<B>POPULÆRT:</B> YouTubes offisielle tall viser at det hvert minutt lastes opp ti timer video til tjenesten. Sjansen for å bli populære er med andre ord ikke overhengende stor.
POPULÆRT: YouTubes offisielle tall viser at det hvert minutt lastes opp ti timer video til tjenesten. Sjansen for å bli populære er med andre ord ikke overhengende stor.Vis mer

Fra underholdningsmaskin til pengemaskin?

YouTube vil dele inntektene sine med alle. Vel, nesten alle.

Hvis du ikke har sett en video på YouTube, er vi nesten nødt til å inndra din internett-lisens. Alle bør nemlig på et eller annet tidspunkt ha vært innom den voldsomt populære videotjenesten i løpet av sin nettkarriere, og selv om fenomemet bare er drøyt fire år (YouTube gikk online i begynnelsen av 2005), har de rukket å bli en av verdens største nettsteder målt i trafikk.

Selv om YouTube fortsatt har et visst folkelig preg, ikke minst på grunn av det enkle og litt småkaotiske designet, har de naturligvis planer om å tjene penger på det de holder på med.

Fra få til mange

Ettersom mesteparten av innholdet er lastet opp av deg og meg, har YouTube for lengst begynt å betale andeler av annonseinntektene sine tilbake til brukerne , men kun de av dem som er svært aktive.

Nå slippes pengene fri, eller de sitter i det minste ganske mye løsere. YouTube overvåker til enhver tid videotrafikken, og ser blant annet raskt hvilke videoer som klatrer på popularitetsbarometeret. Fra nå av vil brukere som har lastet opp populære videoer bli spurt om YouTube kan lime inn en liten annonsebit over videoen.

YouTube sier ifølge Hollywood Reporter ikke så mye om nøyaktig hvordan inntektene fordeles, annet enn å si "størsteparten" tilfaller personen som lastet opp videoen.

- Veldig populære videoer kan innbringe tusenvis av dollar i måneden, sier Aaron Zamost, talsmann for YouTube.

Betydelig inntektspotensiale

BABYGLIS: Det er uvisst hvor mange babyvideoer det finnes på YouTube, men det er mange. Vis mer

YouTube selger alt fra tekstannonser til såkalte bannere og grafikk som legges over videoene, og skal angivelig kreve så mye som 20 dollar (rundt 130 kroner) per tusen visninger fra de største annonsørene.


Hvis du laster opp en video som ses fem millioner ganger sier det seg selv at inntektene kan bli betydelige.

Ikke alle videoder på YouTube kvalifiserer til å motta penger fra annonsesalget. Den meste populære videoen gjennom tidene - "Evolution of Dance" - er sett utrolige 125 millioner ganger, men fordi den inneholder musikk som er opphavsbeskyttet blir den diskvalifisert av YouTube.

Charlies tommelfingerbiting

Den tredje mest populær videoen er allerede med i annonseprogrammet, og har med sine mer enn 116 millioner visninger sannsynligvis dratt inn en pen sum penger. Det skulle bare mangle. Engelske "Charlie bit my finger - again" er søtere enn sjokoladekake og marshmallows til sammen.

Google betalte i sin tid 1.65 milliarder dollar for YouTube, men har fortsatt til gode å tjene penger på videotjenesten. Den nye inntektsfordelingsmodellen skal bidra til å øke inntektene, men hvor vidt det er nok gjenstår å se.

I mellomtiden kan du hygge deg med "David After Dentist", en annen svært populær hjemmevideo av David som har vært hos tannlegen, og som er stappfull av bedøvelse og beroligende medisin.

Kilde: Hollywoodreporter.com