<B>FULL STOPP</B>: Salget av nettbrett er i fritt fall. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
FULL STOPP: Salget av nettbrett er i fritt fall. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Derfor kollapser nettbrettsalget

Salget av nettbrett har omtrent stoppet helt opp. Det kom ikke som noen stor overraskelse.

Det er dårlige tider for nettbrettprodusentene. Ifølge ferske tall fra Elektronikkbransjen ble det solgt 83 prosent færre nettbrett første halvår 2015 enn samme periode i fjor.

Det er med andre ord ikke snakk om en tilbakegang, men nærmest fullstendig stopp i salget.

Tallene omfatter riktig nok ikke Apples iPad, som lenge har vært i en særstilling. Det er imidlertid på det rene at også iPad-salget har vist en nedadgående kurve siden 2013.

En av årsakene er ifølge bransjen selv at de bærbare PC-ene har gjort et comeback med berøringsfølsomme skjermer og nye formfaktorer.

Dette er selvfølgelig ikke hovedårsaken. En ny PC erstatter først og fremst en gammel PC. Jeg har for eksempel ennå tilgode å møte noen som har kjøpt en ny Windows-hybrid (såkalt 2-i-1) i den hensikt å erstatte en iPad.

Og om det finnes noen som gjør det, må de være forberedt på å å inngå store kompromisser. Selv de letteste hybrid-PC-ene på markedet veier det dobbelte av en iPad Air eller Galaxy Tab, er dyrere, og utvalget av gode, berøringsvennlige apper er markant dårligere.

Bjørn Eirik Loftås er Dinsides dataredaktør. Han har fulgt nettbrettmarkedet siden lanseringen av Nec Versa i 2003. Foto: Per Ervland Vis mer


Nei, hovedårsaken er naturligvis smartmobilene. Skjermene er nå oftere og oftere 5 tommer eller større, og det finnes knapt en eneste oppgave du kan utføre på et nettbrett som du ikke kan utføre minst like enkelt på en smartmobil. Samtidig er det oppgaver du løser bedre på en PC med stor skjerm og godt med lagringsplass.

Nettbrettet faller dermed mellom to stoler, og treffer gulvet med et knas.

Produsentene har kun seg selv å takke: Mangelen på innovasjon fra generasjon til generasjon har vært påfallende stor. Høyere skjermoppløsning, raskere prosessor og noen tidels millimeter tynnere utforming, kan ikke kalles innovasjon, og er knapt noe kjøpsargument for folk flest.

Større skjermer, full støtte for mobildata og -tale, flere logiske tilkoblingsmuligheter og bedre støtte for blant annet eksterne skjermer, skrivere, tastatur og mus, er blant egenskapene som burde vært obligatoriske for lengst.

Ironisk nok er det Windows-baserte brett som har vært nærmest på å kunne tilby dette, men Microsoft har slitt stort med å skape entusiasme i markedet. Mye av årsaken heter Windows RT/8, og et sammensurium av gammelt og nytt som ikke en gang entusiastene følte seg komfortabel med.

Nå satser Microsoft alle kort på at Windows 10 og universelle apper som kjører på kryss av enheter vil overbevise både kunder og utviklere om at fremtidens Windows-verden vil være noe helt annet. Det høres flott og fint ut, men samtidig er det på det rene at Microsofts mobilsatsing er skikkelig på hæla i forhold til konkurrentene Google og Apple.

I det siste har de derfor for alvor begynt å spille på lag med begge hovedkonkurrentene, under mottoet «Vi skal være der brukerne er». Det tror jeg er det eneste fornuftige, skal selskapet unngå å ende opp som en ubetydelighet den dagen mobilene for alvor tar over.

For det kommer mobilene til å gjøre, før eller siden. Det er for eksempel bare spørsmål om tid før det vil bli vanlig å koble mobilen til ekstern skjerm og tastatur ved behov, og få gjort de siste oppgavene du fortsatt må bruke en PC til.

Hva så med nettbrettet, vil det forsvinne fra butikkene? Selvfølgelig ikke. Til spesielle oppgaver, som for eksempel båtnavigasjon, videospiller i bilen, interaktive informasjonstavler, menybestillinger i restauranter og registrering av besøkende i resepsjoner og mange andre nisjeoppgaver, er den åpenbart bedre egnet enn både PC-er og mobiler.

Årene 2011-2014 vil derimot bli stående som nettbrettets gullalder. Den tiden kommer neppe tilbake.

Les også: Apple utfordrer PC-en med iPad Pro