Hastigheten er ikke det jeg har betalt for

Ruteren min gir ikke den hastigheten jeg betaler for. Hva kan jeg gjøre?

Hei,

Jeg har oppdaget at jeg ikke får den hastigheten jeg betaler for.

Linjen skal være på 6Mb, men med Surfometeret får jeg bare 3.7Mb. Da jeg hadde 4Mb var alt ok.

Jeg ringte til Telenor og klaget, de testet linjen og sa at den var ok. De spurte: "du har vel en router koblet til modemet?" og jeg bekreftet det. Jeg koblet ut routeren og testet med surfometeret igjen og hastigheten var da 5.9Mb. Hva kommer dette av?

ADSL modemet er fra Telenor, routeren er en SMC 7004BR. Jeg bruker nettverkskortet på hovedkortet på en maskin og kort fra Cnet på de andre maskinene (2stk), men de er nesten aldri påslått. Kjører XP pro på alle tre.

På forhånd takk for svar.

Mvh,

Svend Ivar

Datadoktoren svarer

Hei
Som Telenor mistenkte og du fikk bekreftet ved forsøk – det er ruteren som er problemet. SMC 7004BR er ikke akkurat den nyeste modellen, og var aktuell da hastigheten på nettforbindelsen var langt lavere enn i dag.

Derfor er løsningen så enkel at du må ha deg en mer moderne ruter for å takle den høyere hastigheten du har fått fra Telenor.

En annen sak er at mange av de ADSL-modemene og rutermodemene Telenor har levert tidligere også kan være en flaskehals etter som hastigheten settes opp.

Husk også at Internettforbindelsen består av svært mange ledd og den oppgitte hastigheten du betaler for bare er når du har "nedoverbakke, medvind, hjemlengsel, sola i ryggen og mors kjøttkaker i tankene...."

Hilsen Datadoktoren

Les alle spørsmål og svar