<B>TRE SOMMERPRODUKTER: </B>Interessen for trådløse høyttalere, treningsklokker og digitalkamera øker spesielt i sommermånedene. Foto: PRISJAKT
TRE SOMMERPRODUKTER: Interessen for trådløse høyttalere, treningsklokker og digitalkamera øker spesielt i sommermånedene. Foto: PRISJAKTVis mer

Dette er de tre heteste sommertrendene

Blir en av disse ditt neste kjøp?

Mens noen produkter dør, blomstrer andre. Hva ser potensielle kunder etter når de skal handle dingser denne sommeren?

Musikk og trening

Vi har fått et godt datagrunnlag fra svenske Prisjakt, som er langt større i nabolandet enn her hjemme.

Faktisk er de så store at de er innlemmet i den svenske versjonen av SSB (Statistisk Sentralbyrå) - datagrunnlaget er derfor mer enn nok på plass i Sverige, og nabolandet nok likt Norge til at det gir en god pekepinn på markedstrendene.

Det er av den grunn vi har valgt å bruke disse tallene i denne artikkelen.

Et viktig poeng dataene i denne artikkelen: Dette er ikke kjøpsstatistikk, men tall hentet fra søk gjort på prisjakt.se.

Tre sommertrender

SOMMERTRENING: Salget av smarte treningsklokker øker naturlig nok på sommeren. Avbildet: Nike+ Sportwatch GPS. Foto: NIKE.COM Vis mer



Treningsklokker:
Ifølge tall fra Prisjakt.se har interessen rundt puls- og sportsklokker tatt fart etter desember 2013, mens interessen rundt tradisjonelle armbåndsur jevnet seg ut samme år.

Til tross for høy innovasjonstakt, finnes det fremdeles en sterk interesse i å kjøpe den klassiske puls- og sportsklokken, særlig før og under sommermånedene, i følge Prisjakts rapport.

For helse-freaks er det enkle fortsatt best.

«I Technology Barometer avslører vi at kjøpsinteressen for dette produktet har økt med 72 prosent i løpet av perioden 2011 til 2013,» forklarer Prisjakt.

Slik velger du riktig pulsklokke.

Trenden viser at markedet ikke helt har omfavnet smartklokke-produktgruppen riktig enda, men at interessen av å følge med på sin personlig helse er kraftig i oppsving.

2015 blir smartklokke-året

KAN BLI EN STOR GREIE: Produsentene har ikke fått til smartklokkene helt enda, med dårlige kritikker av anmelderne. Foto: LG.COM Vis mer



Det er derfor duket for et potensielt gigantisk marked for selskaper som Samsung, Apple, Microsoft og Google når de får til en smartklokke med treningsfunksjoner folk faktisk vil betale for.

ALT OM SMARTKLOKKER fra Dinside.

Det er ingen sjokkavsløring at salget av smartklokker ikke har tatt av, da smartklokker fra de store mobilprodusentene i all hovedak har fått lunken omtale av teknologitidsskriftene til nå.

Apple har enda ikke lansert sin smartklokke, men den forventes til høsten.

MAI ER EN TRENINGSMÅNED: I april vil folk trene mer igjen, og da øker også interessen rundtpuls- og sportsklokker. Vis mer


Trådløse høyttalere og digitalkameraer

JULEGAVE: Interessen rundt digitalkameraer øker betraktelig når et nærmer seg julaften. Avbildet: Sony CyberShot DSC-RX100. Foto: PRISJAKT Vis mer



Det overrasker nok ikke bransjen at trådløse høyttalere tar av på sommeren.

Vi vil ha dem i parken, ved frokostkaffen og på stranda. Og det har jo blitt enda enklere nå som de kobles mot mobiler og nettbrett trådløst via Bluetooth-teknologien alle mobiler for lengst har blitt utstyrt med.

ALT OM HØYTTALERE fra Dinside.

Nå for tiden ønsker vi å lytte til musikk hvor som helst, når som helst. Trådløse høyttalere og hodetelefoner har takket være denne trenden blitt en av de hotteste Hi-Fi-trendene akkurat nå, og kjøperinteressen ligger høyere i sommermånedene.

TRÅDLØSE HØYTTALERE: Interessen rundt disse så en økning i sommeren 2013, men skjøt virkelig fart når det nærmet seg julaften. Interessen har økt med 40% fra 2011 til 2013. Foto: PRISJAKT Vis mer


40 prosents økning

GIR BORT LYD I JULA: Salget av trådløse høyttalere øker i sommermåneden og spesielt i november. Avbildet: Bose SoundLink Mini Bluetooth Speaker. Foto: PRISJAKT.NO Vis mer



Høyttalerne er spesielt hendig når vi besøker stranden, dra på piknik eller grilling på uteplass. Interessen for å kjøpe trådløse høyttalere har økt med 40 prosent mellom 2011 og 2013.

Den sterke kjøpsinteressen har vedvart selv i år når forbrukeren ønske om å kjøpe økte med fire prosent i perioden januar til mai,» heter det fra Prisjakt.

Mer overraskende er det at digitalkameraer fortsatt får et skikkelig oppsving i salget i sommermånedene (tallene er fra fjoråret, men likevel) - dette selv om nær sagt alle eier en smartmobil med et kamera mange synes er godt nok.

Kameratester fra Dinside

DIGITALKAMERAER: Det handles fortsatt dedikerte kameraer, selv om salget har gått ned nå som alle har en mobil i lomma. Kurven er nesten identisk med høyttaleren: Interessen får et voldsomt oppsving når det nærmer seg julaften, men også en tydelig oppsving på sommeren. Foto: PRISJAKT Vis mer