Fra ukjent teknisk innmat til merkenavn

Siden utbredelsen av Intel-produkter bare økte og økte, ville Intel ikke lenger stikke hodet i silisium, men fremstå som verdens ledende produsent av mikroprosessorer også for mannen i gata. Det kan også ha noe med at de etter hvert fikk konkurranse i PC-markedet...

Merkenavn er viktig, derfor lanserte Intel kampanjen "intel inside" i 1991. Klistremerker ble festet på millioner av PCer verden over, og ingen skulle være i tvil om hva slags prosessor som var i PCen - en ekte Intel skulle det være.

Vis mer


Etter hvert måtte man også finne nye merkenavn på prosessorene. Tallbetegnelser som 386 og 486 var ikke mulig å beskytte som varmerker, derfor ble det Pentium i stedet for 586. Siden har vi fått navn som Itanium, Celeron og Xeon, og nå sist Core og Core Duo.

Vis mer


Aksepten av nye teknologiprodukter går stadig raskere, og Intel satser derfor i stadig større grad på nye forretningsområder i form av nasisteknologi. Denne vil få forskjellige navn som skal markedsføres og assosieres med Intel - for eksempel VIIV.

Vis mer
Vis mer
Vis mer






Hvordan Intel vil utvikle seg videre vil vi alle kunne ta del av, de er så dominerende på prosessorsiden og i utviklingen av andre teknologier at ingen blir uberørt.

Vis mer


Fans av Intel kunne uansett kjøpe seg mange slags forskjellige plagg, vesker, kopper og mange andre gadgets og widgets i butikken ved siden av museet.


Du finner også en del informasjon om museet og Intls historie på Intels nettsted.