Førsteinntrykk: Creative X-Fi Elite Pro

Nå som alle hovedkort i PCene kommer med flerkanals lyd - hva er vitsen med et lydkort med koblingsboks til tusenvis av kroner? Vi har installert Creatives nye vidunder og gjort oss noen tanker før testen.

Sjelden har vi sett kraftigere skyts når det gjelder å skilte med imponerende antall MIPS, DMA-kanaler, frekvenser og andre god-parametre på innpakingen. Designet er råflott, med stor pappeske med gilde fargeplakater over det hele.

Det må da være bedre enn en liten anonym del av et brikkesett som allerede finnes på hovedkortet i de aller fleste PCer?

Svaret er vel et rungende tja.


Hva slags ekstra resurser kan du hente ut av et lydkort?

Bruksområdet er nøkkelordet, sammen med plassbehov og hvordan man vil styre herlighetene. Dessuten er det de siste og avgjørende ledd i lyd-kjeden - forsterkere og høyttalerne - en svært viktig faktor.

Signal/støy oppgis til 116 dBA på alle kanaler, skal du utnytte dette må du ha aktive studiomonitorer eller surround-anlegg i ganske tung hi-fi klasse. PC-høyttalere, selv de heftigste Gigaworks S750 fra Creative opererer med 99 dB. Det er 17 bortkastede dB...

Dessuten er dette hørbart bare ved helt sære typer opptak, som f.eks. cembalo og blokkfløyte i en tom kirke midt på natten, hvor du kanskje kan høre en ugle ule svakt i bakgrunnen.

Snakker vi om herlig spetakkel i spill eller fullt lo-fi party på gutteværelset er frekvensgang og dynamikk ikke et tema, da snakker vi bare om trøkk.

Det som gjenstår av viktige oppgaver et lydkort kan gjøre bedre enn en integrert løsning, er signalprosessering av effekter - spesielt i spill. Effekter brukt på ferdig musikk er for de svært spesielt interesserte.

Spilleffekter krever imidlertid at utvikleren tar i bruk resursene på lydkortets effektmotor, og det har ikke vært førsteprioritet for de fleste spillutviklerne. Å utvikle for generell maskinvare og Windows' innebygde resurser treffer alle, det er derfor alltid førstevalget.

Så hva er det Creative kan by på som det er verdt å bruke ekstra penger på?

Pakkens inhold

Pakken fra Creative inneholder selve lydkortet, den store eksterne koblingsboksen, fjernkontroll, kabler og programvare.


Lydkortet har interne tilkoblinger for strøm og intern lydkilde. Det er originalt at et lydkort må ha egen strømforsyning, men med all datakraften (og belysningen) så kreves det altså mer enn det PCI-bussen kan levere.


Tilkoblingene på braketten er i kjent Creative-stil: Gullbelagte kontakter, med uleselige symboler når du ser dem fra mer enn 4 cm avstand. Det følger med en sticker med fargekoder til å lime fast over kontaktene, men denne er elendig. Det er på tide å tilby noe som er lettere å tyde når man skal koble opp!


I tillegg sitter multikontakten til koblingsboksen på braketten.

Koblingsboksen

Dette er enheten som jekker opp prisen en god del. Selve lydkortet koster under tusenlappen, men med ekstra boks er vi oppe i 2 795 kroner.


På fronten finner vi fra venstre kontakt til hodetelefoner, linjeinngang og mic/linje-inngang. Knappene som følger er volumkontroller for linje, mic/linje, knapp for 3D MIDI (surroundpanorering), EAX (spilleffekter) , CMSS 3D (simulerer surround for musikk) og 24-bit Crystalizer (avansert DSP-basert lydforbedring) og Mastervolum.


Baksiden har phonokontakter som kan kobles til platespiller eller aom aux-inn. Videre er det en DIN-kontakt for tilkobling av styresignal for Creatives høyttalersystemer. Så kommer MIDI inn og MIDI ut på riktige DIN-kontakter, optisk inn og ut, S/PDIF inn og ut og multikontakt til lydkortet.

Førsteinntrykk

Førsteinntrykket av lyden og effektene på et stereo høyttalersett med sub, var positivt. Effektene viker mer avslappet, ikke så krampaktige som på tidligere utgaver. Dette skyldes sannsynligvis en kombinasjon av mer datakraft og forbedrede DSP-algoritmer.

I musikk/lydbransjen sier man at de beste effektene er de som du ikke hører når de er der, men som du til de grader merker når de slås av. Creative har begynt å nærme seg dette stadiet med denne generasjonen SoundBlaster.

Tilkoblingene og den eksterne boksen er vi ikke like imponert over, til denne prisen. At det bare er én kontakt for mikrofon i stedet for 2 gjør den plundrete til lydopptak. MIDI-kontakten ville vi gjerne hatt flere av, gjerne en ekstra inngang på forsiden.

Videre testing - innspill fra leserne

Vi vil bruke systemet i noen dager, og teste både spill, musikk, opptak, MIDI og alt det andre pakken har å by på.

I denne sammenhengen vil vi gjerne ha innspill fra leserne!
Hva gjør denne dyreste løsningen interessant? Hva må den by på eller prestere hvis den skal være verdt pengene? Er det bedre å kjøpe den billigste utgaven til spill og surround på DVD og et enklere profft lykort/ekstern boks til å jobbe med musikk?

Skriv inn dine ønsker og synspunkter i diskusjonen under!