Vis mer

Derfor er Twitter viktig

Nettets nye kommunikasjonsplattform.

Det diskuteres opp og ned i mente om Twitter i norske medier om dagen, og mange har meget å si om nettjenesten som har eksplodert i antall brukere det siste året.

Enkelte mener at dette kun er elitistisk nettsamfunn, andre er bekymret for Twittermobben som rotter seg sammen så fort noen tråkker i salaten, mens noen igjen ikke skjønner poenget og avfeier det som en døgnflue.

Men Twitter er først og fremst spennende på grunn av det teknologiske aspektet. Det er nemlig det nærmeste vi kommer en sanntidsweb. Foreløpig.

De korte meldingene på 140 tegn er tilgjengelig for alle umiddelbart etter at de er publisert. Det gir en ny innfallsvinkel til måten informasjon blir distribuert på nettet, og nettopp derfor kan Twitter sidestilles med e-post, lynmeldingstjenester og SMS. Store nyheter sprer seg som ild i tørt gress på Twitter, og ved flere anledninger det siste året, har Twitter-brukere verden om visst om store hendelser lenge før mediene har klart å koke i hop en sak.

Twitter har rett og slett blitt en ny kommunikasjonsplattform, og det er nettopp derfor det er så viktig.

For - ikke bare kan du motta meldinger fra alle du følger – du kan også sette opp så mange søk du vil for å monitorere meldinger fra Twitters millioner brukere. Nevner noen DinSide i en tweet (uavhengig av om jeg følger dem eller ikke), vil jeg se den i løpet av kort tid, og dersom det er noe jeg kan bistå med av informasjon, svarer jeg vedkommende umiddelbart. Det gjorde blant annet at jeg kunne grave frem en RSS-feed som inneholdt bilder til en leser som ergret seg over at vi ikke hadde bilder i RSS-feedene våre. Han ble fornøyd.

Å monitorere Twitter er det flere selskaper som praktiserer. Da jeg kvitret om at jeg hadde byttet fra Telenor til NextGenTel, gikk det ikke lang tid før jeg fikk en «håper du blir fornøyd»-melding fra NextGenTel. Det gav meg en slags trygghet som kunde - fordi jeg fikk en ny kanal for å henvende meg til dem; en kanal der man som regel får kjappe svar, og der informasjonen holdes kort og konsis. Jeg hadde faktisk et par spørsmål også, og de ble besvart kjapt som bare det. Til sammenligning måtte jeg vente 8 dager på svar på en e-post jeg hadde sendt til Las Vegas-hotellet Caesar’s Palace der jeg lurte på om de hadde rom for seks personer (og svaret hadde til og med fått plass i en Twitter-melding).

For noen uker siden hadde jeg litt trøbbel med RunKeeper; et iPhone-program som logger joggeruta og viser den på kart etterpå. Jeg hadde angivelig løpt flere hundre kilometer i timen og tatt en svømmetur fra Moss til Horten i løpet av de 25 minuttene joggeturen varte, og mitt lille stikk til Runkeeper ble postet på Twitter. I løpet av minutter fikk jeg svar fra skaperen av programmet med tips til hvordan jeg kunne få det til å fungere bedre.

Eksempler som dette illustrerer hvor kraftig verktøy Twitter kan være for bedrifter og andre som vil monitorere merkenavn, men også for deg som forbruker. Aldri før har det vært så lett å bli hørt. Og ikke bare det – ved å følge personer med samme interessefelt som deg, kan du plukke opp mye du ellers ikke ville ha hørt om. Du skulle bare ha visst hvor mye interessant jeg kunne ha skrevet om dersom døgnet hadde hatt 30 timer.

Jeg skriver dette på vei til flyplassen, og om et par timer går flyet mitt til Berlin. Søndag kveld tenkte jeg at det kunne ha vært kjekt med et par filmer å se på flyturen, men til min store skuffelse hadde jeg bare 80 cent igjen på den amerikanske iTunes-kontoen min. Jeg spurte derfor om noen visste om noen eBay-selgere som pleide å sende kodene raskt, og ikke bare ble jeg tipset om en god eBay-selger; Nettavisen-journalist Janne Bjergli tok kontakt og fikk ekskjæresten i Florida til å ordne meg gavekort. I løpet av en times tid var kontoen fylt opp med 50 dollar, og jeg har nå to filmer jeg kan nyte på flyturen ned og opp; ordnet i siste time via Twitter.

Søndag kveld!

Skjønt er det ikke alle forunt å få god service. I skrivende stund har jeg 1249 norske brukere som følger meg, og derfor går det som regel ganske kjapt å få svar på det man lurer på. Det har ikke vært gratis, for det er først og fremst ved å bidra at du også får noe tilbake. Det er kanskje derfor mange prøver Twitter en halvtime uten å skjønne så mye og konkluderer med at dette ikke har noe for seg?

Men, som Marius Eriksen, styreformann i PR-byrået Sermo sier det:
«Twitter er som en bank - du får ikke tatt ut noe før du setter noe inn...»

For min del har den banken en langt bedre innskuddsrente enn den jeg har på lønnskontoen min.

(Vil du følge meg på Twitter, er brukernavnet mitt @paljoakim.)