Disse nettsidene tilbyr lagring på nett - og skal ifølge norske forbrukermyndigheter være sikre plasser å plassere personlige bilder på.
Disse nettsidene tilbyr lagring på nett - og skal ifølge norske forbrukermyndigheter være sikre plasser å plassere personlige bilder på.Vis mer

Her er det ingen som snoker på bildene dine

Lagrer du bildene dine på disse nettsidene, er det ingen som snoker.

For å ikke miste bildene dine, kan du sikkerhetskopiere albumene til eksterne servere på nettet. Dette åpner selvfølgelig for at du mister noe av kontrollen over dine personlige eiendeler. For hva vet du egentlig om hvem som smugkikker på dine private filer?

I Norge har forbrukermyndighetene vært svært opptatte av å sikre folks personvern. Forbrukerrådet har i samarbeid med IKT-Norge utarbeidet en felles norm for trygg lagring, som skal sikre forbrukernes rettigheter når de legger ut bilder på eksterne servere.

Glimrende backup over nettet

Se etter dette merket

Løsningen er kalt OBS! og gjenspeiles i et merke (se bildet til venstre) som du bør lete etter på nettsidene til eksterne lagringstjenester. Denne skal gi deg kontroll over dine data, og lar deg slippe å lese gjennom flere sider med brukervilkår før du legger bildene dine på en annens server.

Forbrukerrådet og IKT-Norge har innført dette symbolet, som skal vise forbrukerne hvilke nettsider som tilbyr online backup med god trygghet. Vis mer


Her er noen av fordelene ved å lagre bildene dine på en OBS-merket nettside:

  • Sikrer deg at bildene dine er lagret på minst to forskjellige steder hos leverandøren (i tilfelle det ene systemet skulle bli ødelagt)
  • Leverandøren skal ikke se bildene dine, og dersom noen logger seg inn på din konto, blir det automatisk loggført. Denne loggen har du full tilgang til.
  • Kunden skal få beskjed dersom kontoen blir deaktivert, og dette minimum 1 måned i forveien. Når kontoen er lukket skal dataene oppbevares i 30 dager, før de slettes.

Benedicte Fasmer Waaler, prosjektleder i IKT-Norge, har vært med på å utarbeide normen. Hun mener ordningen vil gjøre det svært mye lettere for forbrukerne å føle seg trygg på at deres private bilder blir godt oppbevart.

Benedicte Fasmer Waaler, IKT-Norge Foto: Arash A. Nejad/nyebilder.no Vis mer


- Det er viktig å skape tillit mellom forbrukeren og moderne teknologiløsninger. Det skal ikke være slik at hver eneste løsning har flere sider med brukervilkår du skal pløye gjennom. Markedet fungerer ikke uten denne tilliten. Vi har skapt en tredjepart som gjør at du slipper å lese gjennom alle disse tingene, sier Waaler til DinSide.

Hun sier det er spesielt viktig å ha en slik norm, når samfunnet ellers går i retning av mer overvåkning.

- Det er en sterk internasjonal trend til overvåkning av alle typer data. Men det er viktig å veie dette opp mot personvern. Overvåkningstiltakene fratar folk personvernet, men jeg er ikke sikker på at de tar flere skurker på det. Overvåkning har blitt et politisk krav som ikke er hundre prosent gjennomtenkt, sier Waaler.

Disse er med

Normen er fortsatt ved barnestadiet, og foreløpig er det ikke vanlig å se OBS-logoen på nettsiden til mange norske bildelagringstjenester. Men det finnes unntak:

Eurofoto.no og Album2 er de eneste som per dags dato har merket nettsidene sine med OBS!-logoen.

Etter det DinSide kjenner til, er det flere av de store, norske aktørene som allerede nå tilfredsstiller kravene til OBS!-merket. En av dem er kanskje Norges største leverandør av fotolagring, FotoKnudsen, som i dag har over 300 millioner kundebilder i sin database.

- Vi oppfyller alle kravene til å bruke OBS!-logoen. Dette er trygg lagring, sier markedssjef for nett i FotoKnudsen, Raymond Mickelsen. Han kan fortelle at logoen straks vil dukke opp på FotoKnudsens nettsider, slik at alle kan få bekreftet at de tilfredsstiller kravene til backup og personvern.

Elitefoto vil også ta i bruk normen innen kort tid.

Er nettstedet trygt? Ta en rask sjekk!

Microsoft gikk gjennom bildene

Et populært lagringsalternativ som ikke følger norske forbrukermyndigheters lagringskrav, er Microsofts backuptjeneste Windows Live SkyDrive.

Microsofts gratisprogram Windows Live SkyDrive er et eksempel på en populær, ekstern backuptjeneste. Forrige uke skrev vi om barnefaren Morten Tobiassen, som fikk erfare at Microsoft ikke oppfyller norske forbrukermyndigheters krav til sikker backup.


Microsoft hadde nemlig gått gjennom bildene Tobiassen hadde lagt på SkyDriven, og funnet at bildet av hans nyfødte datter brøt med Microsofts brukervilkår. Tobiassen fikk 48 timer på å fjerne bildet, ellers ville Microsoft stenge Windows Live-kontoen hans.

Saken fikk debatten til å koke her på DinSide. På den ene siden mente mange av våre lesere det var bra at Microsoft gjorde et så grundig arbeid, for å forsikre seg om at uskyldige bilder ikke kunne komme i kriminelle hender. På den andre siden var det mange som mente at Microsoft gikk for langt i sin overvåkning, og ikke burde blande seg inn i hvilke bilder privatpersoner sikkerhetskopierer på nett.

Du kan fortsatt si din mening i kommentarfeltet nederst i artikkelen.

- Problematisk

IKT-Norge er ikke spesielt begeistret over at Microsoft og andre leverandører av lagringstjenester har avtaler som gir dem rett til å gå gjennom private bilder, og bestemmer hva du får lov til å sikkerhetskopiere. Benedicte Fasmer Waaler i IKT-Norge tror ikke Microsoft har valgt den beste veien i kampen mot spredning av barnepornografi.

- Det er jo en del av deres policy, og det må de gjerne ha. De har den for å beskytte barn, og de har nok bare gode intensjoner. Dessuten er Microsoft et internasjonalt selskap som må følge internasjonal lov. Men slike overvåkningstiltak fratar folk personvernet, og jeg er ikke sikkert på at de tar flere skurker på det. De som driver med barneporno klarer alltids å omgå loven, sier Waaler.

Ragnhild O. Amdam, Forbrukerrådet Foto: cf-wesenberg/kolonihaven.no Vis mer


Heller ikke Forbrukerrådet, som altså er med på den nye OBS!-normen, er spesielt imponert.

- Det er problematisk at Microsoft skal kunne bestemme over innholdet på dine private filer, sier rådgiver Ragnhild Olin Amdam i Forbrukerrådet.

Hun sier forbrukerne må være oppmerksomme på hva de svarer ja på, når de godtar en brukeravtale.

- Det er viktig at forbrukeren leser vilkårene. Vi ser at spesielt i de utenlandske sosiale mediene er det ikke uvanlig å ha vilkår som begrenser hva slags materiale du kan lagre, og som åpner mulighet til å slette uten å få beskjed, sier Amdam til DinSide.

Si nei til brukervilkårene?

Datatilsynet har også gått ut og flagget nødvendigheten av å lese brukervilkårene godt - og eventuelt ikke godta alle betingelser.

- Selv om kontrakten ofte er lang og ekkel, må man være sikker på hva man utsetter sine data for, og derfor lese kontraktsvilkårene. Det er ikke slik at en uten videre skal godta brukervilkårene, fordi det innebærer at det blir innført et ekstra sett med regler i tillegg til de som allerede finnes, uttalte seniorrådgiver Gunnel Helmers i Datatilsynet, til DinSide.