<b>EN SIKKER VINNER?</B> Asus Chi T300 er et spennende hybridvalg. Foto: ASUS
EN SIKKER VINNER? Asus Chi T300 er et spennende hybridvalg. Foto: ASUSVis mer

Her er årets PC-trender

Skal du kjøpe datautstyr i år? Her er produktene bransjen selv har mest tro på.

Alt-i-ett-produkter, mer fargerike alternativer og Core M-teknologien fra Intel. Det er nyhetene som vil prege PC-året 2015.



Det er i hvert fall stalltipsene vi har fått etter å ha pratet med kategorisjefene hos Elkjøp, Expert, Komplett og Euronics.


Alt-i-ett

FRISTENDE Microsoft Surface Pro 3. Foto: MICROSOFT Vis mer




I 2014 kom Microsoft Surface Pro 3 inn på markedet og ble det store trekkplasteret for den nye produktkategorien. I korte trekk er alt-i-ett, eller «2-in-1» som det også kalles, et nettbrett som også er en PC.



Les testen av Surface Pro 3 her!

- Veksten for alt-i-ett-laptoper vil fortsette i 2015, i takt med at utvalget blir større og at kundene får øynene opp for mulighetene som ligger i disse produktene, mener Morten Syversen, kategoridirektør for Computing i Elkjøp Nordic.

- I tillegg vil Core M-teknologien fra Intel gjøre sitt inntog hos flere leverandører, noe som vil gi oss syltynne, vifteløse laptoper. Det tror vi mange av våre kunder kommer til å falle for, sier han videre.



Les mer om Intel Core M her!

Han får støtte fra Bjørn Baris Coban, nordisk kategorisjef for PC-er og nettbrett hos Expert, i at Intels nye teknologi er nøkkelen for videre suksess.

- Intel Core M-prosessorer vil sørge for at det kommer noen helt utrolige produkter, sier Coban. Her vil jeg fremheve Asus Chi T300. Jeg så den på CES-messen i Las Vegas i januar. Det som er kult med den er at den er tynnere enn MacBook Air når den har tastatur og skjerm, tynnere enn den tynneste iPaden når du bruker den som nettbrett, sier Expert-sjefen.

Elkjøp sier nettbrett-markedet vil flate ut noe sammenlignet med den sterke veksten de siste årene.

- Det kommer likevel en del spennende produkter i 2015. Nettbrett med tastatur kan for eksempel komme til å ta noen markedsandeler fra laptop, mener Morten Syversen fra Elkjøp.

Også Komplett Group er av samme oppfatning som aktørene med fysiske butikker. Kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes er overbevist om at «alt-i-ett» vil bli en av årets største trender.

PC-trender

- I Elkjøp så vi at kundene våre ble klart mer nysgjerrige på spreke fargevalg ved PC-kjøp i 2014. Og den trenden tror vi absolutt kommer til å fortsette inn i 2015, forteller Morten Syversen, som også mener at introduksjonen av Windows 10 vil føre til mer entusiasme i PC-markedet.

Les mer om Windows 10 her!

HOTTE FARGER: En HP Chromebook i turkis. Det er likevel fortsatt flest kunder som foretrekker hvite versjoner. Foto: HP/EXPERT.NO Vis mer




Expert-sjefen samstemmer i at farger på PC-ene er viktigere enn før, spesielt på rimeligere modeller under 5.000 kroner. Spesielt hvite PC-er slår an, sier han. Men på dyrere PC-er, er kundene mer opptatt av materialvalgene enn «freshe» farger.

Expert-kjeden har også merket seg at etterspørselen etter PC-er kjøpt kun for spill – «high end gaming» – holder seg stabilt.

- Innen PC-Gaming er det like mange aktive Steam-brukere som Xbox og PS-konsoller til sammen. Spesielt Asus' ROG-maskiner (Republic of Gamers) selger veldig bra, opplyser Coban.

LES MER: Se vår test av tre kraftige gaming PC-er

Hva blir årets dataprodukt for PC-brukere? Hos Komplett er de ikke i tvil:

- Årets dataprodukt tror vi blir Lenovo Yogaserien med skjermstørrelse 13,3. Maskinene har en optimal størrelse på skjerm, funksjonalitet, vekt, kvalitet og ytelse, mener Ingebjørg Tollnes.

Stadig flere høyoppløste skjermer
, men er de buede?

En av landets andre store elektronikkkjeder, Euronics Norge AS, ser ikke den helt store revolusjonen innen PC-markedet i 2015, men har ett unntak:

- Høyoppløste skjermer, både som rene monitorer og i bærbare PC-er, er årets trend. Det ser ut som vi i år endelig legger vekk 1366x768 oppløsningen på det meste utenom de rimeligste modellene, forteller Knut Grimstad, kategorisjef for tele- og dataprodukter hos Euronics.

Elkjøp selger mest av 24-tommere, men merker at pågangen etter 27-tommere og større skjermstørrelser vokser.

STORE OG BREDE SKJERMER: 21:9-formatet har imponert våre tester en god stund allerede. Nå frister de stadig flere. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


- Trenden går i retning av at flere velger monitorer med 4K for å få maksimal oppløsning. «Curved»-teknologi, som frem til nå stort sett bare har vært å finne på TV-er, gjør også sitt inntog innen monitorer, fortsetter Syversen fra Elkjøp. Vi tror blant annet at de som spiller en del vil velge denne teknologien. Det er også på de større buede skjermene at 21:9 blir et format mange vil velge fremover, sier Syversen.

Bjørn Baris Coban fra Expert er enig med konkurrenten om at større er bedre innen dette markedet. G-Sync-skjermer med Nvida-prosessor gjør opplevelsen enda mer imponerende, mener han.


- Fra 27-tommer og oppover er det selvsagt mange som vil ha det til gaming, men vel så mye til kontorarbeid, sier han.

 Euronics forteller at av skjermene med 16:9 eller 21:9, så er det mest salg av 23-24-tommere , men at denne skjermtypen generelt ikke er så populær i deres kjede.



LES OGSÅ: Hvor bred skjerm trenger du?

Gigant-PCene er ut



Kjedene er ikke akkurat overivrige på å svare på hvilke produkter som er ut, men noe fikk vi da vite.

INN: Ut med små høyttalere, inn med hodetelefoner, melder Euronics. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Euronics Knut Grimstad sier han strever med å komme med gode eksempler, men kommer så på at de selger mye mindre PC-høyttalere nå enn før, til fordel for hodetelefoner.



Støyreduserende hodetelefoner? Sjekk Dinsides stortest av åtte varianter

- Det har nok sammenheng med at vi også selger mye mindre stasjonære PC-er. Jeg tenker dere ikke ser den trenden like sterkt hos de som er store på gaming-stasjonær, medgir han.



Hos Expert sier de at «de store PC-tårnene» er helt på vei ut.



- Nå selger vi bare relativt små PC-er. Vi kaller de «small form factors». De har eskestørrelser eller nede i Apple TV-størrelse. De gamle high end gaming-maskinene er også blitt mye slankere. Nå får du femten liters kabinetter mot 30-40 liter tidligere, sier Coban.

Komplett forteller at deres kunder kjøper mindre og mindre av maskiner som koster 2-3.000 kroner. Det henger muligens sammen med at disse maskinene ganske enkelt er for enkle for en kompetent og teknologiinteressert kundegruppe, antyder nettgiganten.

– Vi opplever også at touch er litt «ut» på Notebooks og Chromebooks virker også relativt dødt i markedet for oss, opplyser Ingebjørg Tollnes hos Komplett Group.

Touch var ikke akkurat i vinden da vi sjekket i 2013 heller.

Skrevet av John Berge