Fra PS.no sin nye kampanje rettet mot damer.
Fra PS.no sin nye kampanje rettet mot damer.Vis mer

Denne PC-en har "en glup hjerne"

PS.no kutter alt av teknisk språk når damene skal lokkes til butikken.

Det er kanskje noe i at kvinner generelt ikke er fullt så opptatt av klokkehastigheter, harddiskgrensesnitt, RAM og WLAN-standarder som sine mannlige medborgere, men vi har ennå til gode å se en PC-annonse som er kjemisk renset for tekniske detaljer. Inntil nå.

Det er den norske nettbutikken og PC-produsenten PS.no som har bestemt seg for å kalle en spade for en spade, og laget en kampanje rettet mot kvinner - og kun kvinner.

Les også: Databutikk med damesuksess

Ikke-teknisk målgruppe

I teksten for den nye PC-serien Tundra Ladies Line finner man formuleringer som PC med glup hjerne, kan som damer flest gjøre flere ting på en gang og hukommelse som en elefant.

Vis mer


Kreativ språkføring uten teknisk terminologi. Og med en viss ironisk undertone, kanskje?.

Dere er ikke redd dere vil virke provoserende på kunden? Vi spør ansvarlig for kampanjen hos PS.no, Liv Homdrom.

Liv Homdrom hos PS.no er ansvarlig for Ladies Line-satsningen til selskapet. Vis mer


- Ja, vi vil nok provosere når vi skriver spesifikasjoner som hukommelse som en elefant, men vi regner også med at de fleste vil se ironien i det hele. Kvinner er fullt på høyde med mannen i gata når det gjelder elektronikk, men vi tør nok lettere innrømme at RAM og GB er begreper som ikke alltid sier oss stort, forteller Homdrom til DinSide.no.

På harddisken vil det ligge en del fristende programmer, lover Homdrom, som omhandler interiør og farger, mat på data, makeup og bildebehandling.

Feil produkt på feil tid?

Men i disse laptop-tider, er det ikke litt for sent å satse på stasjonære PC-er for denne gruppen, vil vi vite.

Hva synes du?

Vil PS.no lykkes med Ladies Line? (Avsluttet)
Njet, dette blir en flopp.(40%) 540
Tja... er ikke helt overbevist.(32%) 435
Ja, dette har vært mangelvare!(28%) 370
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Nei, det er fortsatt et marked for stasjonære PC-er. Og i disse bloggtider er det mange som ønsker en kraftig maskin som kan takle Photoshop og andre foto/design-programmer, sier Homdrom, og ser også for seg at en feminin utformet PC-kasse også kan gjøre seg i diverse butikkmiljøer, frisører, showrooms og lignende steder.

- I mange kontormiljøer investeres det i møbler og bilder for tusenvis av kroner for å pynte opp lokalene/miljøet. Hvorfor skal den vanlige sorte boksen ødelegge helhetsinntrykket, spør Homdrom, som håper at kampanjen skal være klar til å bli kjørt fra 1. april.

Og nei, det er ingen aprilspøk ...

Les også: Nå er det damene det gjelder