<B>SER USKYLDIG UT:</B> Men i hendene til en elleveåring kan Pet Shop Story bli veldig, <I>veldig</I> dyrt.
SER USKYLDIG UT: Men i hendene til en elleveåring kan Pet Shop Story bli veldig, veldig dyrt.Vis mer

Han fikk tilbake pengene fra Apple

Amels datter (11) handlet ekstratjenester for tusenvis av kroner iPaden, men Apple gjorde helomvending på rekordtid.

I fjor ga Amel datteren på 11 år en iPad i julegave. Han aktiverte den slik mange foreldre garantert har aktivert et Apple-produkt til minsten: Ved å legge inn sin allerede eksisterende Apple ID, for enklere å ta i bruk produktet.

Det er ikke alltid like uproblematisk.

Amel arbeider i Nordsjøen, og dro på jobb like etter julefeiringen var over. Da han kom hjem igjen ventet en svært lite hyggelig overraskelse.

Nesten 14.000 kroner

- Det viste seg at datteren min hadde brukt iTunes-kontoen min, handlet noen spill, og inni spillene hadde hun gjort noen in-app-kjøp, forteller Amels bror og stedfortreder, Amer, til DinSide.no.

Disse "noen" kjøpene viste seg etterhvert å være mye mer enn det. Hun hadde handlet for hele 13.800 kroner.

Via et spill kalt «Pet Shop Story» hadde Amels datter gjort en rekke såkalte in-app-kjøp. Dette er tilleggstjenester en må betale ekstra for, og som altså kommer på toppen av den opprinnelige app-prisen.

Kjøper tilleggsfunksjoner

SER USKYLDIG UT: Men i hendene til en elleveåring kan Pet Shop Story bli veldig, veldig dyrt. Vis mer

Endel utviklere ser nemlig åpenbart sitt snitt til å tjene ganske mye ekstra på disse tjenestene, og sjekker en Pet Shop Story på App Store, som forøvrig er gratis å laste ned, ser en raskt hvordan Amels datter i løpet av bare fem
dager klarte bruke så mye penger. For 140 kroner kan du for eksempel kjøpe 105 smykker og edelsteiner til kjæledyrene i spillet, og betaler du hele 560 kroner får du 580 slike virtuelle kjæledyrgaver.

- Jeg holdt ikke bare på å falle av stolen, jeg ramlet faktisk av, forteller Amer om brorens reaksjon da han oppdaget hvor mye datteren hadde handlet for.

Ingen av de to brødrene vet hvordan 11-åringen har klart å få tak i passordet, eller om hun rett og slett har klart å gjette det, men Amer sier han har gitt både broren og niesen en "smekk på fingrene".

Amel tok kontakt med Apples supporttjeneste tidligere denne uka via epost og forklarte hva som hadde skjedd. Han fikk raskt svar tilbake, der Apple blant annet skrev at de forsto frustrasjonen, og at de skulle videresende klagen til høyere hold. Samme dag dukket det opp to nye eposter der det ble opplyst at klagen ble videresendt, før den fjerde og siste mailen endelig dukket opp med den befriende beskjeden:

«Forespørselen om tilbakebetaling er innvilget.»

– Gjør et unntak

Det tok med andre ord cirka et døgn før klagen var ferdigbehandlet og innvilget, og pengene vil ifølge Apples kundeservice bli tilbakebetalt Kovacs kredittkort innen noen dager. Det skal markeres.

- Ja, broren min skal ha full fest her hjemme i dag for å feire!, sier Amer begeistret.

Apple er i sin siste epost nøye med å understreke at unntaket med refundering bare gjøres én gang, og at "iTunes-betingelsene fastslår at alle kjøp er endelige". Amer er likevel fornøyd, selv om ikke alle Apple-kunder kan forvente samme behandlig:

- Her snakker vi om effektivitet og helt sinnssyk god service. Vi snakker tross alt om nesten fjorten tusen kroner som en elleveåring har brukt.

De har forøvrig nå både byttet passord og aktivert restriksjonene som alle foreldre som lar barna låne iDingsene bør aktivere.

Slik unngår du at det skjer deg

Det er nemlig mulig å begrense hva brukerne av en iPad, iPhone eller iPod Touch kan foreta seg av økonomiske transaksjoner, i det minste så lenge en bruker versjon 4.3 eller seinere av iOS-operativsystemet. Dermed unngår du svært ubehagelige overraskelser ala det disse menneskene opplevde. Det er som sagt heller ingen automatikk i at Apples kundeservice ordner opp hvis noen går amok med in-app-kjøp.

IKKE SLIK! Skru av denne funksjonen. Her står den på. Det kan fort bli dyrt. Vis mer


Slik aktiverer du kjøpsrestriksjonene:

  • Start "Innstillinger"
  • Gå til "Generelt" => "Restriksjoner"
  • Velg "Aktiver restriksjoner" hvis ikke dette allerede er gjort. Velg en (lur) firesifret kode.
  • Sett "Kjøp i program" til "0", som vil si at funksjonen er skrudd av.

Det er også lurt å lage et passord for iTunes-kontoen din som ikke er litt vanskeligere å knekke enn en Donald-rebus. Barn er så å si alltid mye smartere enn du tror.