Får ikke raskt bredbånd

Hei,
Eg har sendt ein forespørsel til mitt bredbåndsselskap om å få øke hastigheten på linja, men dei sa at enten var der begrensningar på utstyr eller begrensningar i sentralen som gjorde at eg ikkje kan få det. Seinare har eg fått vite at to av naboane ikkje får internett i det heile på grunn av begrensningar i sentralen (ØRS) . Vi bur i sentrum av tettstaden Ørsta og eg finn det utruleg at for meg er max linje 3000/500 og for naboane er det ingen linje i det heile?? Kven skal ein presse for å få orden på dette?

Mvh.

Jon Inge

Datadoktoren svarer

Hei,
Jeg har samme problem som deg, noe som skyldes at det er lavere kvalitet på deler av kablingen mellom min bolig og nærmeste Telenor-sentral.

Det samme gjelder kabelnettet til Get, som er så gammelt at det bare så vidt tilbyr digitalTV. Ingen andre IP-baserte tjenester er tilgjengelige. Det sure er at det ikke er mange meters avstand bort til nylagt fiber som bejener nabolaget med alle typer tjenester.

Tilbyderne i Norge har ingen løvpålagt plikt til å tilby raske internettlinjer, derfor er kroner i kassa det eneste som kan overbevise selskapene. Ved å gå sammen med naboene og gi tydelige signaler om at dere er interessert i å kjøpe tjenester dersom de blir tilgjengelige kan de muligens våkne fra dvalen.

Men hvis det bare gjelder et fåtall boliger og tilbyderen ikke har budsjett for utbygging blir det en tøff utfordring for dere. Da kan dere risikere å måtte vente til utstyr likevel må skiftes ut, eller tilbyderen får ekstra god råd av en eller annen grunn.

Da kan eneste alternativ hvis ting skal skje fort være å bygge opp sin egen infrastruktur og koble seg på et annet tilbydernett. Men da snakker vi om langt dyrere bedriftsløsninger.

Hilsen Datadoktoren

Les alle spørsmål og svar