Kjetil Rolness fikk iTunes-biblioteket sitt ødelagt av den nye Spotify-funksjonen. Foto: Kjetil Rolness
Kjetil Rolness fikk iTunes-biblioteket sitt ødelagt av den nye Spotify-funksjonen. Foto: Kjetil RolnessVis mer

Har Spotify skadet iTunes-biblioteket ditt?

Kjetil Rolness opplevde marerittet. Heldigvis ordnet det seg.

- Et øvingsopptak med mitt eget band Penthouse Playboys og Benny Borg av ”Den store dagen” har nå fått denne infoen: Låttittel: Nergens Goed Voor. Artist: De Dijk. Album: Het Beste Uit De Veronica Top 1000 Allertijden (Editie 2005).

Andre øvingsopptak av PP er blitt plassert enda lengre østover – med japanske skrifttegn!! Flere ulike liveopptak av ”Aldri i livet” med PP står nå oppført som et enkelt spor på en Finn Kalvik-samleskive. Og jeg aner ikke lenger hvor og når de gjort.

Kjetil Rolness, kjent sosiolog, skribent og frontfigur i bandet Penthouse Playboys, var rasende, og det er lett å forstå hvorfor:

Da han oppgraderte til siste versjon av Spotify, importerte han all musikken han hadde lagret lokalt, og lot Gracenote-funksjonen gjøre sin "magi" for å koble sine lokale sanger mot Spotify. Dette etter å ha lest DinSides artikkel om hvordan du bruker "nye" Spotify.

Minutter senere oppdaget han at iTunes-biblioteket var komplett ubrukelig. Gracenote oppdaterer nemlig metainformasjonen til sangfilene med ny informasjon, og Rolness hadde brukt lang tid på å legge inn f.eks. sjangerinformasjon som han aktivt bruker for å lage spillelister, finne låter han ikke nødvendigvis husker navnet på og brenne ut CD-er. Etter at Gracenote oppdaterte filene var all denne informasjonen endret, og ikke bare det - mange sanger hadde blitt identifisert som noe helt annet, og biblioteket var plutselig blitt helt ubrukelig.

Undo Gracenote changes funket ikke

Vårt første tips var at man bare kunne merke alle filene, høyreklikke og velge "undo Gracenote changes", så skulle saken være biff. I følge Spotify tar de vare på den gamle informasjonen slik at den kan dyttes tilbake i filene dersom du velger å angre.

Rolness prøvde, og her er utdrag fra eposten vi fikk i etterkant:
Dessverre har jeg enda mindre hår igjen på hodet nå. "Undo"-funksjonen funker ikke engang på enkeltlåter hos meg.

Vi kontaktet Spotify for en kommentar og fikk raskt svar:

"A small number of users may have experienced changes to their iTunes folders as a result of importing music from iTunes into Spotify and enabling Gracenote. We've since updated Spotify so that users must actively enable the Gracenote feature on a track by track basis should they choose to."

Med andre ord - Kjetil Rolness var ikke alene om å ha opplevd dette, og Spotify har nå fjernet automatiske Gracenote-oppdateringer der brukerne nå aktivt må aktivere Gracenote-gjenkjenning for en eller flere sanger.

Videre skriver Spotify:
"As Spotify always saves the original metadata before updating the file this can be rectified, simply by re-importing the iTunes library into Spotify, selecting all the tracks (using Ctrl-A) in your local files folder, right click on the selected tracks and choose to undo Gracenote changes."

Vi ba Kjetil prøve. Resultatet:

Fulgte instruksjonen her - og ja: Infoen ble tilbakestilt - i Local Files i Spotify. Men ikke i selve iTunes bibioteket. Da er jeg jo nesten like langt.

iTunes flytter filene

I iTunes-oppsettet finnes det en innstilling som berører katalogsorteringen av filene dine. Dersom du har huket av det første krysset her ...

Vis mer


... vil iTunes automatisk sortere sangene dine ut fra artist, albumnavn og sang. Med andre ord - dersom Spotify (eller du selv) har endret navnet på artisten i metainformasjonen, vil også fila havne i en helt annen katalog.

Derfor sitter Spotify igjen med en referanse til fila som peker til feil katalog.

Heldigvis har Spotify kommet ut med informasjon relatert til disse problemene, og det finnes flere artikler som beskriver problemene på deres hjemmesider. Denne artikkelen var akkurat det vi lette etter, der de viser fremgangsmåten dersom Spotify har endret filene dine og de i tillegg har blitt flyttet.

Dette må du gjøre

Har du samme problem som Kjetil Rolness? Her er fremgangsmåten Spotify oppgir at du må følge:

  • Start på nytt ved å velge library-local files i Spotify. Merk alle (ctrl/cmd+a) og slett dem (win:delete/mac:backspace).
  • Importer sangene på nytt, men denne gangen velger du ikke iTunes som importkilde, men "from hard drive". Nå må du bla frem til katalogen på harddisken der du har lagret sangene. Med mindre du har endret dette selv, vil plasseringen være:

    Windows: Mine dokumenter » Min musikk » iTunes » iTunes Media
    Mac: Hjemmekatalog » Music » iTunes » iTunes Media

  • Merk så alle sangene, høyreklikk og velg "undo Gracenote changes".
  • Hvis krysset vi snakket om i sted fortsatt er aktivt, vil iTunes nå flytte sangene tilbake til katalogene de lå i til å begynne med, og derfor vil Spotify nå ha ugyldige filreferanser. Det løser vi ved nok en gang å slette alle filene fra "local files"-visningen i Spotify (samme fremgangsmåte som over), og til slutt importere dem på nytt.

Vi sendte en epost til Kjetil og ba ham prøve, og vi ventet spent på responsen.

Men nei, Kjetil hadde allerede gjenskapt katalogstrukturen via det veldig kjekke backup-programmet som følger med OSX, Time Machine. Katastrofen var dermed avverget.

Rolness vil imidlertid presisere at det har gått med mye tid og frustrasjon i forbindelse med "nye" Spotify:

"Uten ekstern harddisk og innstallert "tidsmaskin" vet jeg ikke hva jeg skulle ha gjort. Jeg prøvde flere av løsningsforslagene til Spotify, og har enda til gode å se om noen av dem virker. Det er utrolig at de lager et nytt låtinfosystem som kødder med ens private låtbibliotek, selv når man ikke har slått på Spotify. Og at de ikke tilbyr en enkel "undo"-funksjon som kan tilbakestille alle endringer."

Hvis du ikke har vært like føre var bør uansett den siste fremgangsmåten fungere - i hvert fall i følge Spotify.

Har du erfaringer med nettopp dette, hører vi mer enn gjerne fra deg i debatten under.