Her demonstrerer Microsoft et tidlig nettbrett utstyrt med Windows 8 under Build-konferansen tidligere denne måneden. Foto: Microsoft
Her demonstrerer Microsoft et tidlig nettbrett utstyrt med Windows 8 under Build-konferansen tidligere denne måneden. Foto: MicrosoftVis mer

Derfor kan Microsoft få nettbrett-suksess

KOMMENTAR: Toget har neppe gått for en mulig Microsoft-suksess på nettbrett.

«Ikke glem at Microsoft dominerer mer på PC-platformen enn Apple dominerer på nettbrett. Derfor kan Microsoft på ingen måte avskrives når de for alvor kaster seg inn i kampen om nettbrettkundene, selv om det kanskje burde skjedd i 2010 og ikke i 2012.»


Jeg har tatt vare på all e-post jeg har mottatt siden år 2000, og nylig gjorde jeg et søk etter "ipad" i arkivet. Den eldste e-posten der navnet var brukt, var fra 2006. Allerede den gang gikk spekulasjonene høyt om en tavle-PC fra Apple, til og med navnet viste seg å være korrekt.

Likevel virket det som hele bransjen ble tatt på senga da Apple omsider lanserte brettet sitt fire år senere, og før konkurrentene klarte å komme opp med noe som kunne sammenlignes hadde Apple allerede rukket å få et svært godt grep om markedet. Det vil de beholde til minst 2014, mener analytikerne hos Gartner. I år vil markedsandelen kanskje ligge på nærmere 75%, til tross for at Samsung, Asus, Lenovo, Sony og flere andre er på banen med svært interessante brett - samtlige av dem basert på Googles Android-system.

Veksten i Android-baserte brett er der, men den er langt lavere enn den eksplosive veksten mobil-versjonen opplever. Ifølge Gartner skyldes dette først og fremst høye priser, dårligere brukergensesnitt og dårligere utvalg av apper. Jeg vil gjerne føye til labert utvalg av tilbehør. Totalopplevelsen er rett og slett langt bedre for de fleste iPad-eiere akkurat nå. På sikt kan dette selvfølgelig endre seg.

Bjørn Eirik Loftås er dataredaktør i DinSide.no Foto: Per Ervland Vis mer


En undersøkelse foretatt av Business Insider på forsommeren vitner uansett om at kategorien har et enormt potensiale. Nesten 40% av iPad-eierne i undersøkelsen sier nemlig at nettbrettet er blitt deres "hoveddatamaskin", 10 prosentpoeng flere enn hva tilfellet var i november i fjor. Denne utviklingen henger sammen med stadig bedre og mer skreddersydde apper for oppgaver vi tidligere måtte bruke PC-en for å løse, i tillegg til alle de åpenbare fordelene knyttet til lav vekt, lang batterilevetid, ingen virus, rask oppstartstid og så videre.

I år regner Gartner med at det vil selges rundt 64 millioner nettbrett i verden, et tall som måtte oppjusteres i vår på grunn av den stadig økende interessen. Det er et høyt tall, men det er fortsatt småtterier mot PC-salget, som antas å lande på rundt det seksdoble.

64 millioner betyr tross alt ikke mer enn at rundt 1% av verdens befolkning anskaffer nettbrett i år. Det er derfor altfor tidlig for produsentene å kaste inn håndkledet, selv om Apple-dominansen for øyeblikket, i kategoriens spede barndom, virker å være svært solid. Og ingen er sannsynligvis bedre rustet til virkelig å gjøre vei i vellinga enn Microsoft, som til neste år er klare med en svært nettbrettvennlig Windows-versjon. De første rapportene tyder på at Microsoft virkelig har noe stort på gang.

Windows 8 er langt fra Googles Honeycomb-Android eller HPs glimrende WebOS som gikk på trynet tidligere i høst. Windows 8 er basert på Windows 7, verdens raskest selgende operativsystem noensinne, men er langt mer lettdrevet og har et helt nytt, pekevennlig grensesnitt, optimalisert med tanke på nettopp nettbrett og berøringsfølsomme skjermer. Med seg på laget har de Intel, som foreløpig har vært temmelig anonyme i nettbrett-sammenheng, men verdens største prosessor-produsent vil selvfølgelig ha sin del av kaka.

Ikke glem at Microsoft dominerer mer på PC-platformen enn Apple dominerer på nettbrett. Derfor kan Microsoft på ingen måte avskrives når de for alvor kaster seg inn i kampen om nettbrettkundene, selv om det kanskje burde skjedd i 2010 og ikke i 2012.

Ikke minst kan Windows 8-brett være løsningen IT-sjefer over hele verden har ventet på, ikke bare fordi de fleste av dem har god kjennskap til grunnstrukturen i Windows, men også fordi de uten problemer kan bruke de samme sikkerhetsrutinene, tilleggsutstyret, programvarelisensene og ikke minst kompetansen i organisasjonen - også i en nettbrett-hverdag.

Dermed kan man for eksempel enkelt innføre kjøreregler for nettbrett. Jeg har selv vært i kontakt med flere IT-sjefer som er fortvilet over dagens uoversiktlige situasjon, der ansatte på egenhånd kan sette opp mail-programmet på nettbrettet, bare ved å vite adressen til bedriftens webmail og sitt eget brukernavn og passord. Slik får man lokal lagring av epost, selv om det neppe var tanken den gangen webmail-løsningen ble rullet ut. Og folk har dessverre lett for å miste nettbrettene sine, med de kinkighetene det kan medføre på sikkerhetssiden.

Uansett: Selv om Windows 8 vil kjøre på flere prosessorplattformer, hersker det liten tvil om at Intel fortsatt blir en av Microsofts viktigste strategiske partnere i Windows 8-hverdagen. I 2013 snakkes det om Intel-prosessorer som er så strømgjerrige at vi kan få bærbare PC-er med 24 timers batterilevetid. Dette vil naturligvis også komme Intel-nettbrett til gode.

Det er likevel bare én ting som er helt sikkert: Vi er helt i starten på nettbrett-æraen. Å felle noen dom nå med tapere og vinnere er altfor tidlig. Det er først i løpet av 2012 vi for alvor vil se hvilken retning dette markedet vil ta.

Hva tror du? Diskutér med andre lesere i debattfeltet under

Les også: Vi har testet Windows 8 alpha