Ekstern harddisk har sluttet å virke

Spørsmål:

Hei,

Jeg køpte en ekstern harddisk for 1 md siden da jeg var på rejse i Tyskland. Harddisken er av type Trekstor (320GB). Nå er den sluttet å virke, jeg får ikke liv i den.

Spørgsmålet er: Hvor kan jeg leverer den inn på garanti , for garantien gelder vel også i Norge?? Kan innholdet reddes?

Datadoktoren svarer:

Hei,

Det kan hende at det bare er strømforsyningen eller kabinettet det er feil på, ikke selve disken. Da er det nok det enkleste å kjøpe et nytt kabinett.

Går du til en grei dataforhandler vil han montere den i et nytt kabinett og sjekke disken din. Noen undrelapper fattigere blir du da hvis selve disken er i orden og du kjøper kabinettet.

Hvis det derimot er selve disken som har tatt kvelden har du et større problem. Selve dataene på disken dekkes i dag ikke av noen garanti. Dette er et omdiskutert tema, og krefter innen flere forbrukerorganisasjoner og miljøer jobber for at garantiansvar også skal gjelde innhold og dekke gjenopprettelse av data hos en profesjonell virksomhet.

Skal du benytte deg av garantien må du sende hele disken til salgsstedet, og betale for frakten begge veier.

Å få reddet dataene kan være mulig, men det vet du ikke før du har fått det til eller mislykkes. Enten bruker du programvare du kjører selv (det kan fungere, men slett ikke alltid) eller du kjøper dataredning som en profesjonell tjeneste. Er det snakk om svært verdifulle data tar du kontakt med IBAS.

Verdifulle data må man uansett aldri lagre bare på ett lagringsmedium.

Hilsen Datadoktoren

Les alle spørsmål og svar

[Ugjyldig objekt (debatt)]