GJØR ENDRINGER: Nå gjør både Facebook og Google endringer som angår personvernet ditt på nett. Foto: Colourbox/Kirsti Østvang
GJØR ENDRINGER: Nå gjør både Facebook og Google endringer som angår personvernet ditt på nett. Foto: Colourbox/Kirsti ØstvangVis mer

Facebook og Google vil gjøre deg mer synlig

På tide å ta en titt på personvern-innstillingene igjen.

Med jevne mellomrom blir det gjort endringer til personvern-vilkårene på nettjenester som forandrer hvordan du fremstår mot omverdenen.

Nå er både Facebook og Google ute med nye sprell. Førstnevnte vil gjøre at du ikke lenger er helt anonym, mens sistnevnte vil bruke deg i annonsesammenheng.

Men det er heldigvis mulig å ta grep. Vi viser deg hvordan.

Synlig for alle på Facebook

Facebook har fjernet en gammel innstilling som gjorde det mulig for brukere å skjule sine profiler fra å dukke opp i søkeresultater. Den ble egentlig fjernet for ett år siden, men brukere som hadde den aktivert da Facebook fjernet den, kunne fortsette å bruke den, frem til nå.

Vis mer


Konsekvensen er at hvem som helst nå kan finne kontoen din, skriver svenske PC för Alla. Ifølge Facebook blir dette gjort for at innhold skal bli mer søkbart via den nye søkefunksjonen Graph Search.

Les også: Nå kommer Facebooks nye grafsøk

Du vil fortsatt kunne bestemme hvem som ser dine aktiviteter og innlegg på nettsamfunnet, hvilket betyr at det blir viktigere enn noensinne at du gjennomgår personvern-innstillingene dine på Facebook.

Vil du ikke at uvedkommende skal kunne snoke på profilen din, må du gå inn og endre personvern-innstillingene slik at bare dine venner kan se dine innlegg og bilder. Pass også på at du gjør dette hver gang du deler noe nytt.

Vis mer


Fra de samme innstillingene kan det også lønne seg å aktivere funksjonen som heter Begrens tidligere innlegg, slik at alle eldre innlegg som tidligere har vært offentlige, blir begrenset slik at bare dine venner eller venners venner kan se dem.

Ødelegger Facebooks nyheter personvernet? Nei, mener vår kommentator: Skjerp deg, eller kom deg ut!

Google vil bruke deg i annonser

Google er på sin side i ferd med å innføre en ny brukeravtale som gjør at selskapet kan bruke navnet og bildet ditt i sine annonser, ifølge PC för Alla.

Googles endringer omhandler noe de kaller for «Delte anbefalinger», som ifølge selskapet skal føre til mer relevante annonser for brukerne. For Google innebærer dette naturligvis økte annonseinntekter.

Vis mer


Har du klikket på +1 på et produkt eller en tjeneste, vil dine venner kunne få opp anbefalingene "fra deg" med nav, bilde og stjernemarkering i både søk, kart og Google Play.

Det kan minne om måten reklamer på Facebook har fungert i lengre tid, skriver The Guardian, med henvisning til de sponsede innleggene som gjør det mulig for annonsører å vise at venner har likt sidene deres.

Les også: Slik er sponsede innlegg på Facebook

Googles nye brukeravtale trer ikke i kraft før den 11. november, og vil riktignok kun omfatte de som er brukere på Google+.

Det heldigvis fullt mulig å reservere seg mot annonsebruken. Bare gå til denne siden, bla nederst og fjern markeringen ved siden av teksten Basert på aktiviteten min kan Google vise navnet og profilbildet mitt i delte anbefalinger som vises i annonser. Trykk deretter på Lagre.

Vis mer


– Når du skrur av delte anbefalinger vil navnet og bildet ditt ikke bli vist i annonser, men dine anbefalinger av nettsteder og apper vil fortsatt være synlig. Brukere som er under 18 år kommer ifølge Google til å bli utelatt automatisk fra delte anbefalinger, skriver PC för Alla.

Les også: Instagram kan selge bildene dine. Eller hvordan var det egentlig?