Facebooks nye grafsøk er bare begynnelsen – snart kan de gi Google kamp hele veien.
Facebooks nye grafsøk er bare begynnelsen – snart kan de gi Google kamp hele veien.Vis mer

– Grafsøk er bare begynnelsen

Neste skritt for Facebook er full søkekrig mot Google, mener vår kommentator.

Nettsøk er et lukrativt annonsemarked og er i det store og det hele dominert av én aktør – Google. Selskapets inntekter baserer seg i stor grad på søkeannonsering, og i dette fiskalåret ser det ut til at Google runder 40 millarder dollar kun på annonseinntekter alene.

Når Facebook nå lanserer sitt nye grafsøk er det i utgangspunktet et søk som foregår innenfor Facebooks vegger. Du kan for eksempel søke etter restauranter i Stockholm som vennene dine har likt, eller filmer som de som liker de samme filmene som deg også liker.

Brått blir søkefeltet på Facebook langt mer aktuelt også til vanlige søk.

Og Facebook kan selvsagt tjene penger på det. Restauranter i Stockholm kan betale for å havne på sponset plass i det samme søkeresultatet, og kan man bestille bord direkte via Facebook-kontoen sin, vil jeg anta at det vil kunne gi Facebook relativt gode annonseinntekter bare der.

Det er imidlertid ingenting i veien for at Facebook kan tilby søkeresultater utenfor Facebook-gjerdet. Grunnlaget la de allerede da de lanserte «liker»-knappen for noen år siden. Denne kan bakes inn på en hvilken som helst nettside (du finner blant annet en under denne teksten) og fungerer slik at det gjøres et kall mot Facebook som utfører en kode; blant annet for å vise deg hvor mange som har likt nettsiden fra før.

Er du logget inn på Facebook i et annet nettleservindu, vil Facebook etter all sannsylighet også registrere at du leser denne artikkelen akkurat nå.

Ja, faktisk fant en blogger ut av at Facebook også sporet nettaktivitet selv etter at man hadde logget ut, noe Facebook senere rettet opp i.

Les også: Facebook-knappen kan spionere på deg

Dermed sitter Facebook på en gullgruve hva gjelder indeksering av nettsider:

  • Facebook vet hvor mange som har sett enhver nettside som har «liker»-knappen bakt inn.
  • Facebook vet hvor mange som har likt/delt hver nettside (og kan blant annet bruke antall liker / antall visninger som en indikasjon på hvor god en nettside er).
  • Facebook vet hvilke emner du interesserer deg for, hvilke domener du foretrekker når du surfer på nettet og den slags.
  • Facebook vet allerede hva du liker, basert på aktivitetene innenfor Facebook-murene.
  • Og kanskje viktigst: Facebook vet akkurat det samme om alle vennene dine, alle som er fra samme land eller by som deg, som gikk i samme klasse, som har for samme arbeidsgiver som deg og så videre.

Det gjør at Facebook i høy grad bør være kapabel til å servere deg minst like gode søkeresultater som Google.

Men de kan også tjene annonsekroner på den samme intelligensen. I motsetning til hos Google, der annonsørene styrer sine annonsekampanjer basert på ordene som skrives inn i søkefeltet og hvor brukeren befinner seg, kan Facebooks annonsører i tillegg styre dette basert på den enorme informasjonsmengden som er tilgjengelig om deg og dine venner.

(Vennekretsen din avslører mer enn du tror. Eksempelvis fant studenter ved MIT ut at man med svært høy presisjon kunne fastslå om en mannlig Facebook-bruker som ikke hadde oppgitt seksuell legning var homofil eller ikke, kun basert på det faktum at homofile i snitt har flere homofile venner enn heterofile.)

Søker du etter «fly oslo london», kan en turoperatør vise en annonse for en pakketur for å se Arsenal-kamp, fordi du er fan av Arsenal på Facebook, eller fordi du eller flere av de nære vennene dine sjekket inn på Emirates stadium på denne tiden i fjor.

Søker du på smykker, kan en gullsmed vise deg annonser for Thomas Sabo-produkter, fordi kjæresten din er fan av Thomas Sabo og det er under én måned til bursdagen hennes. En linje med at «(kjærestens navn) liker Thomas Sabo» bør være relativt salgsutløsende der.

Søker du etter nattklubber i Berlin, kan et utested vise deg en annonse fordi du har hørt mye på Calvin Harris via Spotify, siden han er gjeste-DJ der neste fredag.

Og så videre.

Det vil ikke overraske meg om Google har sett dette komme, og at dette var mye av baktanken da de lanserte det sosiale nettverket Google+.

For kampen om de fremtidige annonsekronene på søk handler ikke bare om kontekst, men også om personlige preferanser og relasjoner.

Og akkurat der kan Facebook vise seg å bli kongen på haugen.

Flere DinSide-kommentarer