Vis mer

Fem om dagen er bra for ... magen?

TVen er ikke død. Den er ikke engang middelaldrende, skal vi tro de amerikanske rekordtallene.

De fleste nye teknologier har en tendens til å få selv sindige folk til å spå at teknologien de erstatter, snart er død. Noen av oss har for eksempel trodd at TVen aldri i verden kom til å overleve kampen med Internett, men ferske seervane-tall fra Nielsen, avdeling USA, tyder på noe helt annet.

Der settes det nemlig utrolige TV-rekorder.

Seervanene sammenliknes riktignok ikke med nettbruken som sådan, men med den delen av nettet som serverer lyd og bilder, for eksempel i form av streamet innhold fra YouTube eller andre offisielle video- og filmkilder.

Fem om dagen

Tallene viser blant annet at amerikanerne i gjennomsnitt ser på TV hele 153 timer hver måned, eller cirka fem timer hver dag.

Les også: På jakt etter ny TV? Sjekk testene her!

De 131 millioner amerikanerne som ser video på nettet ser i gjennomsnitt tre timer video per måned (tallene gjelder både jobb- og hjemmebruk), mens den foreløpig ganske beskjedne gruppen mobile videobrukere bruker gjennomsnittlig 3.5 timer i måneden av sitt liv på videoinnhold på telefonen.

Tradisjonelt TV

Hvis en tar i betraktning at video i dette tilfellet er definert svært bredt, det vil si alt fra videoinnhold fra tradisjonelt, direktesendt tv til opptak gjort via for eksempel en PVR eller klipp fra nettet sett via en hjemmekino-PC, er det kanskje fristende å tilskrive den nye teknologien mye av æren for TVens fortsatt sterke tilstedeværelse i de tusen amerikanske hjem.

Slik er det derimot ikke.

Ifølge Nielsens tall står vanlig TV-titting for en usedvanlig stor andel av de totale månedstallene. Selv i en angivelig moderne aldersgruppe som 18-24-årssegmentet utgjør tradisjonell TV-seeing nesten 117 timer av et totalt videoforbruk på nesten 145 timer.

Les også: Slik laster du ned YouTube-videoer

Hvis en slår sammen alle tallene, er den gamle traveren den ubestridte vinneren: 98.8 prosent av all video vises på TV, mens 0.1 prosent foregår på mobilen, og 1.1 på nettet.

Mye barne-TV

Nielsens tall viser også at barn i aldersgruppen 2-11 ikke er så mye dårligere enn sine foreldre hva angår tidsbruken foran TVen. Hele 108 timer bruker de minste hver måned foran den firkanta (eller rektangulære) boksen, eller rundt 3.6 timer per dag.

Også i Norge øker TV-bruken, til tross for konkurranse fra en rekke andre medier. TNS Gallup sine tall for 2008 viste tidligere i år at nordmenn i gjennomsnitt så 174 minutter TV hver dag.

Det er ikke i nærheten av amerikanernes forbruk, og ikke en gang i nærheten av amerikanske barn, men økningen sammenliknet med 2007 var på hele 20 minutter per dag.

Nielsens amerikanske TV-tall kan lastes ned som pdf-fil her.