Vis mer

Facebook med mobil pressekonferanse

Hva har Zuckerberg tenkt til å annonsere i kveld? DinSide følger med.

For ikke mange dagene siden ble den amerikanske pressen innkalt til en pressekonferanse i regi Facebook.

Invitasjonen er avbildet over, og ryktene er mange i forkant av pressekonferansen. Alt fra hvorvidt Facebook har tenkt til å lansere en egen mobiltelefon, om det kommer en offisiell Facebook-applikasjon for iPad eller om Places nå blir oppdatert til å omfatte nye funksjoner.

Vi følger med og rapporterer underveis fra pressekonferansen som begynner 18.30 norsk tid.

Trykk på F5 (eller bruk oppdater-knappen i nettleseren din) for å oppdatere artikkelen og kom gjerne med synspunkter i debattfeltet under.

18:33 Fem minutter på overtid og vi er fortsatt ikke i gang.

18:36 Mark Zuckerberg går på scenen og forteller om tilfeldige forbipasserende som lurer på hva han skal lansere i dag.

18:37 200 millioner mennesker bruker Facebook på mobilen. En tredobling på ett år.

18:38 iPhone-utgaven blir oppdatert med groups og places. Groups gir deg muligheten til å opprette grupper på Facebook der du deler informasjon med medlemmer i den samme gruppa.

18:41 Android-applikasjonen har vært litt bakpå, hevder Zuckerberg. Denne versjonen blir også oppdatert med places og groups. Zuckerberg mener at de nå er "back on track" med Android og på høyde med iPhone-versjonen. Det virker ikke som om vi i Norge får places riktig ennå.

18:42 "Nei, vi skal ikke bygge en telefon."
Zuckerberg prater om Facebook-plattformen og mener at de vil holde på dagens strategi, der de har apps på Android, iPhone, Blackberry etc., i tillegg til den mobile webversjonen, som faktisk er den mest brukte.

18:45 Single sign-on er en av de nye funksjonene, slik at du slipper å logge på her og der i forskjellige mobilapplikasjoner. Location APIs gjør at applikasjoner kan bygge på Facebook Places og forbedre den ytterligere. Plattformen vil være helt åpen, hevder Zuckerberg.

Butikker skal kunne gi spesialtilbud til folk som er i nærheten, dvs. som har "sjekket inn" med Facebook Places i nærheten av butikken.

Vis mer


Erick Tseng går nå på scenen og presenterer single-sign-on. Er du logget inn på Facebook på telefonen, holder det å logge inn på andre steder ved å trykke på login-knappen.

Vis mer


18:52 - kommentar: Personlig er jeg ikke sikker på om jeg helt liker at man er ett knappetrykk fra å logge seg på en fremmed nettjeneste og gi bort personlig informasjon. Greit nok at jeg klarer å holde styr på det, men med barn som trykker litt her og der kan det gå litt for fort i svingene.

18:52 - Groupon viser hvor enkelt det er å slå til på dagens tilbud. Tre trykk og vips, så var dagens deal bestilt. Nå har Zynga (de som lager Farmville) gått på scenen og viser frem Zynga Poker på Android. 6 millioner spiller Zynga Poker hver dag.

19:00 Nå prater de om de nye places-funksjonene for utviklere. Kanskje ikke veldig spennende for hvermansen, men ...

Dave fra Facebook er manager på location-teamet og hevder at mobilplattformen ikke trenger å være en skygge av webversjonen. Spesielt aspektet med hvor du er er spennende. Tredjepartstjenester kan nå skrive og søke slik at Facebook Places blir en plattform andre tjenester kan utnytte.

Facebook blir et knutepunkt for lokasjonsbaserte nettjenester. Sjekker du inn på et sted, kan du se hvem som også er sjekket inn; uavhengig av hvilken nettjeneste de brukte i utgangspunktet (så lenge de har koblet nettjenesten mot Facebook.)

Les også: Lokasjonsbaserte nettjenester

Demonstrasjonen av Loopt vs Facebook på iPhone krasjer og krasjer. Latter i salen. Ny iPhone inn på projektoren.

...og den krasjet også. Jaja, det skulle visst være ganske kult, i hvert fall.

Nå demonstreres søk-APIet for Facebook Places. Det ser veldig elegant ut og kan åpne for mye spennende knyttet til hvor du befinner deg.

Deals Platform lar butikker, kafeer etc. gi tilbud til folk som er i nærheten. Du åpner "nearby places"-menyen og ser hvilke spesialtilbud som finnes i nærheten av der du står.

Emily White forteller om hvor enkelt det er for bedrifter å lage tilbud. De kan lage tilbud for alle, for folk som er lojale (dvs sjekker inn ofte på samme sted) etc. Eksempelvis at hver 10. kaffe er gratis - uten at du trenger et klippekort i lomma.

Vis mer


Den amerikanske klesbutikkjeden Gap er første partner. De skal dele ut 10.000 bukser og tilbyr 40% rabatt på et produkt til de som ikke blir blant de 10.000 heldige. The North Face har nasjonalparker i USA og donerer $1 for hver Facebook-bruker som sjekker inn. Palms-hotellet i Las Vegas gir tredje natt gratis til de som sjekker inn. Hvis du ikke har tid til den tredje natten får du oppgradere rommet i stedet.

Palms-hotellet har for øvrig den berømte Playboy-klubben i en av de øverste etasjene.

Zuckerberg tilbake. Han avslutter pressekonferansen ved å snakke om hvor spennende dette er. Spørsmål og svar fra salen.

Zuckerberg blir bedt om å kommentere sikkerhet og personvern, siden det nå er lett for en tredjepart å få tilgang til hvor en person befinner seg. Svaret er at du gjerne må slå av hele funksjonen og at sikkerheten er den samme som før. Første gang en tredjepart vil ha tilgang til hvor du er, må du aktivt godkjenne det.

Flere spørsmål fra salen. Ett av dem er om ikke butikkene kan "pushe" tilbud mot Facebook-brukere. Akkurat dette vil ikke Facebook tillate - du kan oppdage tilbud ved å åpne "nearby"-menyen eller bli tipset av venner.

Ben fra Mashable spør om ikke det kommer en iPad-app snart, siden dette tross alt er en pressekonferanse om mobil. "The iPad is not mobile", sier Zuckerberg. "Sorry."

Litt mer uftyllende om at de selvsagt har en utfordring i forhold til det nye tablet-markedet. Til informasjon finnes det mange gode iPad-klienter for Facebook - f.eks. Sobees, Social og Friendly. Selv er jeg begeistret for sistnevnte; spesielt fordi den støtter flere brukerkonti.

Spørsmål fra salen rundt tilbudsplattformen. Zuckerberg hevder at Facebook ikke får betalt for dette - forstår vi det rett betyr det at dette vil være gratis å gjøre for ulike bedrifter.

Android-applikasjonen er ute nå. Nordmenn får trolig ingen glede av places-funksjonen, men gruppefunksjonen kan brukes.

En nederlandsk journalist lurer på hvordan man gjør det med betaling, og om ikke Facebook vil lansere et betalingssystem. Zuckerberg så litt småbrydd ut og mente at det var noe de fikk se på i fremtiden. Muligens er det noe de har tenkt på allerede?

Pressekonferansen er ferdig!