Finn frem på skrivebordet

Som min gamle tysklærer sa: Ordnung muß sein.

Datamaskinens skrivebord kan være til stor hjelp når det gjelder å gjøre PC-bruken litt mer effektiv. Her får du kjapp tilgang til dokumenter, bilder og snarveier til ting du jobber med uten å måtte bla deg gjennom mapper og menyer.

Men fordelen begrenses ofte av hvilke evner vi har til å holde litt orden - dersom du fyller halve skrivebordet med ikoner vil du ofte bruke unødvendig lang tid på å finne akkurat det du er ute etter.

For alt i alt er skrivebordet bare en vanlig filmappe, om enn med innholdet konstant på display. Det er ingen funksjon som automatisk setter ting på plass, det er noe du må gjøre selv.

Så la oss se på hvordan du kan bruke skrivebordet bedre.

Snarveislakt

Ja de snarveiene, det har en tendens til å bli en god del av dem etter hvert - men hvor mange klikker du egentlig på daglig? Og de fleste snarveier du bruker ofte nok kan du egentlig heller ha på hurtigstartlinjen.

Kjapp tilgang på snarveiene med hurtigstartlinjen. Vis mer

Første trinn er altså dra alle snarveier du virkelig trenger over til hurtigstartlinjen, og fjerne de andre fra skrivebordet. Da finner du kanskje også snarveier til applikasjoner du har installert, men aldri bruker, og kan i så fall vurderere å avinstallere hele programmet i stedet for å bare slette snarveiene.


(Hurtigstartlinjen får du fram ved å høyreklikke oppgavelinjen, velge Verktøylinjer og huke av for Hurtigtstart).

Fjerning av gammel moro

Dette er den slitsomme delen, opprydding av alskens skrot som legger seg på skrivebordet. Akkurat hva som ligger her kommer selvfølgelig helt an på dine datavaner, men i undertegnedes tilfelle er det et herlig sammensurium av dokumenter, bilder, musikkfiler, installasjonsfiler, småprogrammer og Nytt Tekstdokument (1), (2), (3) og (4).

Mye av dette har du sikkert allerede en formening om hvor bør ligge - musikk, film og bilder har du sikkert allerede egne undermapper for - mens andre litt mer obskure ting må du vurdere å putte på andre steder. En egen mappe for jobbrelaterte/private dokumenter er selvfølgelig på sin plass, mens du må vurdere om det er verd å i det hele tatt ta vare på nedlastede drivere og installasjonsfiler - til neste gang du får bruk for dette kan det godt ha kommet en ny versjon.

Noen ikoner blir det gjerne igjen - disse kan du med fordel sortere slik at du reserverer en rad for dokumenter, en for småprogrammer, en for bilder og så videre.

Undertegnedes foretrukne alternativ til nitidig rydding er en litt mer brutal, men svært effektiv metode. Alle dokumenter på skrivebordet - minus helt opplagte elementer som papirkurven, Min datamaskin og snarvei til nettverkstasjonene - puttes i en ny folder som dateres og flyttes til langtidslagring på en annen harddisk. Jeg blir stadig overrasket over hvor sjelden jeg egentlig savner noe jeg har stuet vekk på denne måten, men skulle det være noe kan jeg altså gå tilbake hente det frem igjen.

Husk også at selv om ting ikke ligger helt opp dagen er det lett å søke opp.

Dette taktikken med å fjerne alt fungerer forresten også utmerket på bokmerker!

Hold det "ryddig"

Vis mer

Mye av poenget med ikoner på skrivebordet er som nevnt å ha kjapp tilgang til akkurat det du jobber med (og ikke så alt for mye annet).


En måte å organisere dette på er å tenke på skrivebordet som en fysisk arbeidsplass der arbeid kommer inn og går ut. Følger vi denne tankegangen helt kan vi med fordel opprette en "innboks" og "utboks" i form av to mapper på skrivebordet.

I innboksen har vi alt av dokumenter, bilder, drivere og programmer som lastes ned fra Internett. Det du jobber med flyttes til skrivebordet, og alt du ikke lenger jobber med går til utboksen (dersom du ikke er flink og arkiverer det på riktig plass med en gang).

Dette betyr ikke at du helt og holdent slipper å rydde en gang i blant, men til daglig vil du altså ha langt mindre rot å forholde deg til. Og er du skikkelig lat er det bare å arkivere utboksen med mer eller mindre jevne mellomrom.

Tilgang til skrivebordet

Litt av poenget med å ha et skrivebord er altså enkel tilgang til utvalgte snarveier, programmer og dokumenter, men når vi jobber med mange programmer dekkes gjerne skrivebordet av åpne vinduer og tar fra oss litt av poenget.

Du må altså gjerne flytte rundt på åpne vinduer eller minimere dem for å få få tilgang til ikonene på skrivebordet. Selvfølgelig kan du kjapt minimere alle vinduene du har oppe (du kjenner vel dine snarveier), men å få alt tilbake på plass er ikke like enkelt hvis du i mellomtiden starter ett nytt program.

Så dersom du ofte finner deg i å stadig rydde deg vei til skrivebordet finnes det noen løsninger som kan spare deg en del frustrasjon. En av dem er å ha en egen verktøylinje med skrivebordets innhold, men programmet DESKonTOP er mer elegant.

Med denne applikasjonen får du et ekstra ikon nede i det høyre hjørnet. Denne kan du klikke på for å få opp et slags mini-skrivebord med klikkbare ikoner, eller du kan høyreklikke for å ganske enkelt få opp en kjapp liste over skrivebordsikoner.

Vis mer



I "mini-skrivebords-modus" kan du føre muspekeren over hvert enkelt ikon for å få det forstørret slik at du vet sikkert hva du kommer til å klikke på.

DESKonTOP er for Windows og gratis. Hjemmesiden har du her.

Et annet alternativ er å bruke en såkalt dock.

Tastaturhjelp
Dersom du ikke sverger til å bruke datamusa hele tiden minner vi deg også på at det er meget effektivt å bruke tastaturet til å starte/åpne ofte brukte programmer, nettsteder, dokumenter og mapper. Noen sverger til tekstbaserte programmer som Launchy/Quicksilver, men har du ikke noe mot å lære deg noen snarveier må vi bare anbefale den svært så undervurderte applikasjonen Qliner Hotkeys, hvor oppsett og bruk er veldig enkelt.

Til slutt: Når det gjelder det EKTE skrivebordet ditt er det helt greit med litt rot. I hvert fall på jobben.