DinSide Data beklager

Mandag brakte vi nyheten om verdens første minneplugg med kapasitet på 128 GB. Nå viser det seg at den norske importøren hadde blitt lurt, og pluggen ikke hadde den kapasiteten som forespeilet. DinSide beklager at nyheten ble lagt ut på våre sider.

DinSide Data bad om å få teste minnepluggen, og onsdag troppet en representant fra selskapet Comway AS (som hadde importert minnepluggen til Norge), opp i DinSides redaksjonslokaler. Med seg hadde han et testeksemplar av minnepluggen, men antydet allerede da at han fryktet at de var blitt lurt av den kinesiske produsenten.

- Vi har gått gjennom en del minneplugger, og ikke alle rapporterer like mye kapasitet, forteller representanten til DinSide.

- Hvis det viser seg at kapasiteten ikke er 128 GB, er vi rett og slett blitt rundlurt, fortsetter han.

Etter at DinSide Data skrev om saken mandag denne uken, mottok selskapet raskt 85 ordrer på minnepluggen, som både var rimelig (kampanjepris på 990 kroner) og altså skulle by på rekordkapasitet på 128 GB.

Vår test

Det viste seg raskt at testeksmplaret vi mottok, ikke fungerte som forespeilet. Vi fikk ikke formatert den i Windows XP, og prøvde også med alternative formateringsprogrammer - uten hell.

Vi fikk heller ikke kontakt med den i MacOS X.

Vi konkluderer dermed med at skeptikerne i debatten knyttet til nyhetssaken hadde rett. Den oppsiktsvekkende minnepluggen viste seg rett og slett å være er et falsum.

DinSide Data beklager på det sterkeste at vi brakte nyheten om minnepluggen før vi hadde sjekket at det virkelig viste seg å være tilfelle. Vi skal være det mest troverdige test-, tips & råd-magasinet for deg som skal kjøpe datautstyr, men denne gangen hadde vi gjort for dårlig research. Slikt skal ikke skje.

Fra Comway AS får vi bekreftet at ingen av dem som har lagt inn ordre på minnepluggen vil bli belastet, og ingen plugger har blitt sendt ut.

- Minnepluggen skulle kun sendes til kunde mot oppkrav. Dette vil ikke skje, og vi beklager det hele, avslutter representanten fra Comway AS.

Hvis du er blant dem som bestilte en minneplugg, og ønsker å få kanselleringen bekreftet, kan du kontakte Comway på telefon 970 13 300, eller epost: [email protected]