<strong>NEI, DU VINNER INGEN MOTORSYKKEL:</strong> Dessverre kryr det av falske Facebook-konkurranser. Foto: PÅL JOAKIM OLSEN
NEI, DU VINNER INGEN MOTORSYKKEL: Dessverre kryr det av falske Facebook-konkurranser. Foto: PÅL JOAKIM OLSENVis mer

Det éne spørsmålet du bør stille deg før du deltar i en Facebook-konkurranse

Og å dele den skal aldri være nødvendig for å vinne.

Siden tidenes morgen har skurker alltid opptrådt der det er mye folk. Derfor er det for eksempel lurt å passe litt ekstra godt på lommeboka når man er i en storby, på t-banen eller andre steder der mye folk er samlet.

Dersom Facebook hadde vært et land, ville det ha vært verdens mest folkerike. Akkurat hvor mange konti det finnes på Facebook er ikke tall selskapet viser til, men i løpet av september i fjor, var over halvannen millard brukere aktive på Facebook. Det er flere enn de snaue 1,4 milliardene som bor i Kina.

Siden tidenes morgen har skurker alltid opptrådt der det er mye folk. Derfor er det dessverre også mange svindlere på Facebook.

Falske konkurranser

FALSK: Tidligere i år opprettet noen en falsk Eplehuset-side som fristet med en splitter ny iPhone i premie. Foto: AKSEL RYNNING Vis mer


De har mange måter å operere på. En av de mest effektive variantene, er å avholde en konkurranse. Disse har Facebooks brukere tendens til å spre som ild i tørt gress, for hvem har ikke lyst på en gratis flyreise på første klasse, en splitter ny motorsykkel, en hytte på fjellet eller en ny Macbook?

Og folk biter på. De liker, deler, kommenterer, tagger venner – alt for å kapre førstepremien. Lite bryr de seg om at de spammer nyhetsstrømmen til vennene sine, og at det igjen får flere til å bite på.

Neste gang du vurderer å delta på (og evt dele) en Facebook-konkurranse, bør du stille deg følgende spørsmål:

Hva har arrangøren å tjene på å holde konkurransen?

For du kommer neppe til å vinne en splitter ny motorsykkel. Ikke ved å trykke liker-knappen på Facebook, i hvert fall.

Finn grunnen til at de arrangerer konkurransen

For arrangøren handler de fleste konkurranser om å skape blæst for sin egen merkevare. En norsk nettbutikk som lodder ut et nettbrett og får hundrevis av tomler og kommentarer, får innlegget sitt vist også hos dem som ikke følger siden til vanlig.

LEGITIM: Expert Norge har mange følgere, har holdt siden sin gående i flere år og kan kapre enda flere følgere og selge enda flere produkter ved å avholde konkurranser på Facebook. Merk at det å dele konkurransen ikke er et krav for å vinne. Foto: PÅL JOAKIM OLSEN Vis mer


Dermed kan de få nye følgere, de får vist merkevaren sin for flere, som igjen kan føre til mer salg. Det samme gjelder den lokale Rema-butikken som lodder ut en kasse med påskemarsipan, eller et reisebyrå som lodder ut en ferietur slik at flere blir kjent med siden og kanskje bestiller turen der neste gang.

Ja, også på Dinsides Facebook-side hender det en gang i blant at vi lodder ut noe greier også.

Men hva med en Facebook-side som kaller seg "Vinn en Macbook" og som kun har postet et innlegg der du kan vinne en Macbook? Hva har de å tjene på å gi bort en?

Ingen verdens ting. Med mindre de har en baktanke med det.

Derfor er det så mange svindel-konkurranser

Ikke at det å være med på disse konkurransene er så farlig isolert sett, men se for deg at du har deltatt i en konkurranse om å vinne en splitter ny Macbook. Et par dager etterpå får du en direktemelding fra en representant for den aktuelle Facebook-siden at du ble trukket ut som vinner.

Vedkommende kan be deg om personlig informasjon, som adresse, telefonnummer og til og med fødselsnummer, be deg om epostadressen din der du vil få videre instrukser, be deg om å overføre 300 kroner til frakt fordi det ikke var inkludert i premien eller lignende. Informasjonen de får kan brukes til ID-tyveri, spam-epost og mer til.

Og dette kan de sende til tusenvis av mennesker. Hvor mange tror du biter på? Ingen? Jovisst. Det er alltid noen som biter på. Sannsynligvis en større andel enn hva tilfellet er for spam-epost – her har man jo tross alt deltatt i en konkurranse og fått beskjed om at man har vunnet.

Mange gir gladelig fra seg denne informasjonen når gulrota er såpass stor.

Slik skiller du klinten fra hveten

VERIFISERT: En blå hake bak sidenavnet viser at nettsiden har bekreftet for Facebook at de "eier" URL-en det lenkes til på profilsiden. Foto: PÅL JOAKIM OLSEN Vis mer


Bruker du 30 sekunder på å utforske Facebook-siden som arrangerer konkurransen, vil du raskt kunne gjøre deg opp en mening om hvorvidt denne siden har noe å tjene på å arrangere en konkurranse.

Eksempler på ting du bør se etter er om siden har kontaktinformasjon, om de har postet andre ting tidligere (enn bare konkurranser), om de har en verifisert konto og mer til.

Se tipsene her: Slik avslører du falske Facebook-konkurranser

Du skal aldri trenge å dele

Facebook har blitt mer liberale med åra med tanke på konkurranser som avholdes på det sosiale mediet.

Om du leser denne saken et år etter publisering kan det være at det har endret seg igjen, men slik reglene er nå, har ikke arrangøren lov til å be deg dele konkurransen for å vinne. Liker-trykk og kommentarer er lov, men ikke deling eller tagging av venner i kommentarfeltet.

Og når sant skal sies – ønsker du å vinne en slik trekning, er det jo strengt tatt større sjans for at du vinner om du ikke deler den med flere.

Si i fra, både til venner og til Facebook

Vis mer


Min siste oppfordring til deg som ser en slik konkurranse i nyhetsstrømmen din er at du sier i fra til den som har postet (gjør det gjerne pr direktemelding så man slipper å bli latterliggjort for alle andre), samt at du rapporter siden.

Det gjør du ved å gå inn på den, trykke på de tre prikkene på høyre side og velge «Rapporter side», hvor du på den neste siden kan opplyse om at det er svindel. Om flere enn deg gjør det samme, blir siden fjernet fra Facebook.

LES OGSÅ: Skal jeg fortelle deg hvem som er din ekte venn?