Søk etter "convert dvd to ipod" hos Cuil.
Søk etter "convert dvd to ipod" hos Cuil.Vis mer

En umulig oppgave?

KOMMENTAR: Derfor vil Google for alltid være størst.

«Problemet er imidlertid at de beste treffene er optimalisert - for Google.»


Forleden dag ble det lansert en ny søkemotor, med mål om å kapre markedsandeler fra Google.

I utgangspunktet er forholdene lagt til rette.

Cuil (.com, uttales nesten cool) er laget av utbrytere fra Google. De har et kort domenenavn der bokstavene er nærme hverandre på tastaturet, de hevder å indeksere tre ganger så mange sider som Google og presenterer søkeresultatene på en ny måte, der du kan snevre inn søkeresultatet fordi det er delt opp i kategorier fordi søkemotoren analyserer sammenhengen mellom ulike ord; en såkalt semantisk tilnærming.

Men - la oss kalle en spade for en spade: Søkeresultatene fra Google er bedre.

Vi trenger ikke en gang å henge oss opp i småfeil - som at Cuil tilsynelatende ikke vet at a og å er forskjellige bokstaver. Riktignok ser det riktig så bra ut hvis du søker på populære søkeord, som iPhone eller The Dark Knight, men gi den litt mer mat a la "convert dvd to ipod" eller en overskrift på DinSide, så er ikke treffene veldig gode. Den finner ikke en gang forsiden på VG.

Søk etter "convert dvd to ipod" hos Cuil. Vis mer


Bedre søkeresultater hos Google. Vis mer


Det spiller nemlig ingen rolle om du indekserer 100 millioner eller 100 milliarder sider - den første siden må ha de treffene folk er interesserte i å finne. Problemet er imidlertid at de beste treffene er optimalisert - for Google. Også her på DinSide er artiklene i stor grad markert "riktig" - slik at de havner høyt i Google-søkeresultatet.

>> Les også: Skyter Google seg i foten?

For, det er forsiden på Google som har vært det viktigste å sikte mot de siste årene - hvordan Google beregner "poengene" har man etter hvert funnet rimelig godt ut av, med kombinasjonen av inngående og utgående lenker, HTML-markering, ordplassering og -frekvens og alt det der. "Vitenskapen" SEO, search engine optimization, kunne like gjerne ha vært døpt om til GSEO, for det er Google det har handlet om hele tiden.

Google har makten. De har vært markedsledende i en årrekke og ble for noen år tilbake kåret til verdens sterkeste merkevare uten å ha brukt én krone på markedsføring. I høy takt kjøper de opp små (og store) selskaper og gjør dem til egen eiendom. De eier YouTube. De har lansert en Wikipedia-konkurrent. De har snust på digg.com og det skulle neimen ikke forundre meg om Facebook innser at deres epler begynner å bli veldig modne for plukking - av Google.

Pål Joakim Olsen er fagredaktør for DinSides dataredaksjon. Vis mer


De mange ekstratjenestene gjør at de sitter med en intelligens ingen konkurrenter en gang kan drømme om. Jeg logger inn på Gmail, og alle søk jeg gjør lagres hos Google. Dermed kan de tilpasse søkeresultatene deretter - for eksempel prioritere norske sider, siden jeg er fra Norge og pleier å klikke på .no-adresser i søkeresultatet.

Og sannsyligvis langt mer avanserte tilpasninger.

At Cuil prøver å score poeng på at de ikke tar vare på noe data fra brukerne, er et toegget sverd. Joda, det føles trygt at de ikke lagres, men samtidig blir det vanskelig å klare det magiske: De ti første resulatene må være bedre enn Google.

Jeg vil bli overrasket om noen klarer dette kunststykket.