Duell: Canon HF10 vs Panasonic HDC-SD9

Vi har testet Canons og Panaonics nye HD-kameraer

I fjor sommer testet vi et par AVCHD-kameraer fra Sony, med lagring på harddisk. I november kom Panaonic med sin utfordrer HDC-SD5, en enda lettere og mer kompakt utgave med lagring på SDHC minnekort.

Nå har også Canon kommet på banen, og er klare med sine AVCHD-kameraer. Her brukes også fastminne, men Canon har også innebygd minne i tillegg til plass for minnekort i en av sine modeller, HF10. Modellen HF100 er identisk, men har ikke innebygd minne.

Men Panasonic har ikke ligget på latsiden, de er allerede klare med etterfølgeren til HDC-SD-5, og den nye betegnelsen er altså HDC-SD-9.

HD for alle

Vis mer
Vis mer


Begge kameraene i denne omtalen er i utgangspunktet beregnet på folkelig bruk, som ferieminner, barnas aktiviteter, sport, egne hobbyer osv. Derfor gjør man i utgangspunktet ikke noe feil ved å bare lade batteriet, sette i et minnekort (på Canon slipper du til og med det) og gå rett i opptak.

Det man da ender opp med er som regel et mer eller mindre sjarmerende resultat, med ustø bevegelser, lett forvirrede inn/ut-zoominger og alt for raske panoreringer.

Fordelen med et AVCHD-kamera (eller annet HD-kamera) er da at selve bildet blir langt skarpere og mer detaljert når du kobler kameraet til flatTVen din.

Men de grunnleggende reglene for video gjelder fremdeles: Skal du ha et godt resultat må du støtte kameraet enten på stativ eller holde det inntil noe stødig, du må velge utsnitt før du starter å filme og du bør ha en plan og aller helst en visuell historie å fortelle.

Forskjeller og likheter

Canon er noe større og tyngre enn Panasonic, men begge kameraene er likevel svært kompakte. De har forskjellig type sensorbrikke, Canon bruker CMOS mens Panasonic har 3 CCD-brikker. Plasseringen av knapper og funksjoner er også forskjellig, det er uansett en smaksak og noe man venner seg til.

Canon har en knapp som heter Easy. Når du trykker denne blir alt av menyer og innstillinger borte, slik at det er bare å peke og klikke. Dette er perfekt når barn eller andre som ikke er fortrolig med teknikk og knappetrykking skal bruke kameraet.

Vis mer


For de som er interessert i å utforske mulighetene har Canon rask tilgang til forskjellige program-settinger, slik vi kjenner fra stillbilde-kameraene. Her kan du velge blender eller lukkerprioritert, Cinema-modus eller portrett. Videre har du grei tilgang til hvitbalanse, og forskjellige effekter.

Panasonic har en annen løsning, med en bryter som velger Auto, Manual eller Focus. Setter du denne i Manual får du direkte interaktiv tilgang til flere parametre ved å bruke joysticken, du slipper altså å gå inn i menysystemet.

Vis mer


Canon har tilkobling både for ekstern stereo mikrofon og headset, og en S-kontakt på toppen for tilkobling av ekstrautstyr. Den innebygde stereo mikrofonen er plassert i front. Du kan slå av automatisk volumkontroll både på den interne og eksterne mikrofonen.

Panasonic har sin surround-mikrofon plassert på toppen av kameraet, rett over objektivet, det er ingen mulighet for ekstern mikrofon, du kan velge mellom surround, focus og zoom. For nøytralt og dynamisk lydopptak av f.eks. musikk kan du slå av automatisk volumregulering og sette nivået manuelt.

Vis mer


Hvilket er best?

Begge kameraene er stort sett langt bedre enn den typiske brukeren, men det er noen bruksområder hvor det er viktige forskjeller.

Hvis du bruker kameraet mye til å fange inn action har Panasonic en smart egenskap. På siden rett ovenfor batteriet sitter det en knapp som heter PRE-REC. Når denne er aktiv lagres det hele tiden 3 sekunder med video, dermed slipper du å starte filmingen i god tid før f.eks. start på en 60-meter. Bare du har motivet på skjermen og trykker i gang opptak med en gang startskuddet går, så får du faktisk med deg starten (hvis du da klarer å reagere innen 3 sek). Du kan spare mye opptakstid på denne måten.

Hvis du skal filme live musikk eller gjøre intervjuer har Canon en fordel, siden du kan bruke eksterne mikrofoner. Du har riktignok ikke surroundlyd, men det er mindre viktig i sammenhengen.

Bildekvaliteten er gjennomgående utmerket for begge, men Canon er et strå hvassere i dårlige lysforhold og har noe mindre bildestøy.

Betjeningen er etter vår mening bedre på Canon, både plassering av knapper og organiseringen av menysystemet er mer rett-på-sak. Hos Panasonic er plasseringen av joysticken og en rekke andre knapper på selve huset noe knotete. Canons plassering ytterst på skjermen gir etter vår mening bedre kontroll.

Vis mer


Panasonic er minst og lettest, i bruk er ikke dette egentlig noe fordel, litt vekt gir stødigere bilder. Transportmessig er forskjellen bagatellmessig.

Svakheter hos begge

Filmer du i sollys får du fort problemer med å se hva som foregår på LCD-skjermen. Ingen av de to kameraene har noen form for optisk søker, eller annen variant som gir deg muligheten til å se utsnittet skjermet for sollys. Dette er mulig på f.eks. noen av Sony sine diskbaserte AVCHD-kameraer, hvor du riktig nok kikker inn på en liten LCD-skjerm, men du ser tross alt et bilde.

Så er det dette med AVCHD-formatet. Greit at du kan spille av rett fra kamera ved å koble til flatTV med en (dyr) overgangskabel fra mini HDMI til standard HDMI. Men skal du ha opptakene over til PC for redigering så er det noen utfordringer.

I utgangspunktet er det jo så enkelt å ta ut et minnekort, sette det i en kortleser og kopiere raskt og greit over til PCen for redigering. Så langt er det også greit.

Men AVCHD-formatet har forskjellige dialekter, som gjør at det blir en del unødvendige komplikasjoner.

Du kan f.eks. ikke spille av videofilene med annet enn det programmet som følger med i esken. Her er ikke Sony, Panasonic og Canon enige og det er heller innen felles kodek til generelle mediaspillere som Windows Mediaplayer, VideoLAN osv.

Vis mer


For redigering er det også ikke rett fram. Filer fra Panasonic fungerte i den nyeste versjonen (vi lastet ned en oppdatering) av Pinnacle Studio 11, men ikke i Sony Vegas Studio. Filene fra Canon fungerte derimot i begge programmene.

All programvare som følger med kameraene gjør bare de enkle tingene som å overføre og spille av, men ofte på en unødvendig komplisert måte. Det hadde vært å foretrekka at man kunne behandle filene med de nødvendige resurssene helt integrert i operativsystemet. Men det kommer vel kanskje etter hvert.

(Vi har ikke rukket å teste på Mac.)

Konklusjon

Prismessig er det selvsagt HF100 som kan sammenlignes med HDC-SD9 på grunn av at ingen av dem har innebygd flashminne.

HF100 ligger rundt 7 300 kroner mens HDC-SD9 ligger rundt 7 000 kroner i nettbutikkene. Canon HF10 ligger drøyt 1500 kroner høyere med sine innebygde 16 GB. Du kan kjøpe 3 stk 8 GB kort for den prisforskjellen, men må selv passe på å ta dem med...

Totalt sett havner Canon på topp, på grunn av bedre betjening, bildekvalitet og ekstramuligheter på lyd/tilbehørssiden.

Men det er sett fra et entusiast-synspunkt. Bruker du kameraet praktisk talt alltid med automatikk når litt mindre vekt og format er viktig, kombinert med PRE-REC vil Panasonic være et riktig valg.

Vis mer


Spesifikasjoner og tekniske data finner du her for Canon og her for Panasonic.