Den store backup-guiden

GUIDE: Maksimal sikkerhet er helt gratis.

«Det beste er at det vil ikke koste deg et rødt øre.»



Backup, backup, backup. Som om du ikke har nok å tenke på allerede, så skal du brys med å måtte gjøre disse endeløse og frustrerende kjedelige rutineoppgavene også.

Nei, takk.


Og så utsettes backupen, igjen, og igjen. Og plutselig en dag sier maskinen takk og farvel, og du sitter tilbake og river av deg hårene.

Hvorfor tok jeg ikke backup?

Fordi det er kjedelig, og kjedelige ting har vi mennesker en lei tendens til å utsette.


Hadde det ikke vært greit å kunne sette opp et system som automatisk tar seg av all backup, og samtidig være helt trygg på at du ikke vil miste arbeidet ditt hvis det en dag skulle gå galt? Eller å ha en rask måte å få maskinen din tilbake i tilstanden den var i når alt var nyinstallert og gikk raskt?

I denne artikkelen skal vi gjennomgå det som kan kalles backup-prinsippene for maksimal sikkerhet. I tillegg skal vi se på hvordan du kan sette opp et automatisert backupsystem på bakgrunn av disse prinsippene. Det beste er at det vil ikke koste deg et rødt øre.

Når uhellet er ute er det for seint å ta backup. Gjør det. Nå. Vis mer


Backup av hva?

Du har sikkert fra flere plasser hørt at du må for all del ta backup. Problemet for mange er spørsmålet om hva man egentlig skal ta backup av? Skal du ta backup av filene du jobber med, hele dokumentmappen eller rett og slett hele harddisken? Svaret er rett og slett alt, men hyppigheten er forskjellig.

Tanken er at jo oftere du endrer filene dess oftere må du ta backup av dem for ikke å miste arbeidet eller innstillinger du har gjort på dem, i tilfelle uhellet skulle være ute og maskinen knoter seg. For oversiktens skyld pleier vi å dele inn i tre typer backup, basert på hyppighet:

  1. Arbeidsfiler - Dette er filer du for øyeblikket jobber med. Disse har hele tiden behov for backup da de stadig endrer seg.
  2. Arkiv - Dette er filer som du ikke for øyeblikket jobber med, eller er ferdig med, men som du kanskje av og til er inne på for å gjøre noen justeringer. Her trenger man ikke like ofte backup, men man bør likevel jevnlig ta backup i tilfelle endringer. I samme kategori ligger forøvrig også lagrede programinnstillinger, bokmerker, lagrede spillsesjoner, musikk, video osv.
  3. Harddisken/System - Dette inkluderer både operativsystem og programmer. Kort sagt hele harddisken. Backup av dette gjøres sjeldent, men gjerne som et gjenopprettingspunkt, når du har installert alle relevante programmer. Det bør også kjøres etter større endringer på maskinen (for å spare tid), men husk alltid å ha en ekstra backup i tilfelle noe går galt med den siste. Du kan til slutt også velge å kjøre jevnlig backup av hele systemet for å sikre at du har muligheter for gjenoppretting. OBS! Ha godt med lagringsplass.
Hvis du har mulighet, kan det for oversiktens skyld være en idé å organisere filer du jobber med i en egen arbeidsmappe, mens filene du i utgangspunktet er ferdig med, eller for tiden ikke jobber med, kan legges i en egen arkivmappe (med passende undermapper). Dette er imidlertid ikke et krav for å gjennomføre dette oppsettet.

«Dette blir dermed en ekstra nødløsning i tilfelle synkroniseringen skulle svikte.»


Vanntett backup - Sikkerhet på tre nivåer

Tredelingen er, i tillegg til å være en definisjon på hva som er viktig å ta backup av og hvor hyppig, også en nivådeling for å maksimere sikkerheten for å unngå å miste verdifullt arbeid. La oss utdype dette:

  1. Arbeidsfiler - Ved å kjøre kontinuerlig synkronisering/backup av dine arbeidsfiler sikrer du deg, i tilfelle uhellet rammer, mot å måtte ta igjen tiden fra siste gang det ble foretatt backup. Her vil vi anbefale å sette opp et synkroniseringprogram eller tilsvarende som ligger i bakgrunnen og kopierer filer når den oppdager endringer.

    Dette kan gjerne settes opp mot andre maskiner, slik at du alltid har siste versjon av filene, uansett hvilken maskin du bruker. I tillegg er Internett en mulighet. Synkroniseringsprogrammet Syncplicity, som vi skal bruke i denne artikkelen, benytter begge deler.

  2. Arkivfiler - Disse filene endrer seg ikke like ofte og behøver dermed ikke like hyppig grad av backup. Dette kan gjerne settes opp med noen timers mellomrom. Her kan vi blant annet inkludere hele mappen Dokumenter (Mine Dokumenter i XP) da du med det også vil kunne få ekstra backup av arbeidsfilene med jevne mellomrom. Dette blir dermed en ekstra nødløsning i tilfelle synkroniseringen skulle svikte. Det er tross alt bedre å miste noen timer enn å miste alt.

    Her kan du kjøre backup mot ekstern harddisk, nettverksharddisk eller andre maskiner. Du kan kjøre backup mot en annen lokal harddisk, men skulle maskinen krasje slik at du ikke kommer inn i Windows får du heller ikke tilgang på disse umiddelbart.

    Til denne økten bruker vi gratisversjonen av SyncBack, som er ypperlig til å sette opp tidsbestemte kjøringer.

  3. Harddisken/System - Et typisk scenario er at du installerer Windows, legger inn alle programmer og gjør dine innstillinger og tilpassinger. Når alt i dine øyne fungerer perfekt, tar du en nøyaktig kopi av harddisken som operativsystemet og programmene ligger på, slik at du senere kan gjenoprette til denne tilstanden hvis maskinen skulle begynne å knote seg. Dermed vil du spare en masse tid neste gang du må reinstallere alt.

    Hvis du ønsker å bevare maskinen din optimal, kan du sette maskinen til å tilbakeføres jevnlig (eks. en gang i halvåret eller oftere), men dette er opp til den enkelte. Hvis du bestemmer deg for å tilbakeføre maskinen jevnlig, trenger du imidlertid ikke være redd for å miste noe. Hvis du bruker det overnevnte oppsettet med en kombinasjon av synkronisering og vanlig backup vil du alltid ha en backup av dine viktigste filer.

    Til å sette opp et såkalt speilbilde-backup av harddisken har vi valgt gratisprogrammet DriveImage XML, som fungerer godt nettopp til dette formålet. Samtidig kan vi sette opp jevnlig backup uten større problemer.

Hvis du kjører alle disse programmene simultant vil du være fullstendig dekket, både mot tap av filer og større innhogg i din arbeidsdag, hvis ulykken først skulle være ute.

I det følgende ser vi på hvordan du kan sette opp disse programmene, og dermed få en maksimal sikring av dine filer, slik at du rett og slett kan lene deg tilbake, slappe helt av, og glemme alt om backup. Følg med videre.

Artikkelen ble første gang publisert i mai 2008


Tips en venn om denne artikkelen!

>> Side 2: Synkronisering via Syncplicity