<B>SKJØNN FORENING</B>: Det blir stadig vanskeligere å skille vanlige TV-kanaler fra nettinnhold. På Sonys og Samsungs 2016-modeller skal det være helt sømløst.  Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS
SKJØNN FORENING: Det blir stadig vanskeligere å skille vanlige TV-kanaler fra nettinnhold. På Sonys og Samsungs 2016-modeller skal det være helt sømløst. Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅSVis mer

Grepet som kan forandre TV for alltid

KOMMENTAR: På nye TV-er viskes skillet mellom nettinnhold og vanlig TV helt bort.

Ser du mye på tradisjonell TV? I så fall er sjansen stor for at du befinner deg i aldersgruppen 50+, skal vi tro målinger foretatt av analyseselskapet Carat.

Samtidig eksploderer bruken av strømmetjenester og annet videoinnhold fra internett, spesielt hos den yngre garde (12-29 år). De vil bestemme over tiden sin selv. De vil ha fleksitid, ikke bare på jobb og skole - men også privat. Det tradisjonelle sendeskjemaet passer dårlig inn i en slik virkelighet.

Stadig flere av oss har nå så brede bredbånd at det halve hadde vært nok, og kan strømme video fra internett i en kvalitet som ofte er helt på høyde og bedre enn den vi kan få fra kabel- og satellittselskapene. Det er derfor ingen vågal påstand at strømmetjenester på ett eller annet tidspunkt kommer til å dominere i alle aldersklasser.

For snart 18 år siden hintet vi i Dinside Data første gang om at fremtidens TV kunne bli internett. Nå er det altså omsider i ferd med å skje.

De som lager TV-apparater ønsker selvfølgelig ikke å miste sin posisjon som fremviseren over alle fremvisere, og svarer med å gjøre det stadig enklere å se nettinnhold på nye TV-er. Vi snakker Youtube, Netflix, HBO, Amazon og DailyMotion - bare for å nevne noen aktører. De setter alle tradisjonelle TV-kanaler og kanaltilbydere under et sterkt press.

Aller best stilt er Netflix, som faktisk er blitt en så viktig aktør at de har fått egen knapp på mange nye fjernkontroller.

Bjørn Eirik Loftås er Dinsides dataredaktør. Foto: Per Ervland Vis mer
Det er ingen tvil om hvem som er kongen på haugen på nye TV-fjernkontroller. Her: Sonys fjernkontroll til 2016-modellene. Vis mer

Hva med deg?

Hva ser du mest på? (Avsluttet)
Strømmer mest(36%) 1492
Mest vanlig TV(32%) 1327
Omtrent like mye vanlig TV og strømming(24%) 993
Jeg går heller en tur i skog og mark(7%) 281
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Her hjemme har NRK vært blant de flinkeste til å tilpasse seg den nye medievirkeligheten, og takket være TV-lisensen kan vi «gratis» boltre oss i det rikholdige NRK-arkivet via en app på de fleste nyere TV-er og strømmebokser som Apple TV og Googles Nexus Player.

TV2 har også en solid app til de fleste nye TV-er og Apple TV, som gir deg tilgang til det du vil se - når du selv ønsker det. Riktig nok krever bruken både abonnement og månedsavgift.

Hvis du greier deg med NRK- og TV2-kanalene, kan du dermed enkelt klare deg uten det ekstra leddet en kanaltilbyder som Canal Digital, Get og de andre utgjør. Du kan se hva du vil, når du vil, og har du ikke TV-en tilgjengelig, kan du se programmene på nettbrett, mobil eller PC.

Dette er selvfølgelig svært dårlig nytt for kabel- og satellittselskapene som lever fett av å prakke på oss pakker med TV-kanaler vi aldri ser på.

Den pågående krangelen mellom SBS Discovery og Canal Digital gjør ikke situasjonen for tradisjonell TV noe bedre. Det skaper bare irritasjon, og gjør at flere får øynene opp for alternativene.

Men det kan bli verre: Det siste på TV-fronten er nemlig menyer som ikke lenger fokuserer på kanaler, men på det du ønsker å se. Om innholdet kommer fra en tradisjonell TV-sending eller strømmetjeneste, skal være revnende likegyldig for deg som seer.

Samsung brukte for eksempel store deler av sin åpningstale under årets CES-messe i Las Vegas, til å understreke nettopp hvor sømløs seeropplevelsen blir på selskapets nye TV-er.

Under en pressevisning i København onsdag denne uken, der Dinside var til stede, varslet Sony at de tenker likt i sin nye lineup av TV-er: Du skal kun ha bruk for én fjernkontroll og alt innholdet du ønsker å se, uansett hvor det kommer fra, skal være lett tilgjengelig fra ett og samme sted.

CONTENT BAR: Nye TV-er fra Sony og Samsung vil fokusere på det du liker å se. Om innholdet kommer fra internett eller tradisjonelle TV-signaler, er helt irrelevant. Her: Sonys nye Content Bar. Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS Vis mer

(fortsetter under bildet)

LES OGSÅ: Slik gikk det da vi krevde avslag fra Canal Digital

Snart blir det dermed like enkelt - og naturlig - for 80-åringen som for 20-åringen å velge innhold fra strømme- og videotjenester fra sofakroken. Det blir spesielt spennende å se hvilken rolle kanaltilbyderne ser for seg i en slik hverdag.

De risikerer i verste fall raskt å bli like irrelevante som sendeskjemaet.

LES OGSÅ: Slik kan du klare deg uten DAB