IKKE LOV: Facebooks vilkår spesifiserer at nakenhet ikke er lov å dele. Andre sosiale medier er mer uklare. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke / NTB SCANPIX
IKKE LOV: Facebooks vilkår spesifiserer at nakenhet ikke er lov å dele. Andre sosiale medier er mer uklare. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke / NTB SCANPIXVis mer

Dette er ulovlig å dele på Facebook, Instagram, Twitter, YouTube og Snapchat

Advokat har gått gjennom vilkårene til sosiale medier. Facebook forbyr nakenhet, men nevner ikke svindel.

(Innlegget er hentet med tillatelse fra Teknologirett.no)

Etter Facebooks sletting av bildet av den nakne «napalmjenta» under Vietnamkrigen, har det blitt mye snakk om hva det er lov å dele på sosiale medier og om de knebler folks rett til å ytre seg gjennom sine vilkår. Det er noe ulikt hva som er lov og ikke på de ulike sosiale medier.

LAGET OVERSIKT: Advokat Jan Sandtrø har kartlagt vilkårene til alle de mest populære sosiale mediene. Foto: Teknologirett.no Vis mer

Her er en oversikt over hva som er forbudt etter vilkårene til de ulike sosiale medier.

Merk at innhold kan også være forbudt etter lovgivning i det landet innholdet er tilgjengelig, og i Norge er det straffeloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven og åndsverksloven som setter de klareste grensene for hva som er tillatt å dele på sosiale medier.

I de feltene hvor det ikke er tatt inn noe, så betyr det at det sosiale mediets vilkår ikke omtaler det konkrete punktet klart. Det kan allikevel være bestemmelser i vilkårene som omfatter punktet, uten at det er klart dekket.

  Facebook Instagram Twitter YouTube Snapchat
Seksuelt innhold/pornografi Forbudt Forbudt  Forbudt  Forbudt (avhengig av innholdet) Forbudt
Nakenhet Forbudt Forbudt (også delvis nakenhet) Tillatt under visse betingelser  Kun forbudt i seksuell kontekst
Utgi seg for å være en annen (falsk profil) Forbudt Forbudt  Forbudt Forbudt
Trakassering, mobbing og trusler Forbudt  Forbudt Forbudt Forbudt (ved «ondsinnet» angrep) Forbudt
Bilder og filmer tatt av andre uten viten*  * Forbudt Forbudt
Vold og selvskading Forbudt Forbudt Forbudt  Forbudt
Diskriminerende og krenkende innhold Forbudt Forbudt 
Hatfult innhold Forbudt Forbudt Forbudt Forbudt 
Privat, konfidensielt eller sensitivt innhold (herunder utpressing) ** Forbudt  Forbudt Forbudt ** Forbudt
Krenkelse av åndsverk og varemerker Forbudt  Forbudt Forbudt Forbudt  Forbudt 
Fremming av terrorisme Forbudt Forbudt Forbudt
Annet ulovlig innhold  Forbudt  Forbudt Forbudt Forbudt 
Spamming Forbudt Forbudt Forbudt
Multi-Level Marketing (som pyramidespill) Forbudt
Virus og skadelig kode Forbudt Forbudt
Alkohol og datingrelatert Forbudt for apper

* Å publisere bilder av personer uten de er klar over det eller har godkjent bildene er også forbudt etter åndsverksloven § 45c, se mer i denne artikkelen.

** Å legge ut personlig, konfidensielt eller sensitivt innhold om andre personer vil kunne være et brudd på personopplysningsloven.

Hva med svindel?

De fleste tjenester tar ikke ansvar for innhold som brukerne deler, og sier at det er brukerne som er ansvarlig for innholdet. Dette er en sannhet med modifikasjoner, siden så lenge tjenestene har prosedyrer for å gjennomgå innhold, enten av eget tiltak eller etter rapportering fra brukere, så tar det et visst ansvar for innholdet.

Det er også enkelte av tjenestene som advarer brukerne mot innhold som kan være krenkende, skadelig, feilaktig, uanstendig og så videre, men denne advarselen er skjult langt nede i vilkårene, så det er lite trolig at mange får det med seg.

Dette er vel også en måte å holde tjenestene skadefri dersom det kommer søksmål eller klager fra brukere, slik at tjenestene kan hevde at det har advart brukerne.

Noen vil savne svindel i oversikten ovenfor, og svindel vil være forbudt siden det er forbudt etter norske lovregler (og derved gå inn under «Ulovlig innhold» i tabellen over). Men få av vilkårene, foruten YouTubes sine, nevner svindel eksplisitt. I tillegg vil svindel være en del av falsk profil og å gi seg ut for å være en annen. Det er også forbud mot å ha flere kontoer i de fleste vilkår, som på Facebook, Snapchat, Instagram og YouTube, som benyttes ofte ved svindler.

Straffen for å bryte reglene

Konsekvensene av brudd på vilkårene ved at du deler noe i strid med ovennevnte, er for de ulike tjenestene:

  • Facebook: Fjerne/endre brukernavn, fjerne innhold som er publisert, deaktivere brukerkonto
  • Instagram: Inndra brukernavn, fjerne, redigere og blokkere innhold, stenge konto, nekte bruker tilgang til tjenesten, og overvåke kontoer.
  • Twitter: Til enhver tid å fjerne innhold, fjerne/endre brukernavn, og/eller deaktivere brukerkontoer midlertidig eller varig eller slette brukerkontoer.
  • YouTube: Fjerne innhold, deaktivere bruker og/eller konto.
  • Snapchat: Gjennomgå og slette innhold, avslutte kontoer og utestenge brukere.

Enkelte tjenester har forbehold seg retten til å gjøre ovennevnte uavhengig av brudd på vilkårene også, slik at de kan ta en vurdering selv om de skal stenge ned en konto eller stenge en bruker ute.

Vanskelig å få fjerna

En utfordring ved de ulike sosiale mediene er hvordan de håndterer rapportering eller varsling om ulovligheter. Her er det en viss grad av forskjell mellom de ulike medier, men generelt kan det sies at det er veldig vanskelig å få fjernet innhold som ikke er helt klart ulovlig.

For enkelte sosiale medier, som Twitter, er det vanskelig å få fjernet innhold uansett, siden de trolig ikke har det nødvendige apparatet til å håndtere meldinger som kommer inn.

Husk også at det er strengere regler for annonsører, både etter vilkårene til de sosiale mediene og etter norsk lov, men det gås ikke inn på dette her.

Se også oversikt over hva du har akseptert for bilder og videoer du deler på sosiale medier i denne artikkelen.