Eksplosiv vekst i nytt nettsamfunn

Mens Second Life brukte ett år på å få én million brukere ...

... har det bare tatt 60 dager for Barbie Girls å rekruttere tre millioner småjenter.

Mattel har i disse dager sparket i gang en betautgave av deres nyeste nettsamfunn, Barbie Girls, og brukermassen øker med rundt 50.000 nye registreringer hver eneste dag.

Bare for unge jenter

Nettjenesten er rettet mot unge jenter og er i utgangspunktet gratis. Jentene kan dekorere leiligheter, lakke negler, få seg kjæledyr og Gud vet hva. I tillegg kan de prate med andre jenter, men det er ikke fritt frem å utveksle telefonnummer og annen informasjon.

I følge skaperne er det nemlig kun mulig å snakke sammen (såkalt B-chat) med forhåndsdefinerte ord og uttrykk fra en massiv ordliste. Dette, kombinert med metoder for å gjenkjenne slik utveksling av informasjon, skal brukes for å holde pedofile og andre unna tjenesten. Blant annet blir foreldre oppfordret til å hjelpe til med registreringen, og det skal også være mulig å gjøre slik at jentene kun kan prate med venner som er forhåndsgodkjente.

Vis mer


En annen funksjon er "secret B-chat". Dette foregår kun mellom jenter som kjenner hverandre i det virkelige liv, og så vidt vi skjønner ut fra brukervilkårene, må jentene da koble sine kontoer opp mot hverandres datamaskiner for å bevise at de er bestevenner. En er da ikke bundet til den forhåndsdefinerte ordlisten.

"Gratis"

Selvsagt har Mattel også tenkt til å tjene penger på dette, og det gjøres ved at brukerne kan kjøpe gjenstander i spillet. Dette gjøres med liksompenger, men mange av gjenstandene får du ikke kjøpt med mindre du har kjøpt en Barbie Girls MP3-spiller som koster 60 dollar for en variant med 512MB minne. Med andre ord er ikke tjenesten veldig ulik det eksisterende Habbo hotel, pakket inn i rosa og kun for jenter.

Hva synes du? Er det greit å lage kommersielle nettjenester rettet mot små jenter, og ville du ha latt datteren din bruke en slik? Delta i debatten under.