Vis mer

Fikk nytt batteri etter halvannet år

Svein Hallan fra Mjøndalen ble først lovet nytt batteri til sin bærbare PC, men så trakk Fujitsu garantien sin.

Hallan kjøpte sin PC i november 2008 fra Komplett.no. Maskinen begynte raskt å miste batteri-kapasitet, og den ble stadig dårligere etter noen måneder. Han klaget til Fujitsu som lovet ham nytt batteri. Men så trakk de garantien sin igjen.

- Etter å ha ladet den helt opp med strøm, går det nå 10 minutter til jeg får beskjed om at det kun er noen få prosent igjen av kapasiteten. Jeg må hele tiden koble til strømadapter for å kunne bruke maskinen. Jeg har fulgt instuksjonsmanualen nøye, og det er jo ikke slik en «bærbar PC» skal fungere, sier Hallan til Eiker Avis.

Han tok kontakt med Komplett.no hvor han kjøpte maskinen. De henviste ham videre til Fujitsu helpdesk.

Les også: Nettopp24 lover å rydde opp

Batteriet var ikke helt dødt

Der ble han lovet et nytt batteri, da maskinen kun var halvannet år gammel. Etter noen dager fikk han likevel en mail som henviste til ordrestatus, hvor det stod at saken var «kansellert». Han kontaktet igjen Fujitsu helpdesk , hvor samme person som hadde lovet ham nytt batteri gratis, tok telefonen. Vedkommende beklaget at Hallan likevel ikke fikk medhold, da batteriet måtte være helt dødt for å kunne erstattes fullt ut. Han fikk derimot tilbud om å kjøpe nytt batteri til 870 kroner pluss frakt.

- De sa at jeg kunne få nytt batteri når det gamle blir helt dødt, men tilbyr meg å kjøpe et nytt i samme slengen. Det er jo litt på kanten, sier Hallan.

Fujitsu ba ikke om å få inn maskinen eller batteri for sjekk.

Les også: Ikke så nytt produkt likevel? Du bør kreve prisavslag

Forbrukerrådet mener ...

Eiker Avis ba Forbrukerrådet se på saken, og svaret fra forbrukerrådets Linn Hogner er som følger;

Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter i tillfeller hvor du har kjøpt en vare som har gått i stykker. Det er to vilkår som må være oppfylt i slike klagesaker.
A: Varen må ha hatt en mangel på det tidspunkt du kjøpte den.
B: Du må ha klaget til selgeren innen de fristene loven setter.

Når det er en mangel på varen som ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet, har du en sak. Problemer som skyldes normal slitasje, ytre påvirkning eller feilbruk fra din side, vil på den annen side ikke være en kjøpsrettslig mangel. Forhold som skyldes manglende vedlikehold, feil bruk eller uhell i din eiertid, er altså ditt eget ansvar.

Så må du spørre deg selv om har klaget innen rimelig tid? Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen. I tillegg til dette er det noen klare frister for hvor lenge en selger er ansvarlig for et produkt han har solgt.

Reklamasjonsfristen på pc’er er på fem år. Forbrukertvistutvalget har slått fast at selv om batteri er forbruksmateriell, må det likevel forventes at det har en viss normal levetid.

Etter utvalgets oppfatning er denne på om lag to og et halvt til tre år når det gjelder dagens pc-batteri.

Les også: Stortest av fem minibærbare

Dette forutsetter imidlertid at batteriet er brukt riktig, det vil si ladet i henhold til bruksanvisningen for denne type batteri. Dersom batteriet svikter etter halvannet år, uten at dette skyldes forhold på forbrukerens side, vil forbrukeren ha krav på et nytt batteri. Det avgjørende er at batteriet er defekt, slik at maskinen mister sin bærbare funksjon, ikke om det er helt ødelagt (dødt), jfr selges innsigelser.

Dersom man feillader/ klattlader batteriet, vil imidlertid batteriet kunne bli svekket av dette. Dersom selger/ leverandør skal kunne påberope seg brukerfeil, må han imidertid ha undersøkt batteriet først.

Hallan kan med andre ord ha krav på et av følgende:

1. Reparasjon.
2. Ny vare.
3. Prisavslag
4. Heving av kjøpet,
og/eller
5. Erstatning

Fujitsu beklager

Eiker Avis tok kontakt med Fujitsu sin managing director Anders Eiken. Etter å ha sjekket opp saken, tar det ikke lang tid før han kommer tilbake til oss.

- Her har det skjedd en mennesklig feil. Vi beklager dette og kan informere at nytt batteri er på vei til Svein Hallan, sier Eiken.

Saken er levert til DinSide av Eiker Avis.