Googles nye superannonser

Papir kobles mot nett på en svært smart måte.

Ingenting er for stort for Google.

Ikke bare står de nå snart for 50% av annonseringen på web (kilde) - nå har de også begynt å rulle ut annonser på papir, både i aviser og ukeblader.

Og på TV, for den saks skyld. Og radio.

2D-strekkoder

Det briljante trekket på papirfronten er de nye Print ads 2D barcodes. Dette er strekkoder i to timensjoner; altså en matrise av sorte og hvite "piksler".

Vis mer

Slik ser de ut:

Tanken er at disse kan trykkes i annonser på papir, på reklameplakater eller andre steder. Når du ser en slik kan du så ta opp en mobiltelefon og knipse et bilde av den, hvorpå du blir tatt rett til en nettadresse som forklarer mer.

>> Les også: Se hva Google har lagret om deg

Et par eksempler:


I et blad leser du en omtale av Madonnas nye album, Hard Candy. I margen ved siden av artikkelen er det bilde av en 2D-strekkode som du tar bilde av med iPhone, og vips, så blir du tatt rett til iTunes Music Store der du kan kjøpe eller forhåndslytte på albumet.

På plakater kan tenkt bruk være slik: En reklameplakat for McDonald's har strekkoden nederst i hjørnet. Når du tar bilde av den blir du tatt rett til et Google-kart som viser alle McDonald's-restaurantene i nærheten av deg.

Bruksområdene kan være mange - restaurantmenyer, kinoplakater med lenker til trailere og mer til. Ja, du kan til og med trykke den på t-skjorta med informasjon om bandet ditt.

Krever støtte fra mobilselskapene

Suksessfaktoren er selvsagt at mobilprodusentene baker inn støtte for teknologien. Google ruller selv ut sitt mobiloperativsystem, Android (Wikipedia), som garantert vil støtte det, og allerede finnes det flere typer programvare som kan lese slike annonser. Google har laget Zxing og tipser om flere på sin informasjonsside.

Her ser du hvor elegant det utføres i praksis: