Grand Prix 4

Enda et Formel 1-spill, sier du? Jo da, men det er ikke hvilket som helst. Det er nemlig Geoff Crammond og folkene bak Grand Prix-serien som for fjerde gang skal vise oss hvordan Formel 1 best kan oppleves på en PC.

[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Grand Prix-serien har i flere år har vært ansett for å være det beste hva Formel 1 spill angår.

Da Grand Prix 3 kom i butikken for to år siden var det revolu-sjonerende på mange måter. Den kunstige intelligensen var meget god, de fysiske egenskapene var gjenskapt med stor nøyaktighet og kjørefølelsen var upåklagelig for alle entusiaster med ratt og pedaler tilkoblet PCen.

Det kan være på sin plass å spørre hvor mye det i det hele tatt er mulig å forbedre en slik spillserie. Banene er de samme, teamene stort sett uforandret og i motsetning til EA sitt Formel 1-spill opererer Grand Prix-serien med fjorårets data. Det vil med andre ord si at Toyota ikke er med. Finnes det da i det hele tatt noen grunn til å løpe i butikken å kjøpe dette spillet? Svaret på det er ganske enkelt - JA.

Ny grafikkmotor

Hvis vi i ettertid skal si noe negativt om Grand Prix 3, så må det være grafikkmotoren. Grafikken var bedre enn hva konkurrentene kunne vise til, men den var ikke den store visuelle opplevelsen vi hadde forventet, spesielt med tanke på den lange tiden det hadde tatt å utvikle spillet. Støtten for maskinvareakselerert 3D grafikk var for dårlig, og selv på en kraftig maskin kunne du ikke forvente å oppnå mer enn 25 bilder i sekundet.

Med Grand Prix 4 har heldigvis situasjonen blitt en helt annen. Grafikken kan beskrives med to enkle ord; vanvittig bra. Bilene, banene og miljøet rundt er fantastisk detaljert. Bilene består av flere polygoner enn noensinne. Detaljer rundt banene som reklameskilt, store tv-skjermer og byene i bakgrunnen er rett og slett et nydelig skue.

Gjenstander fyker gjennom luften når du kolliderer Vis mer

Kollisjonene er også forbedret og blitt langt mer realistiske. Nå ser du ofte at et dekk som faller av gjerne spretter opp i lufta før det lander på bakken og ruller videre. Vi har også opplevd at biler bak oss har kollidert, og at vrakdeler har kommet susende over vår bil, slik at vi har måttet svinge unna for å ikke treffe et dekk eller andre deler.

Vi har rett og slett latt oss imponere av grafikkmotoren og den detaljerte grafikken, som ofte har vært mangelvare på denne typen spill. Men det er helt klart at det setter store krav til maskinvaren. Vi testet spillet på en AMD-basert PC med 1.4 GHz prosessor, 512 MB RAM og et Geforce 4 ti4400-basert grafikkort. I en oppløsning på 1280x1024 med de beste innstillingene oppnådde vi ca 30 bilder pr sekund selv i de mest krevende partiene. Ingen hakking med andre ord, noe du nok bør være forberedt på dersom du har eldre maskinvare. Da bør du gå ned på detaljgjengivelse, skygger og oppløsning, men det behøver ikke å ødelegge spillfølelsen.

GPS ved tegning av banene

Vi har tidligere trodd at de senere års Formel 1-spill hadde en nøyaktig gjengivelse av banene, men det er ikke tilfelle. Ceoff Crammond og co har denne gangen reist rundt og tatt ca 30.000 bilder av anleggene rundt om på kloden. I tillegg har de blant annet benyttet seg av GPS for at alle detaljer skal bli så korrekte som mulig. Små humper i veibanen, innsnevringer av kjørefeltet og hellingsgraden på svingene; ingenting er glemt. I flere tilfeller gjør dette at du faktisk må forandre taktikken din i forhold til tidligere spill, rett og slett fordi du ikke kan angripe svingene på samme måte som før.

I sum betyr alt dette at spillet er blitt langt mer realistisk, og det er jo hele tanken bak en simulator.

Pappfigurene er borte

Arbeidet i depotet er detaljert og svært realistisk Vis mer

Tidligere har banemannskapet sett ut som pappfigurer som ble dyttet inntil bilen for å utføre sine plikter. Nå kan du derimot se at de arbeider. To personer heiser opp bilen, noen andre gjør klar for skifte av dekk, mens to mann fyller bensin og den siste setter på en ny frontvinge. Alle bevegelsene virker naturlige.

Vi har også opplevd at banemannskapet har gjort feil. Ved noen anledninger har for eksempel bensinslangen satt seg fast, og da kan du ikke gjøre annet enn å vente til mannskapet har fått løsnet den igjen. Nærmere kommer du ikke virkeligheten!

I tillegg har anleggene blitt utstyrt med assistenter som vifter med flaggene for å signalisere at banen er klar etter en ulykke, eller at du må være oppmerksom. Skulle uhellet være ute så vil de også løpe ut for å dytte bilen din av banen.

Årets utgave har enda flere kameravinkler enn tidligere og en av dem er spesielt nyttig. Den plasserer deg midt over sjåføren og du får litt bedre oversikt lengre frem på banen. Denne kameravinkelen er fin å bruke i starten før du kjenner banene skikkelig.

Muligheten for å se løpet sitt i reprise har blitt forbedret og man kan faktisk spille inn halvannen time action. Det gir deg en unik mulighet til å studere løpet ditt og se på de feil du har gjort

Lyden har kommet til sin rett

Det har etter hvert blitt mer og mer vanlig at avanserte spill støtter surroundlyd, og med et bra lydkort og brukbare høyttalere kan lyden helt klart være med på å skape en unik stemning. Hittil har dette vært mest vanlig i førstepersonsspill, men nå kommer også andre genre på banen, deriblant Formel 1-spill. Støtten for surroundlyd i Grand Prix 4 er rett og slett imponerende, og selv om vi aldri har sett Formel 1 annet enn på TV, opplever vi lyden som svært naturtro.

Når du kjører i 300 km/t er det kanskje ikke så lurt å se så alt for lenge i speilet, selv om du vet at konkurrentene ligger rett bak og prøver å finne måter å kjøre forbi deg på. Det er her lyden kommer inn som et godt hjelpemiddel. Du hører rett og slett hvor bilen bak deg ligger. Du hører forskjell på om han ligger langt bak eller nært, og du kan også høre på hvilken side han prøver å kjøre forbi deg på. Vroooom!

Klikk her for å se skjermbilder fra spillet

Livet bak rattet

Uansett hvor pent det måtte se ut og hvor god lyden enn er så hjelper det svært lite hvis spillbarheten er dårlig. Dette trenger du ikke bekymre deg for med Grand Prix 4. Dette er rett og slett et gromt spill. Mye av takken for den gode spillopplevelsen skal den ekstremt gode kjørefølelsen ha. Du får faktisk en følelse av å sitte bak rattet på en Formel 1 bil. Den reagerer akkurat slik du kan forvente at den skal. Gir du litt for mye gass i en sving så kommer bakenden ut og du snurrer rundt. Låser du bremsene så forsvinner du rett ut i svingen. Alt føles riktig.

Realistisk er også motstandernes biler blitt. Det er helt rått å ligge på en langslette på Hockenheim-banen med et par biler foran og bak seg mens du bare venter på de foran skal gjøre en feil slik at du kan kjøre forbi. Like viktig er det å tenke på at bilene bak ikke er ufeilbarlige og fort kan kjøre på deg bakfra slik at du i verste fall må avbryte løpet. Du vet med andre ord aldri hva som skjer. I noen tilfeller kan du også presse bilene foran deg til å gjøre en feil, og det kan skaffe deg de få tidelene av et sekund du trenger for å smette forbi.

Spillalternativer

Som vanlig har du muligheten til å spille såkalte ”quicklaps” og ”quickrace” hvor du velger bane og vanskelighetsgrad. I tillegg kan du velge hvilken startposisjon du skal ha, sjansen for dårlig vær og lignende. Disse løpstypene tjener sin hensikt som ren trening, og du får god mulighet til å bli kjent med banene og din egen bil.

I tillegg har du muligheten for flerspilling, enten via seriell tilkobling eller LAN.

Det ultimate er allikevel å kjøre et helt Grand Prix, der du starter med treningen, kvalifiseringen, oppvarming og til slutt ca 70 runder på banen. Det sier seg selv at det blir ganske slitsomt å sitte i godt over en time med pulsen og konsentrasjonen på topp, men du verden så artig det er hvis du klarer å ta noen poeng eller i beste fall vinner løpet.

Konklusjon

Hvis du har et ratt og en PC som kan dra dagens spill og i tillegg er litt interessert i Formel 1, da er dette spillet helt klart verdt pengene. I tillegg til en helt unik spillopplevelse blir det enda artigere å se Formel 1 på TV etterpå, fordi spillet har gitt deg økt forståelse og innsikt i sporten.

Det eneste negative vi har merket oss så langt er at manualen er noe mangelfull. Vi synes den burde inneholdt mer informasjon om veivvalg, sporvalg inn i svingene og generell taktikk. En annen ting er at spillets hjemmeside pr i dag ikke yter noe teknisk støtte, men vi regner med at dette kommer relativt fort. Den til tider avgjørende forskjell mellom Bridgestone og Michelin dekk er heller ikke lagt inn i spillet. Det kan jo hende at sistnevnte og ”safetycar” kommer med i neste utgave av spillet, men uansett blir dette for bagateller å regne.

Kort fortalt et meget godt spill som fortjener en pallplassering.

Klikk her for å se skjermbilder fra spillet