Far Cry - best på 360?

SNIKTITT: Om få uker inntar Far Cry-serien også neste generasjon. Er det verdt å vente på? Vi sjekker en tidlig versjon.

Far Cry har virkelig gått en seiersgang de siste årene. Fra et flott PC-spill, som imponerte oss med en vakker verden og nyskapende kunstig intelligens, til en litt mer teknisk begrenset Xbox-versjon i fjor, som likevel fremstod som et helt nytt spill, til en oppusset 360-versjon som nå er på trappene.

Far Cry Instincts for Xbox 360 har tilnavnet Predator, og er faktisk en temmelig omfangsrik pakke. Den består altså av to spill: En port av Far Cry Instincts fra i fjor, det samme spillet som kom til Xbox, og noe som heter Next Chapter, rett og slett en fortsettelse av Instincts-historien. Og når vi legger til en rekke meget kompetente flerspillermodi og muligheter til å designe egne brett, får vi virkelig valuta for pengene.

Vis mer


Vi var derfor veldig spent når en tidlig versjon av Instincts: Predator dukket opp i postkassen. Men vi ble fort litt skuffet - disken inneholdt kun tre brett fra Instincts, i grafisk forbedret utgave, men ingenting spillbart fra de helt nye Next Chapter-brettene. Litt synd.

Overlevelsesinstinkt

Men altså: Alle som har spilt Far Cry Instincts på Xbox vet at spillet ikke har så innmari mye til felles med Far Cry på PC. De tekniske begrensningene til Xboxen gjorde at størrelsen på brettene måtte kuttes ned på, men til gjengjeld fikk vi en helt ny (og litt mer fengende) historie, helt nye oppdrag, og Jack Carver ble til og med utstyrt med tøffe, dyriske krefter. Konsoll-Far Cry ble faktisk på noen måter mer vellykket enn på PC, det ble et mer fokusert actionspill som vi ble veldig fort glad i.

Far Cry Instincts på 360 er det samme spillet, men penere.

Brettene vi fikk muligheten til å kose oss med, er det mest visuelt imponerende fra Instincts. Og maskinvaren til Xbox 360 gjengir disse brettene i herlig HD, med tegneavstand på flere kilometer, en rekke penere lyseffekter og et fantastisk nydelig vann. Alt dette tegnes uten noe antydning til hakking, vi sverger vi kunne nesten høre debug-maskinen vår flire litt faktisk - "er det alt? koden er ikke optimalisert en gang!".

Vis mer


Ikke helt next gen?

Men går vi brettene nærmere i sømmene, oppdager vi at selv om skarpheten, fargene og lyssettingen vises i flott høy oppløsning, er den underliggende teknologien ganske gammel. Det er fullt av ukompliserte omgivelser bestående av få polygoner og lavoppløselige teksturer. Det nydelige plantelivet er frodig, men ganske livløst. Fiendene har ikke animasjonene og detaljnivået man forventer fra et ordentlig nestegenerasjonsspill. Men som sagt, det er bare en rimelig rask port av et eldre spill, så vi forventet heller ikke banebrytende grafikk.

Men vannet da, der har utviklerne virkelig overgått seg selv. Bølgene er fantastiske å se på, og forsterker virkelig illusjonen om et tropisk paradis - som er blitt til et blodig mareritt. Vi får rett og slett lyst å hoppe uti når vi ser det nydelige vannet, de delikate lysrefleksjonene og småsteinene som ruller langs kanten.

Vis mer


Så mye mer utover det er det vanskelig å si. Hoveddelen av Far Cry til 360 er det samme spillet som kom til Xbox i fjor, men med høyere oppløsning og nydelige vanneffekter. Du vet hva du får. Men det store spørsmålet er selvsagt de helt nye Next Chapter-brettene som vi ikke fikk prøve i denne omgang, og nye multiplayervarianter som også skal inkluderes.

Faktum er at 360 trenger flere spill, så Far Cry til den nye konsollen blir helt sikkert god underholdning for alle som ikke har prøvd tidligere utgaver. Men om eiere av Instincts på Xbox behøver å kjøpe det nye spillet finner vi først ut rundt 31. mars, når spillet slippes.

Klikk her for vår anmeldelse av Far Cry Instincts for Xbox

Her finner du DinSides ferske spillanmeldelser!