VET ALT: Facebook vet mer om deg enn det du vet de vet. Surfer du fra en iPad, kan de vite hvor du befinner deg, og hva har surfet på tidligere den dagen.  Foto: Colourbox
VET ALT: Facebook vet mer om deg enn det du vet de vet. Surfer du fra en iPad, kan de vite hvor du befinner deg, og hva har surfet på tidligere den dagen. Foto: ColourboxVis mer

Facebooks vilkår og personvernregler

Facebook vet skremmende mye om deg. Mer enn du tror.

DinSide leser dokumentene de aller fleste skyr som pesten. Dokumentene som bestemmer hva du får lov til å bruke produkter til, og hva produktskaperne får lov til å gjøre med deg og informasjonen om deg.

Et produkt som stadig får kritikk for dårlig personvern og vilkår er Facebook.

Her er det du faktisk godtar nå du logger deg inn.

Dette er ulovlig

Facebook opererer med to dokumenter: Vilkår og personvernregler. I tillegg kommer eventuelle andre dokumenter i forbindelse med bruk av applikasjoner fra tredjeparter, som for eksempel Facebook-spill. I vilkårene forteller Facebook hva du får lov til å bruke nettstedet til, og hva Facebook skal og kan gjøre med deg som kunde.

OJDA: Leste du ikke disse vilkårene før du registrerte deg, sier du? Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Her er noe av de viktigste reglene:

  • Det er mye du ikke får lov til å legge ut på Facebook, blant annet: Mobbing, hatefullt eller truende innhold, pornografi, nakenhet, umotivert vold, innhold som oppfordrer til vold eller grafiske skildringer av vold, samt innhold som eies av andre (piratkopiering).
  • Facebook kan når som helst fjerne hva som helst av det du legger ut, om de mener det bryter med vilkårene.
  • All informasjon du gir til Facebook ved registrering skal være sann, og det er ikke lov å opprette falske profiler.
  • Du har ikke lov til å ha flere enn én personlig profil.
  • Det er ikke lov å bruke sin personlige profil til kommersielle formål, for eksempel å skrive statusoppdateringer på vegne av en annonsør.
  • Man må være minst 13 år gammel for å bruke Facebook.
  • Er du en dømt seksualforbryter, får du ikke lov til å bruke Facebook.
  • Du får ikke lov til å gi andre tilgang til kontoen din, for eksempel ved å dele passordet ditt.
  • Det er ulovlig å tagge folk i for eksempel bilder eller statusoppdateringer, om de ikke er medlem av Facebook.
Får du noia av den nye Tidslinjen? - Kom deg ut, da vel!

Her er hva Facebook lover deg som kunde:

  • Facebook skal ikke gi innhold eller navn videre til annonsører uten at du godtar det. Ved å bruke Facebook godtar du deres personvernregler, som vi kommer vi tilbake til.
  • Facebook kan endre vilkårene når de måtte ønske, og hevder de varsler deg først. I realiteten må du følge med på deres Facebook Site Governance-side for å få med deg dette, for eksempel ved å "like" denne siden. Om 7.000 brukere kommenterer endringen, blir det avstemning mellom ulike versjoner. Om flere enn 30 prosent av Facebooks aktive brukere stemmer, er de bundet av avstemningen. Men en slik oppslutning virker relativt usannsynlig. Og de forbeholder seg retten til å gjøre endringer uten å åpne for kommentarer, også.
  • Du eier alt innhold du deler på Facebook. Samtidig kan Facebook bruke all åndsverksbeskyttet innhold, som bilder og videoer, akkurat som de vil, uten å betale deg et rødt øre.
  • Når du sletter innhold fra Facebook, skal det også fjernes fra Facebook, og nettstedet kan ikke bruke innholdet ditt lenger. Men innholdet kan ligge sikkerhetskopiert på serverne deres "i en rimelig tidsperiode", uten at det skal være tilgjengelig for noen av brukerne. Det samme gjelder om du sletter hele profilen din.
  • Facebook garanterer ikke for sikkerheten, men legger dette ansvaret over på brukerne.
  • Facebook garanterer forresten ikke for noe som helst, og påpeker at all bruk er på eget ansvar.
  • Om du skulle havne i en rettslig tvist med Facebook, mener de at du må ta denne i en rettsal i Santa Clara County.

LANG LISTE: Her er applikasjonene og nettsidene som kan få tilgang på profilen min. Listen er lang; mye lenger enn jeg trodde. Kanskje du bør ta en titt på din liste, også. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Et hav av informasjon

Vilkårene til Facebook er tradisjonelt lagt opp som et digert dokument med punkter og avsnitt. Deres "Retningslinjer for bruk av informasjon", altså personvernregler, er annerledes. Her får du en nettside hvor alt blir forklart så pedagogisk som mulig, og virker mer som en manual enn en kontrakt. Noe er derfor enklere å forstå, mens annet er vanskeligere å få oversikt over. Merk deg også at du kan bruke dette dokumentet for å få tips til hvordan du kan hindre diverse datainnsamling.

Slik fungerer den nye Tidslinje-profilen som alle snart får (og slik får du den nå)

Her er dataen du gir Facebook, enten bevisst eller ubevisst:

  • Informasjonen du skriver inn når du registrerer deg (navn, fødselsdato og så videre).
  • Informasjon du deler selv (bilder, statusoppdateringer og så videre).
  • Informasjon fra dine handlinger (nye vennskap, at du har sendt en melding, søk, annonser du klikker på og så videre).
  • Informasjon andre deler om deg (bilder du er tagget i, grupper du er lagt til i og så videre).
  • Informasjon fra applikasjoner og nettsider som du har gitt tilgang til profilen din (spill, Spotify og så videre, du kan se alle du har godtatt på denne siden).
  • Informasjon fra såkalt metadata, det vil si "informasjon inne i informasjon", for eksempel tidspunkt og sted et bilde du deler på Facebook ble tatt.
  • Informasjon fra enheten du bruker Facebook fra, som kan inkludere IP-adresse, hvor du er (for eksempel ved GPS-koordinater) og nettsider du besøker.
  • Informasjon fra nettsider som bruker Facebook-funksjoner, som for eksempel "Liker"-knapper. Facebook kan da vite når du besøkte hvilke sider, om du er logget inn på Facebook, noe mange er, ofte uten å vite det selv. Denne dataen lagres i 90 dager før den anonymiseres.
  • Informasjon fra annonsører og partnere, for eksempel data om hvordan folk har respondert på en bestemt annonse.
  • Informasjon som skapes ved å se på det store bildet, for eksempel data om hvor du befinner deg i forhold til dine venner.

DETTE FÅR ANNONSØRENE: Skal man annonsere på Facebook, får du ikke utlevert info om brukerne. Du kan velge fra noen variabler, og stole på at Facebook viser annonsen til de riktige folkene. Slik ser det ut når de lager annonsene. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Ikke all informasjon er offentlig. Kun navn, profilbildet, vennelisten og brukernavnet/bruker-ID være offentlig. Resten velger du selv. Om du deler noe som "Offentlig", kan alle se det, også folk som ikke er medlem av Facebook, og det kan finnes via søkemotorer som Google, både av privatpersoner og selskaper. Dessuten kan offentlig informasjon brukes av nettsider øyeblikkelig når du kommer inn på dem, om du er logget inn på Facebook, gjennom det som kalles "instant personalization".

Slik bestemmer du hvem som ser hva på Facebook

Facebook advarer også mot at noe informasjon må være offentlig, som kommentarer under artikler på nettaviser. Ser du ikke noe valg om hvorvidt det du deler skal være offentlig eller ikke, må man anta at det blir offentlig, sier Facebook. De minner også om at vennene dine kan dele ting offentlig hvor du blir nevnt.

Selger ikke brukerne

Offentlig eller ikke: Facebook sitter på enorme mengder informasjon om deg. Så hvordan brukes dette informasjonshavet? En av beskyldningene Facebook ofte får, er at brukerne "selges" til annonsørene. Men slik er det ikke, ifølge Facebook.

Facebook-annonser skal treffe riktig målgruppe. Annonsører kan derfor bestemme hvem som skal se annonsene deres. Du kan prøve selv, på denne siden. Her kan man blant annet definere alder, bosted, kjønn, interesser, utdannelse og sivil status. Dermed kan annonsøren treffe menn mellom 30 og 40 år som bor i Bergen og er interessert i biler. Men Facebook forteller ikke annonsøren hvem disse personene er; de viser bare annonsen til disse, uten å gi ut noen informasjon om dem.

Annerledes blir det selvsagt når du aktivt går inn og "liker" selskapers sider, som for eksempel DinSide. Selskapet vet da hvem du er, og kan sponse din tommel opp slik at den dukker opp oftere i nyhetsstrømmen til vennene dine.

En tredje "fare" er applikasjoner du bruker, for eksempel spill eller oppkobling mot Spotify. Når du begynner å bruke en slik, blir du fortalt hva applikasjonen vil få tilgang til. Dette bør du lese før du bestemmer deg for å bruke den, da dette kan gå langt utover den offentlige informasjonen. Selv har vi en urovekkende lang liste over applikasjoner vi "stoler på", og du kan se din egen liste på denne siden.

Pass deg for falske Facebook-annonser!

Bekymrer du deg for personvernet på Facebook? (Avsluttet)
Ja(80%) 810
Nei(20%) 205
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Men om annonsørene bare får bruke et mindretall av alle opplysningene Facebook sitter på, hvorfor sitter de da på dem? Skal vi tro Facebook, brukes informasjonen til helt andre ting, som å tilby mer funksjonalitet. For eksempel har Facebook begynt å foreslå hva du kan skrive på bildene dine, som hvor de er tatt og hvem som befinner seg på dem. Tanken ser ut til å være å samle inn informasjonen først, og finne bruksområder for den senere.

Kan vi stole på Facebook?

Det største spørsmålet man sitter igjen med etter å ha pløyet seg gjennom Facebooks regler er om vi virkelig kan stole på Facebook. Vil mer og mer informasjon fra oss lekke ut til tredjeparter og annonsører? Vil vi få vite om det? Og hva skjer om Facebook blir angrepet av hackere?

Som et slags svar på dette gjentar Facebook flere ganger følgende i dokumentene sine: "Din tillit er viktig for oss".

Dette kunne nok vært spisset enda mer: Din tillit er det viktigste, og egentlig det eneste, Facebook har. Uten den mister de nemlig brukerne sine. Og brukerne er Facebook. Det er deg og meg som er verdt milliarder, ikke Facebooks tekniske løsninger.

Det får vi håpe en viss eksentrisk Harvard-skolert amerikaner ikke glemmer med det første.