Per Einar Dybvik hos Aspiro Music/WiMP har grunn til å glise om dagen. Foto: Bjørn Eirik Loftås
Per Einar Dybvik hos Aspiro Music/WiMP har grunn til å glise om dagen. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Gratis musikk til Canal Digital-kunder

TV-kundene får fri tilgang til musikktjenesten Wimp.

Det er ganske nøyaktig ett år siden den norske Aspiro lanserte sin Spotify-konkurrent Wimp. Nå har selskapet inngått en avtale med Canal Digital om distribusjon av tjenesten til alle selskapets rundt 700.000 digital-TV-abonnementer.

- Dette er en avtale av historisk betydning for musikk-Norge. Vi har jobbet med Canal Digital i snart to år for å bringe musikk ut til folket, forteller Per Einar Dybvik i Aspiro Music under en haste-pressekonferanse i Oslo fredag.

Full tilgang, uten reklame

Avtalen innebærer at Canal Digital-kunder på parabol og kabel-TV kan laste ned og installere Wimp-programvaren på sin PC, og få tilgang til millioner av låter fra alle de store plateselskapene, uten at de betaler noe ekstra for det. Tilbudet er ikke knyttet til Canal Digitals bredbåndsabonnementer, kun til digital TV. Hvis du benytter Canal Digitals analoge tilbud, omfattes du ikke av avtalen.

Brukerne vil få tilgang til det samme, reklamefrie innholdet som betalende Wimp-kunder, men kun den PC-baserte delen. Ønsker man for eksempel tilgang til Wimp-biblioteket på mobiltelefonen, må man over på et premium-abonnement som koster penger.

Må tilby noe mer enn bare TV

- Vi må tilby noe mer for å være konkurransedyktige,sier informasjonsdirektør hos Canal Digital, Kenneth Tjønndal Pettersen. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer


- Vi vet at våre kunder ønsker tilgang til filmer, lydbøker og spill, og over 70% av dem ønsker også at musikk skal være en del av totaltilbudet, forteller Canal Digitals informasjonsdirektør, Kenneth Tjønndal Pettersen, til DinSide, og legger til at i dagens marked må man tilby noe mer enn bare TV-kanaler for å kunne møte konkurransen.

Satser sterkt i 2011: Nå skal det bli gøy å være Canal Digital-kunde

For musikkbransjen kan dette være gode nyheter. 700.000 hjem betyr svært mange nye potensielle lyttere, og dermed også potensielle inntekter. Men det skal altså ikke koste lytterne noe mer enn parabol- eller kabelabonnementet.

- Denne investeringen er det vi som betaler for, sier Tjønndal Pettersen til DinSide.

Avtalen innebærer at artister og rettighetshavere får den samme kompensasjonen som de i dag får gjennom standard Wimp-abonnementer.

- Dette vil gi en inntjening til disse med betydelig minimumsgaranti, avslutter Dybvik.

Tilbudet vil bli tilgjengelig fra og med april, får vi opplyst fra Canal Digital.

Les også: Norges nye Spotify-konkurrent Beat.no