<B>HADDE DU EN MP3-SPILLER?</B> MPMan MP F-10 var en av de aller første MP3-spillerne, men ble kun solgt i Asia. Den hadde plass til rundt åtte låter. Foto: MICHELE M. F/WIKIPEDIA
HADDE DU EN MP3-SPILLER? MPMan MP F-10 var en av de aller første MP3-spillerne, men ble kun solgt i Asia. Den hadde plass til rundt åtte låter. Foto: MICHELE M. F/WIKIPEDIAVis mer

Her er produktene vi har glemt

De ble alle erstattet av mobilen din.

Smartmobilene har blitt så avanserte og brukervennlige, at de har erstattet kameraet, GPS-en, MP3-spilleren og radioen.

Drømmen har blitt virkelighet

På begynnelsen av 2000-tallet hadde undertegnede en drøm om å samle alt i én enhet:

Tenk om mobilen min kunne spille musikk, finne frem, hente frem all verdens informasjon på en stor skjerm man hadde i lomma?

Eller, hva om, den kunne spille musikk fra Internett!

Det måtte endringer til

Det føltes veldig fjernt før 2007, ved introduksjonen av iPhone (forøvrig kom ikke den første modellen på det norske markedet før juli året etter, og da kun hos NetCom.)

Det var en utopi, en fjern drøm som kanskje en gang ble virkelighet om mobil-operatørene bare kunne ryddes av banen, og ikke sette kjipe sperrer for opplevelsen.

Det var nemlig store selskap som AT&T og Verizon, amerikanske tele-operatører, som frem til 2007 på mange måter bestemte hvordan en mobil skulle fungere for forbrukeren.

Hardt mot hardt

Det var Apple, med sjef og mesterforhandler Steve Jobs, som med et svært imponerende produktet kunne gå til den store amerikanske teleoperatøreren AT&T (de hadde telefonen eksklusivt ved lansering) og kreve at Apple, og kun Apple, skulle få lov til å bestemme hvordan kunden skulle oppleve det å bruke en iPhone.

Derfor kunne Apple bestemme hvordan operativsystemet, programvaren og senere app-butikken skulle fungere, uten at AT&T fikk en finger med i spillet.

FAREN TIL IPHONE: Den nå avdøde Apple-sjefen Steve Jobs viser frem iPhone for første gang på Macworld i januar 2007. Apples første mobil satte standarden for hvordan grunnleggende funksjoner på en mobil skulle fungere, og laget med dette en helt ny produktkategori som satte fart på saget av hodetelefoner og høyttalere, mens produkter som MP3-spilleren forsvant. Foto: ACTION PRESS/ALL OVER PRESS Vis mer


Et sunt marked

For frem til 2007 dikterte teleoperatørene store deler av opplevelsen, spesielt i USA, med det endelikt at operativsystem og programvare var svakt, og ikke produsert av dyktige programvarehus (for eksempel Microsoft, Google og Apple) som de er nå.

Apple åpnet et nytt marked, noe som har ført til at Microsoft, Google, Samsung, Sony og andre også konkurrerer om smartmobil-kunder i et svært aggressivt marked med mange modeller, og store forbedringer hvert eneste år.

Husker du MP3-spilleren?

Ved hver introduksjon av et produkt som setter alt på hodet, vil landskapet endres, og produktgrupper sakte, men sikkert dø ut, eller være forbeholdt spesielt interesserte.

Ifølge svenske Prisjakt er det MP3-spilleren som har tapt mest på at mobilen din nå spiller musikk.

Blant de første MP3-spillerne var MPMan, forbeholdt det asiatiske markedet, og Diamond Multimedias «Rio PMP 300».

EN AV DE FØRSTE: Diamond var tidlig ute på MP3-markedet, nærmere bestemt i september 1998. Foto: AMAZON.COM Vis mer


Sistnevnte fant sågar veien også til Norge, men inngangsmodellen kunne ikke lagre mer enn 32 MB med musikkfiler - rundt 10 låter!

En gammeldags 3,5" diskett (også kalt «floppy») lagrer 1,4 MB, mens en vanlig smartmobil lagrer fra 16 til 64 GB. Hvor mye er èn GB (gigabyte)? Jo, 1000 MB (megabyte) = 1 GB.

- iPhone var først på markedet og minte om en mediaspiller, men telefonen inneholdt også et hav av tjenester. Som diagrammet avslører, har utviklingen for flere produkter minsket siden 2011, forklarer Prisjakt.

BORTE: MP3-spilleren er så og si borte, mens digitalkamera-salget har gått kraftig ned siden alle smartmobiler har et godt nok kamera for de aller fleste. Foto: PRISJAKT Vis mer


Selv om kameraer, GPS-en, radio-en og MP3-spilleren på mange måter er døende produktkategorier hver for seg, har andre produkter blomstret takket være musikk og Internett.

For den hjalp også til

Fra sommeren 2011 til sommeren i fjor har interessen rundt hodetelefoner/plugger og trådløse høyttalere tatt helt av.

Alle smartmobiler har nemlig Bluetooth-teknologien innebygget, noe som gjør det mulig å sende musikk fra for eksempel Spotify til en trådløs Bluetooth-høyttaler.

Selvsagt har også salget av hodetelefoner, spesielt Beats by Dr. Dre (som nå er kjøpt av Apple), skutt i været, fordi mobilen alltid er med oss, og følgelig også musikken.

GATECRED: Hodetelfonene Beats by Dr. Dre har blitt et moteikon. De ble akkurat kjøpt av iPhone og iPad-produsenten Apple. Foto: BEATS Vis mer


- Statussymboler

«Samtidig som visse produkter får det tøffere på markedet, driver smartmobilen også vekst og interesse for andre produkter», heter det seg i rapporten.

Diagrammet viser produkter som har hatt en sunn utvikling siden smartmobilen kom på markedet.

POPULÆRE DINGSER: Jawbone Jambox var en av de første trådløse Bluetooth-høyttalerne som ble virkelig populære. Brukervennlighet og design er viktig for disse produktene. Foto: JAWBONE Vis mer


Eksempel er hodetelefoner, som ble kåret til årets julegave i Sverige i 2012. Det samme gjelder for trådløse høyttalere. Disse produktene er tilbehør til mobiltelefonene som har blitt mote og statussymboler, melder Prisjakt.se.

EN GLAD KURVE: Disse to produktkategoriene har skutt fart ettersom alle har en mobil i lomma eller veska. Foto: PRISJAKT.SE Vis mer