Vis mer

Facebook blir ny - igjen

Forandring fryder. Eller?

Forrige gang Facebook la seg under kniven og gjennomgikk en ansiktsløftning var det langt fra alle som var like fornøyd. Misnøyen var så utstrakt at det ble dannet en rekke protestgrupper som hadde til hensikt å få den kjente sosiale nettverkstjenesten til å snu, men Facebook klamret seg fast og løftet ble værende.

Et drøyt halvår seinere er det på an igjen. Her er de viktigste forandringene.

Filter

Facebook kjenner garantert at kvitretjenesten Twitter puster dem i nakken, derfor inneholder det nye designet blant annet en filter-funksjon som rensker opp i den kontinuerlige nyhetsstrømmen som i dag truer med å oversømme forsida.

Filteret er lokalisert i venstremargen, og gjør blant annet at du ved et tastetrykk kan se bare bilde- eller lenkestrømmen. Det er også mulig å kategorisere vennene dine i henhold til bestemte kriterier, for eksempel "kolleger", "bestevenner" eller "tapere jeg aldri vil bli sett offentlig med", slik at du kan lage filter som bare slipper gjennom informasjon om hva på arbeidsplassen din holder på med.

Enklere å dele

De såkalte forespørslene, som i dag holder til øverst til høyre, gjøres mindre framtredende og plasseres i det nye designet like over det photoshoppa profilbildet ditt.

En etterlengtet forbedring ser også ut til å skjedd med dele-feltet, som i dag eksisterer som litt tungvinte faner, og som hovedsakelig fungerer som statusoppdatering for veldig mange medlemmer.

Som du kan se av videoen under skriver du først inn din egen tekst. Legger du ikke til verken bilder, lenker eller annet materiale, går meldingen ut som en typisk statusoppdatering, eller du kan velge å henge på musikk, bilder eller URLer slik du alltid har gjort.

Flere filter

Det er kanskje ikke alle vennene dine som er like interessante, og med nye Facebook blir det enda enklere å fjerne dem fra nyhetsstrømmen. Et "gjem venn"-felt følger alle oppdateringene du mottar, og dermed slipper du å få vite at Steven "ser på reprisen av Dagsnytt 18".

Høydepunkt-feltet er den siste, store nyvinningen. Facebook vet nemlig hvilke venner du omgås mest (på Facebook, ikke i virkeligheten), og basert på denne aktiviteten plukkes det ut høydepunkter fra disse vennenes nyhetsstrøm.

Det er opplagt at den nye ansiktsløftningen har til hensikt å gjøre informasjonsmengden mer håndterlig for medlemmene, og Facebook ser ut til å ha sett det mange andre har sett: Ikke alle vennene dine er egentlig vennene dine, og en behøver faktisk ikke vite alt.

Sjekk noen av de nye funksjonene i videoen under!