Fotobutikkene beklager

Flere av fotobutikkene som var med i vår test i forrige uke, beklager nå svakhetene vi avslørte, og lover forbedringer.

Den 1. august i år publiserte vi en test av fem anerkjente fotolaboratorier som tilbyr profesjonell overføring av digitale bilder til fotopapir. I testen la vi vekt på kvalitet, leveringstid og pris, og det viste seg at det var stor forskjell på hva de forskjellige kunne tilby på disse områdene.

Les hele testen

Blant annet avslørte testen store sprang i kvaliteten, noe som nå har fått de laboratoriene som kom dårligst ut, til å reagere. Av de fem fotobutikkene som var med i testen, har vi fått tilbakemeldinger fra to, Eurofoto og Minebilder.no. I tillegg har en av våre lesere videresendt en epost som vedkommende fikk fra Preus Foto etter å ha vist til det dårlige resultatet fra testen vår.

Eurofoto vedgår svakheter på enkelte bilder

I samtale med daglig leder av Eurofoto (terningkast 4), Per Svein Reed, kommer det fram at de kjenner til at enkelte bilder kan bli for lyse. Leverandøren av utstyret jobber med å forbedre dette.

Vi vil likel legge til at dette kun er et problem på et fåtall bilder. Vi har benyttet Eurofoto i flere sammenhenger tidligere, og vært stort sett svært fornøyd med kvaliteten.

Minebilder.no skylder på feil på utstyret

Fra utviklingssjef Gisle Oddestad i Minebilder.no (terningkast 3) har vi fått følgende epost:

Hei !

Leser testen deres av tjenester som fremkaller digitale bilder og takker for
at dere tok oss med !

Desverre for oss kjørte dere testen i den korte perioden i sommer da vi hadde problemer med nettopp artefakter i noen av bildene som ble produsert. Dette er nå fikset slik at alle bilder produseres med den samme kvaliteten som før. Vi har ikke fått noen klager fra kundene på dette.

Tenkte det kunne være greit å si fra slik at du - hvis du føler det er riktig - å tilføye denne informasjonen. Hvis ikke har jeg selvsagt forståelse for det. Spist er spist osv.

Ha en fortsatt god sommer !

MVH
Gisle Oddstad
.

Problemet skal altså være løst når du leser dette, uten at vi har rukket å sjekke dette.

Preus Foto kjenner seg ikke igjen, men skjerper rutinene

Fra laboratoriesjef i Preus Foto (terningkast 2), Magne Finslo, har vi fått følgende tilbakemelding:

Vi var nok litt uheldige med denne testen, men vi kjenner oss ikke helt igjen.
Vi sender ut mange digitale bilder hver dag og de holder høy og god kvalitet. Vi
printer digitale bilder på den mest moderne digitale lab'en på markedet, så alle
forutsetningene for å lage høykvalitetsbilder er til stede. Det er rett og slett
en glipp at bilder med skitt på har blitt sendt ut. Det skulle aldri ha
forekommet og ble nå på grunn av denne testen selvsagt gjenstand for en
oppstramming av våre rutiner. Vi satt selvfølgelig liten pris på å få et slikt
testresultat, men det er samtidig positivt for oss at vi nå får satt 100% fokus
på kvalitetskontroll. Vi har derfor nå innført en helt ny og bedre
kvalitetskontroll av bildene som skal sendes ut, så jeg tror neppe dette skal
gjenta seg.

Magne Finslo
Laboratoriesjef

Les vår grundige test av fem on-line fotobutikker