Liker og liker, Fru Blom. Foto: Pål Joakim Olsen
Liker og liker, Fru Blom. Foto: Pål Joakim OlsenVis mer

Er vi alle blitt reklameplakater?

Alt du liker på Facebook blir brukt for det det er verdt.

«Stem på Ingrid som årets Lano-unge!», «Lik denne siden og svar på konkurransen for å være med i trekningen av en iPad Mini!», «For hver som liker denne siden, gir vi fem kroner til TV-aksjonen!».

Kjenner du deg igjen?

Vi liker og liker på Facebook, og selv om det selvsagt er hyggelig at TV-aksjonen får fem kroner ekstra, er det få som tenker på at den aktuelle bedriften indirekte betalte fem kroner for at du skulle reklamere for dem til dine Facebook-venner. Og i stedet for å betale de fem kronene til et annonsemedium, kunne de gi femmeren til et veldedig formål og score ekstra moralpoeng i tillegg.

Men de kunne jo egentlig ha gitt de pengene uten at du likte dem også.

Hvis de virkelig ville.

Les også: Slik bruker selskaper dine "liker" til å spre annonser blant dine venner

Jeg liker HBO Nordic. I hvert fall på Facebook. Dog har jeg aldri prøvd tjenesten, og med tolv måneders bindingstid er det heller ikke aktuelt for meg å prøve den ut. Men jeg er nysgjerrig på hva som rører seg der og synes det er greit å få oppdateringer dersom de legger ut nye TV-serier som jeg kan ha interesse av, endrer politikken hva gjelder bindingstid, utvider tjenesten eller lignende.

Ja, egentlig var utgangspunktet mitt da jeg valgte å like dem på Facebook at jeg regnet med å få informasjon om lanseringen, som tross alt er kjekt i min jobb som teknologijournalist.

Men jeg liker dem jo ikke! Ikke at jeg ikke liker dem heller, for jeg har jo aldri prøvd tjenesten, men verbet på Facebook er helt feil. Jeg følger HBO Nordic.

Min nysgjerrighet på hva tjenesten har å tilby gjør imidlertid at HBO kan betale Facebook for å promotere tjenesten sin for mine venner, og for vennene mine ser det ut som om jeg anbefaler tjenesten. Jeg liker jo tross alt HBO, står det.

«Oi, Pål Joakim liker det, og han er jo ganske habil når det gjelder hva som er bra på nett. Jeg tror jeg må prøve ut HBO jeg også.»

Jeg har blitt en reklameplakat.

Og det som står i reklamen er egentlig ikke sant. Jeg har nemlig aldri prøvd HBO-tjenesten.

Ikke får jeg beskjed dersom navnet mitt blir brukt i en annonse heller, ei heller noe vederlag for å ofre en bitteliten bit av integriteten min for hver annonse noen stempler mitt navn på.

Nå har jeg fjernet liker-trykket mitt på 30 Facebook-sider, eller godt over halvparten.

Resten av dem liker jeg.

På ordentlig.

(Ja, og mens vi snakker om det, har jeg også endret «Sendt fra min iPhone» til «Sendt fra mobiltelefon». Det er greit å opplyse mottakeren om hvorfor svaret de får er unormalt kort, men jeg trenger ikke å reklamere for Apple i hver bidige e-post jeg sender fra mobiltelefonen, synes jeg.)