Harde tider?



Vi skjønte egentlig at det var problemer allerede før vi mottok maskinene... ikke minst av den enkle grunnen at det tok alt for lang tid før vi fikk dem inn til test. Problemet så ut til å hovedsakelig ligge på bransjens problemer med å levere nok maskinvare.

Likevel, det var også en annen, kanskje mer alvorlig ting som formørket horisonten til alle involverte parter, nemlig en synkende kronekurs. Nøyaktig hva som ligger i det har DinSides økonomiredaksjon skrevet om allerede, men dersom du foretrekker kortversjonen betyr det at PC-deler fra utlandet (det vil si alt) blir dyrere i innkjøp for nettbutikkene. Og det er jo noe som til slutt må betales av dere kundene.

To butikker kaster inn håndkledet

Vi følger (faktisk) med på diskusjonstrådene vi har gående, og debatten rundt levering (eller kanskje mer korrekt: manglende levering) gikk varm en stund før følgende melding dumpet ned i vår innboks fra Lasse Eknes, markedssjefen i Netshop:

Vi må trekke tilbudet vårt. Det er desverre stor manko på dette skjermkortet som vi bruker. Det er sluttprodusert i fra produsent og ikke lenger mulig å skaffe. Det er kommet arvtagere desverre.
Dette i tillegg til at minneprisene har doblet seg har vi ikke anledning til å "trikse" med ett bedre skjermkort heller.

Og det er ikke alt. Dagen etter fulgte Mamoz etter med denne forklaringen ved markedsansvarlig Martin Damm Laupstad:

På grunn av en voldsom oppgang i prisene på DDR og DDR 2 minne og høyere dollarkurs ser vi oss desverre nødt til å trekke tilbake august tilbudet på stasjonær PC. Vi beklager dette, men vi har vurdert situasjon slik at det vil være uforsvarlig å fortsatt tilby dette produktet med så høye kostnader pr. solgte enhet.

Vis mer



Vi hadde tre, to gikk og en stod igjen. Fra venstre Komplett, Mamoz og Netshop.

Dette var selvfølgelig skikkelig dårlige nyheter, både for oss og ikke minst for alle dere som har bestilt eller hadde planer om å bestille en av disse maskinene. Men hva med Komplett? Vi dro Tom Buettner opp fra senga på en hardt tiltrengt fridag for å høre om deres tilbud stod ved lag:

Hei, ikke vært lett og holde hverken prisen eller spesifikasjoner den siste tiden. Meget høy dollarkurs og en til tider helt håpeløs tilgjengelighet på visse komponenter. (...) Tilbudet står som originalt, selv om vi sliter med den oppgitte prisen :((((

Hvor misfornøyde skal vi være?

Det er selvfølgelig lov til å være sur. Vi i DinSide Data er ikke spesielt glade for at butikkene bryter tilbudene, men enda verre er mangelen på tilbakemeldinger fra nettbutikkene når det først skjer. Tross alt er det mange som støtter seg til våre tester, og så ender opp med et helt annet tilbud enn det de får servert på våre sider, og det er verken positivt for oss eller den aktuelle nettbutikken. Når det er frustrerte lesere som må gjøre oss oppmerksom på forandringer i tilbudene har vi et alvorlig problem å ta tak i, og det er noe vi også kommer til å gjøre.

Men hvis vi ser på det den andre veien, er dette - som vi også har nevnt før - en bekreftelse på at "beste PC-tilbud" på DinSide er en knallhard og prestisjefylt konkurranse mellom nettbutikkene. Så det at en slik prisoppgang fører til at to av tre butikker sier takk for seg betyr i praksis at de opprinnelige prisene er presset godt opp mot smertegrensen. At PC-tilbudene er svært gode kjøp skal det altså ikke være noen tvil om!

Tilbake til maskinvaren -->