<b>GÅR NED:</B> Salget av mobiltelefoner sank med 12 prosent i fjor. Men det er i antall, ikke i omsetning. Trenden er at vi velger dyrere telefoner, men skifter ut sjeldnere. Foto: KIRSTI ØSTVANG
GÅR NED: Salget av mobiltelefoner sank med 12 prosent i fjor. Men det er i antall, ikke i omsetning. Trenden er at vi velger dyrere telefoner, men skifter ut sjeldnere. Foto: KIRSTI ØSTVANGVis mer

Derfor kjøpte vi færre mobiler i 2015

Mobilsalget synker. Årsaken? Vi kjøper dyrere telefoner.

I 2014 kjøpte 2,1 millioner nordmenn mobiltelefon. I fjor var det «bare» 1,8 millioner av oss som valgte å investere i en ny.

Det viser ferske tall fra Elektronikkbransjen, som i dag holdt sin årlige pressekonferanse.

Nedgangen i antall solgte telefoner er på hele 12 prosent. Men pengene som kommer inn til mobilprodusentene fra teknologi-kåte nordmenn blir ikke færre.

For vi kjøper stadig dyrere og mer avanserte telefoner. I år som i fjor brukte vi 7,7 milliarder. Dermed har gjennomsnittsprisen per telefon økt fra 3.700 kroner til 4.000 kroner.

LES OGSÅ: Kina-mobilene fosser fram

Kjøper på øverste hylle

- Nordmenn kjøper ofte fra øverste hylle. Vi velger helst flaggskipmodellene, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen.

VELGER DYRERE: Nordemenn velger heller en toppmodell enn en lenger ned på lista. Her Samsung Galaxy S6 Edge+. Foto: PÅL JOAKIM OLSEN Vis mer


For noen år siden beholdt vi telefonene våre i ett og et halvt år før vi skiftet den ut. Nå har utskiftingstakten økt til 2,5 år, ifølge Ottemo.

Bransjen får fortsatt ikke nøyaktige tall fra Apple, og iPhone-delen av salgstallene er dermed basert på spørreundersøkelse.

Det er likevel lite tvil om at Apple fortsatt er dominerende med sin iPhone.

Da Dinside for ett år siden innhentet tall fra de største kjedebutikkene var fasiten klar: Apple er fortsatt suveren hos norske mobilkjøpere som enkeltmerke.

LES OGSÅ: Smartklokke i luksusklassen

Smartklokke kom for fullt

Mens mobiltelefonsalget og nettbrettsalget (minus 12,5 prosent) synker, viser salget i smartklokker en helt annen tendens.

ÅRETS SMARTKLOKKE: Apple Watch er hovedansvarlig for den enorme salgsøkningen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


I 2014 ble det solgt 80.000 slike armbåndsur her i landet. I fjor økte salget til hele 240.000 enheter. Forklaringen er åpenbart at Apples smartklokke Apple Watch først kom i fjor.

Også såkalte smartarmbånd til trening og aktiviteter har økt fra allerede formidable 240.000 til nærmere en halv million (480.000).

LES OGSÅ: Er 40 tommer egentlig nok?

Jumbo-TV i norske hjem

Av årets statistikk leser vi også at det selges 10 prosent færre TV-er. Men også her er tendensen den samme som i mobilmarkedet: Apparatene som selges, er dyrere.

STORSKJERM: Nordmenn velger stadig større. Foto: ØYVIND PAULSEN Vis mer


Og de blir stadig større: Nå er «folkefjernsynet» på mellom 55 og 65 tommer, noe som var utenkelig i vanlige hjem for bare få år siden.

Hele 38 prosent av oss har nå Netflix-abonnement, og det er liten tvil om at strømming er i ferd med å overta for DVD og Blu-ray hjemme. Mens det i toppåret 2012 ble solgt 150.000 Blu-ray-spillere her i landet, sank tallet til 70.000 i fjor.

TEST: To hodetelefoner med innebygd DAC

Gull på ørene

På lydsiden er det fortsatt hodetelefoner som er det største. Litt nedover har salget gått i antall, men bransjen må se seg fornøyd med at 1 million nordmenn kjøpte seg nye lurer i fjor. Og da kommer salget av ørepropper i tillegg.

VELGER DYRT: Det spares ikke når vi skal ha godlyd på øret. Her BeoPlay H7 til 4.000 kroner. Foto: TORE NESET Vis mer


Musikkelskerne foretrekker som mobilbrukerne de dyrere modellene, noe en omsetning på 650 millioner forteller om.

De gode, gamle LP-platene fortsetter å oppleve en renessanse, noe 10.000 solgte platespillere vitner om.

Om noen måtte tro at CD-spilleren er på vei tilbake, så bekreftes ikke dette av tallene. Bare 1.000 slike spillere ble solgt i fjor.

LES OGSÅ: Så lenge varer vinen i kjøleskapet

Dyrere også på kjøkkenet

AVANSERT: Nordmenn legger stadig mer penger i strykejern. Her Bosch Sensixx B22L dampgenerator til 2.495 kroner. Foto: ELKJØP Vis mer


På kjøkkenet er vi derimot ikke snaue. Her er det en oppgang på sju prosent fra i fjor i antall. Innen personlig pleie og småelektronikk (barbermaskiner, strykejern og så videre) er det derimot en nedgang på tre prosent.

Men regnet i omsetning er vi her også på plussiden, med en samlet økning på 9,6 prosent fra i fjor.

Konklusjonen er at nordmenn også i fjor følte seg rike nok til å velge på øverste hylle. Det skal bli spennende å se om denne tendensen fortsetter inn i 2016.

Du finner hele salgsstatistikken på Elektronikkbransjen.no.