iPad og andre nettbrett har potensiale til å bli noe stort, men kan også falle mellom to stoler, mener DinSides dataredaktør. Foto: Marius Jørgenrud.
iPad og andre nettbrett har potensiale til å bli noe stort, men kan også falle mellom to stoler, mener DinSides dataredaktør. Foto: Marius Jørgenrud.Vis mer

Det største problemet med iPad

KOMMENTAR: Er du klar for dyre bøker, magasiner og aviser i digital form? Trodde ikke det, nei.

Mange spår at 2011 blir nettbrettenes år. Nær sagt alle de store PC-produsentene har enten modeller i markedet allerede, eller kommer på banen for fullt til neste år. Det blir imidlertid en tøff kamp. Apple har allerede rukket å få et godt grep også om dette markedet, med nesten 95% markedsandel på verdensbasis i tredje kvartal 2010.

I Norge ble omsider Apples iPad offisielt lansert i dag, likevel spekuleres det i at så mange som 40-50.000 eksemplarer allerede befinner seg i norske hjem og bedrifter. For mange er iPad blitt den ultimate sofadingsen. Den kan brukes uansett hvilken sitte- eller liggestilling du måtte innta, og fungerer absolutt bra når du skal konsumere nettinnhold, spille enkle spill eller se en film. Det er jo flott, det!

Men skal du skrive lange eposter, dokumenter, eller som meg, en artikkel på noen tusen tegn, blir det fort veldig slitsomt. Det er rett og slett ikke noen optimal produksjonsplattform, og nettleseren har også sine klare begrensninger i forhold til en fullblods Firefox eller Chrome på PC-en, spesielt når det kommer til interaktivitet. Den er omtrent så god som den nettleseren du finner på iPhone eller Android-telefonen din.

Bjørn Eirik Loftås er redaktør for DinSide Data Foto: Per Ervland Vis mer


Til å lese dokumenter, nettsider, bøker og magasiner er den imidlertid bedre enn en typisk bærbar PC i økonomiklassen, ganske enkelt fordi sidene kan leses på høykant. Det gir deg 20-30% flere piksler i høyden, ergo ser du mer av nettsider og dokumenter, som nær sagt alltid er lange, ikke brede. Og ingenting slår brukervennligheten ved å skrolle og zoome med fingertuppene. Jeg regelrett digger det.

Så kom dagen da jeg fikk nok av kuldegradene, og kastet meg på et fly til Las Palmas. Tok jeg iPad-en med meg? Nei. Og her kommer vi til kjernen av materien. Det er svært lite jeg kan gjøre på iPaden i dag som jeg ikke kan gjøre på smarttelefonen, i mitt tilfelle en iPhone 4. Joda, skjermen er større, men forskjellen i oppløsning er liten. Jeg har relativt bra syn, så jeg kan fint lese liten skrift, så lenge den er så skarp som på retina-skjermen. iPhonen får dessuten plass i lommen, jeg kan ta bilder og filme med den, og jeg kan ta telefoner. Slikt er jo fremmedord på iPad.

Så da ble det til at jeg tok med smartmobilen, samt en liten lett PC isteden. Den er udiskutabelt langt bedre egnet til å jobbe på enn iPaden.

På sett og vis faller iPaden etter mitt syn litt mellom to stoler pr i dag. Den har lite som ikke smartmobilen har, og den mangler produktivitetsfordelene ved tradisjonelle datamaskiner. Likevel selger den i bøtter og spann.

Det behøver imidlertid ikke å vare lenge.

Alt avhenger nemlig av hva program- og innholdsleverandørene finner på. Utfordringen er å skape et fristende nettbrettunivers som skiller seg klart fra smarttelefonen og PC-en, aller helst så fristende at folk vil betale for å få tilgang til det.

Mange har store forventninger til nettbrettutgaver av ukeblader, aviser og bøker, og flere land har kommet langt på denne fronten allerede. De store suksessene har vi imidlertid ikke sett så mange av ennå. Her i Norge har enkelte forlags- og mediehus kommet godt på banen, men felles for dem alle er at det foreløpig har kostet langt mer enn det har smakt. Og det skyldes ikke bare at det pr i dag er et noe begrenset publikum.

For det første er det slett ikke bare fordeler med å publisere elektroniske magasiner og bøker på en kostbar plattform. Personlig leser jeg for eksempel i disse dager pocketbøker og ukeblader på stranda, og det spiller ingen trille om de blir både våte og fulle av sand. Jeg ville jo aldri tatt med meg iPaden i et slikt miljø. Kona leser ukeblader i badekaret. Hun ville aldri tatt med seg iPaden dit (forhåpentligvis).

Og delingsaspektet virker som at alle glemmer i all iveren. Papirmagasiner og aviser flyter jo overalt, og blir gjerne liggende under bordet, på dohylla, i resepsjonen, på venterommet, på biblioteket, på personalrommet eller spiserommet, slik at hvem som helst kan bla i dem. Er det ikke slik ukebladene teller lesere da? Multipliserer opplagstallene noen ganger? På iPaden blir utgavene liggende sørgelig ensomme, i et eller annet kopifiendtlig format, og kan kun leses i trygge omgivelser. Av deg.

Videre er vi så altfor godt vant til at "alt" på Internett skal være gratis. For oss som driver med produksjon av innhold på nettet er dette en kontinuerlig utfordring. Resultatet så langt har vært at de aller færreste nettavisene tjener penger. Gevinsten har i hovedsak havnet hos datamaskin- og mobilprodusentene, program- og nettleverandørene. Det kan endre seg, men det vil kreve mye mer enn å presentere en lettere omdisponert nettside som en app og tro at publikum fortsatt er villig til å betale for den etter femte nummer.

En nettbrettavis som koster penger må helst gi meg mye mer enn den vanlige nettutgaven (og papirutgaven), og den må være betydelig billigere enn papirutgaven for å friste meg, nettopp på grunn av de faktorene jeg har nevnt over. Det samme gjelder bøker. Det er for eksempel ikke noe i veien for å slå sammen lydboka og den elektroniske boka, bake inn litt interaktivt innhold her og der, og hvis prisen er halvparten av hva papirutgaven koster i bokhandelen, er i hvertfall jeg godt hekta på kroken.

Inntil videre er det selve dingsen som går seirende ut, og i overskuelig fremtid heter dingsen iPad. Apple er eksperter på å vekke kjøpelysten hos publikum, denne gangen før noen som helst med sikkerhet kan si hva iPad og de andre nettbrettene kommer til å bli brukt til på sikt. Det er bare så kult at vi må ha det, samma hva!

Men hvis ikke program- og innholdsleverandørene treffer blink med sine forsøk på å lage unikt innhold til nettbrettene, som vi bare må ha, kan produktkategorien få en særdeles kort livssyklus, og raskt kunne bli erstattet av smartmobiler med større skjerm. Men lang nok livssyklus til at i hvert fall én produsent kan smile hele veien til banken.

Les også: DinSides test av iPad