Dette er blogging

Bloging har blitt voksent og sprer seg som ild i tørt gress. Men hva er det egentlig? Vi tar en nærmere titt på blogosfæren.


Blogging er over alt for tiden - i ordbøkene, på nyhetene og ikke minst på nettet. Bloggosfæren - bloggingsamfunnet - har vokst seg så stort at det har blitt en politisk styrke av dimensjoner i Amerika, og har stått bak mange avsløringer og skandaler allerede.

Fra en begynnelse der bare et fåtall forstod teknologien bak RSS og automatisert publisering, har bloggene nå kommet til et punkt der hvem som helst kan lage sin egen. I dag kan alle publisere tanker, refleksjoner og bilder på nettet gjennom å sende epost, MMS, tekstmeldinger eller til og med å ringe inn saker for å få dem lagt ut som MP3-filer.

For de fleste er blogging et personlig verktøy for å holde venner og familie orientert om hva som skjer i bloggerens verden. Bloggen er en slags offentlig dagbok som fylles med innfall og tanker og lenker til andre bloggere som har skrevet morsomme eller spennende saker.

13,3 milloner bloggere

Ofte ligner blogger på klassiske nettaviser i form og innhold, og det er lett å bli forvirret. Mange vil for eksempel si at en blogg er en nettside med et system som lar brukerne kommentere artikler - omtrent slik det er på DinSide i dag.

Andre mener at en blogg først og fremst kjennetegnes av innholdet og stilen - som ofte er personlig og skrives i førsteperson, akkurat som om det var en dagbok eller et brev til en nær venn.

Bloggerne har allerede fått sin egen søkemotor - med en vri. I følge Technorati finnes det for tiden 13,3 millioner blogger, og 1,3 milliarder linker mellom dem. Det vil si at hver enkelt blogg har minst ti linker til andre blogger.

Dette har fått interessen til mange etablerte medier som nå har kastet seg på blogger-bølgen, med korte kommentarer til for eksempel en nyhetssak eller en artikkel på et annet nettsted som brukerne kan kommentere.

Hva er en blogg?

I virkeligheten er ikke en blogg noe annet enn et enkelt publiseringssystem for personlige nettsider. I "gamle" dager måtte man kunne HTML (språket som nettsidene skrives i) og en del andre triks for å lage sin egen hjemmeside, og hver gang du ville oppdatere måtte du laste opp siden på nytt.

Et bloggerverktøy gjør dette mye enklere. Det publiserer sakene dine automatisk (gjerne i et webbasert vindu som ligner på en tekstbehandler), og legger den siste saken på toppen av siden. Alle pekerne for kommentarer og den faste siden som utgjør hovedsaken blir også laget av seg selv - slik at det eneste du trenger å tenke på er å lage best mulig innhold.

En blogg kan altså være alt fra en personlig nettside som blir oppdatert med tanker og inntrykk med jevne mellomrom, til en proff nyhetsside som Gizmodo eller en PR-drevet nettside fra for eksempel toppsjefen Jonathan Schwartz i Sun - et av verdens største dataaselskaper.

Lenker frem og tilbake

Mange mener også at en "ekte" blogg skal ha muligheten til å lage lenker frem og tilbake til andre blogger, og tilby andre å kommentere og lenke til seg selv. (Spesielt gjennom at alle postene blir liggende på sin egen side.)

Selv om en blogg derfor ser ut som en enkelt side med artikler og lenker, har alle artiklene sin egen side med en såkalt "permalink" - slik at en peker fra en annen blogg ikke ender opp som en peker til forsiden.

Det mest vanlige er tekstblogger, men det finnes også fotoblogger, mobilblogger og blogger for det aller meste du kan tenke deg. Det finnes nesten ingenting som kan hindre den ambisiøse bloggeren i å legge ut detaljer om livet og tankene hennes fra hvor det enn måtte være.

Hvorfor så svært?

Web-bloggene er kanskje ikke så mye nettbaserte dagbøker som de er en kultur i seg selv - og mange hevder at det er en kultur som er spesiallaget for å dra nytte av Googles måte å rangere nettsider på.

Blogger linker til hverandre - hele tiden. Og jo flere nettsider som linker til hverandre, jo høyere plassering får de på Googles søkeresultater. Så en blogger vet å passe på vennene sine - noen nesten manisk - og bruker bloggen sin mer som en personlig nettverksbygger enn noe annet.

Enkelte av de mest populære bloggene er ikke annet enn svære linksamlinger - og linkene blir igjen lenket opp av andre bloggere med referanse til nettsiden. Dette kan minne litt om et pyramidesystem, der hovedsaken går ut på å få så mange som mulig til å lenke til nettsiden din - nesten akkurat slik profesjonelle webutviklere driver.

Så enkelt som mulig

Mange av de mest populære blogg-verktøyene har "TrackBack"-funksjoner, så når én blogger svarer på et innlegg på en annen blogg, blir det automatisk lagt inn som en ordinær post på bloggerens egen blogg - med lenke og klidehenvisning til originalposten. Dermed blir alt som bloggeren skriver innenfor blogosfæren registrert på det samme stedet - sin egen blogg.

Blogger.com - som du kan lese mer om på neste side - har også en egen "blog this!"-knapp, som lager en post på bloggen din om bloggen du leser. Siden Blogger er heleid av Google, finnes det selvfølgelig en egen knapp i Googles verktøylinke som gjør det samme - slik at du kan blogge nesten alle sidene du surfer innom uten at du trenger å redigere på bloggen din samtidig.

Her finner du bloggerne
Start din egen blogg