere ikke skjønt en dritt?»


Vi har mang en gang kommentert hvor oppgitte vi har vært over DRM på musikkfiler.

Sony har snudd - artikkelen er oppdatert nederst

DRM står for “digital rights management” og går kort fortalt ut på at plateselskapene har mulighet til å begrense hvordan du bruker musikken du har kjøpt.

Blant annet kan de angi at du kun har mulighet til å brenne sangen på CD x antall ganger, eller at du ikke har mulighet til å overføre musikken til en annen maskin, og Bjørn Eirik Loftås' frustrasjon i artikkelen ”Aldri mer DRM-beskyttet musikk" er det flere som kjenner seg igjen i.

Pål Joakim Olsen er fagredaktør for DinSides dataredaksjon. Vis mer


DRM forsvinner

En ting er sikkert: I 2008 forsvinner DRM på musikkfiler, for nå har alle de fire store plateselskapene ytret at de vil gå bort fra det som kun har vært til frustrasjon for vanlige brukere, og som piratene uansett har forbigått. Warner og Universal selger nå DRM-frie MP3-filer på AmazonMP3 (ikke tilgjengelig i Norge) og EMI har for lengst begynt å selge DRM-fri musikk på iTunes; til og med med bedre kvalitet enn de øvrige iTunes-låtene.

Forleden dag flagget også Sony BMG at de ville droppe DRM.

Men - ikke helt som de andre. Sony BMG har nemlig tenkt litt “out-of-the-box” og klekket ut følgende briljante løsning som nå rulles ut i USA (pressemelding):

0. Du finner ut at du har lyst på et nytt album.
1. Du drar til en fysisk platebutikk og velger hvilket album du ønsker å kjøpe.
(1.5. Det er hele 37 album å velge mellom ved lansering)
2. Du går til kassa, stiller deg i køen og når det er din tur: kjøper et skrapekort for $13 (vanlig CD-pris) med den aktuelle albumtittelen.
3. Når du kommer hjem, går du inn på deres MusicPass-tjeneste og legger inn koden under skrapefeltet.
4. MP3-filer (DRM-frie) lastes ned til din harddisk. Kjøp gjennomført.

Med andre ord selger Sony BMG et album til prisen av en full CD uten at du får hverken CD-plata (med langt bedre lyd), coveret eller heftet som følger med.

Unnskyld meg, Sony BMG - har dere ikke skjønt en dritt? Det forundrer meg rett og slett at et SÅ stort firma ikke har tilgang på mer smarte hoder enn de som har klekket ut dette konseptet.

Der og da

Vi vil kjøpe musikken der og da - når vi sitter ved maskinen! Ti minutter før vi skal ut og jogge og vi bare skulle hatt et par sanger med litt fart i på MP3-spilleren, eller midtveis i festen når jentene vil høre den nye til Britney.

I det minste er “jammen platebutikken har stengt” en briljant unnskyldnig, men dog.

Hvem er interessert å kjøre ned til byen og stå i kø for å kjøpe et overpriset kort, for deretter å kunne laste ned et MP3-album på nett? MusicPass-tjenesten kunne jo bare akseptert Visakort, så hadde vi vært langt på vei - så får heller de uten kredittkort kjøpe seg kontantkort i platebutikken for å bruke på MusicPass, eller betale med mobiltelefonen.

Dette hadde forbedret tjenesten 100 ganger. Ytterligere 100 kan oppnås dersom hele katalogen blir tilgjengeliggjort og ikke fattige 37 album.

Værsågod - jeg har nettopp gitt dere muligheten til å forbedre tjenesten 10.000 ganger i noen håndvendinger.

Dere skal til og med få tipset helt gratis.

Oppdatert: Sony BMG har nå inngått en avtale med Amazon MP3 om å selge DRM-frie MP3-filer via AmazonMP3. Denne tjenesten er foreløpig ikke tilgjengelig for oss nordmenn. Pressenmeldingen finner du her. Godt at de tok til fornuft allikevel.