Del 4: Mastring av lydopptak

Denne siste delen av artikkelen om Audacity, lydredigeringsprogrammet som er både open source og gratis, vil handle om sluttprosessering, eller mastring, av lydopptak. Av Jan Frode Haugseth

For å ha best utbytte av denne delen av Audacity-gaiden bør du ha lest de første tre delene, du finner dem i lenkeboksen til høyre.

Hva er mastring?

Sluttproduksjon av et lydprodukt kalles mastring, og dette utgjør den siste finishen på en lydmiks. Man kan se på mastringen som en slags ekstra polering for å perfeksjonere lydbildet og fremheve detaljer.

Du kan bruke mastringen til å få de individuelle sporene som en låt består av til å lyde mer enhetlig. Samtidig er det et mål at lydbildet skal bli klarere og mer fokusert. Hvis du har flere låter til en CD er det vanlig å mastre alle på en gang, for å balansere helhetsuttrykket. Å lage den endelige låtrekkefølgen og bestemme nøyaktig hvor låtene skal begynne og slutte blir da en del av mastringen.

Mastringen brukes også til å fremme eller fjerne egenart fra en lydmiks, alt etter om du ønsker radiovennlige eller mer eksperimentelle låter. Likeledes bruker du ofte mastringen til å fjerne utilsiktede lyder eller frekvenser.

Du kan med andre ord gjøre ganske mye ut av mastringen, hvis du ønsker det. Profesjonelle artister blir gjerne mastret i egne mastringsstudioer, med utstyr til mange hundretusen. Men i dag skal vi altså bruke gratisprogrammet Audacity for å utføre en enkel mastring.

Den mastringen vi skal foreta i dag, skal vi foreta ved hjelp av tre plugger, nemlig equalizer (EQ), klang og limiter. I Audacity må disse legges på opptaket i en gitt rekkefølge. Dette minner om effektene og framgangsmåten vi presenterte i del 2 på et instrument, men det er noen viktige forskjeller. I del to brukte vi bare de innebygde effektene i Audacity. Nå bruker vi to gode VST-effekter istedet. Kompressoren er byttet ut med en limiter, og er samtidig flyttet sist i effektrekken.

Hvordan mastre?


Det første du må gjøre er å installere gode plugger. De vi bruker til eksemplene i denne testen er DX Reverb Light og Classic Master Limiter fra Kjærhus Audios Classic-serie. For å se hvordan du installerer VST-pluginer, les del 3.

Vis mer


Vi har laget en litt spesiell miks for denne anledningen, spilt inn med gitar, malalaika, hullmaskin og målestokk. Lydfilen er laget sånn i hui og hast, og er langt fra perfekt spilt. Men dette er også litt av poenget; selv det høres litt skjevt og tamt ut i originalen, er det forbausende hvor mye bedre det blir etter mastringen.


Det første man gjør er å eksportere miksen man vil mastre til stereo-WAV-fil.

Vis mer


Denne kan man så åpne i Audacity som et stereospor, og man er klar til å begynne.

Det første man må gjøre er å legge en EQ, og vi bruker her den vanlige Equalization-pluggen i Audacity. Fra før har man gjerne stilt litt på EQ-en på hvert spor, men på master-opptaket må man stille mer.

Hvis det er med en bassgitar eller en basstromme, vil begge disse nyte godt av bass-EQ-en kjøres litt opp. Da er det viktig at bassen på andre spor, som akustiske gitarer og vokal, er fjernet slik vi gjorde i del to.

Mellomtonen er litt vanskelig, ofte er det små disharmonier mellom ulike instrumenter i denne delen av registret. Man kan prøve seg fram og justere opp og ned pigger på mellomtonen for å finne "ulyder" eller andre uhumskheter.

Ofte kan diskanten også kjøres litt opp, og man kan prøve seg fram ved å fjerne eller fremheve mellomtoner. Er det et opptak med mye sus, vil det kanskje høres bedre ut om man fjerner litt diskant. Dette går utover den generelle lydkvaliteten, men fjerner en del av støyen. Hvis man har gode opptak kan man legge til ekstra luftighet ved å øke diskanten litt.

Uansett hva man gjør er det viktig å begrense seg litt, man kan også overlate litt innstillingsmuligheter til brukeren og dennes preferanser.

Vis mer


Vi valgte å fjerne litt mer bass fra opptaket, og legge til ørlite diskant. Her er det bare å prøve seg litt fram, man kan alltids angre med Ctrl-Z hvis man ikke blir fornøyd.

Deretter la vi til klang med DX-Reverb Light. Klangen gir et litt mykere uttrykk, og gjør seg spesielt godt på akustiske låter som denne. Her er innstillingene vi brukte:

Vis mer


Til slutt la vi på en limiter. Classic Master Limiter, pluggen vi bruker, har bare en innstilling. Hvis man stiller den mot 0 blir volumet høyere, og nærmere 1 blir volumet lavere. Limiteren er forsåvidt også en kompressor, men førstnevnte komprimerer enda mer. Limiteren "presser" volumet sammet, og dette gjør at lyden får høyere volum og fylde.

Dette opptaket var forholdsvis lavt til å begynne med, så vi kjører på med følgende innstilling:

Vis mer


Etterpå blir lydsignalet ganske mye høyere. Dette kan man se på illustrasjonen under, hvor volumet før (mørkeblå) og etter (lyseblå) er lagt over hverandre.

Vis mer


Det er viktig å huske at man fjerner dynamikk, eller volumforskjeller, ved å komprimere for mye. Ofte er også dette et mål i seg selv. Alle låter som spilles på radioen er f.eks. komprimert temmelig mye, slik at det ikke skal være stor volumforskjell fra låt til låt og kanal til kanal. Enten radiolåten består av en poplåt, en enslig fløyte eller et 50-mannsorkester, er volumet tilnærmet det samme.


Audacity i forhold til andre multisporsprogram

Audacity er et lite og enkelt lydprogram, og man kan gjøre mye med det. Vi vil avslutte denne serien med å si litt om forskjellen på Audacity og de større lydproduksjonsprogrammene som ProTools og Cubase, som ofte koster en del tusen kroner.

De dyrere programmene er selvsagt mer avanserte, samtidig som de har mye større mixekapasitet. Samtidig er ofte effekter og VST-plugger godt integrerte i programmet. VST-effektene kan styres grafisk, slik at de ofte fremstår som tiltalende og lettvinte å bruke. Viktigst er likevel at effektene ofte kan genereres på signalet i sanntid, uten at man "låser" effektene til sporet. Man kan legge flere VST-effekter etter hverandre, og det er bare CPU-kapasiteten på maskinen som bestemmer hvor mange man kan bruke samtidig.


Audacity har altså litt igjen før det kan konkurrere med de profesjonelle lydproduksjonsprogrammene. Men for hjemmebrukere har Audacity svært mange muligheter, samtidig som det ikke ekskluderer Linuxbrukere. Samtidig fortsetter utviklerne å forbedre Audacity som et åpent og fritt program. På programmet framover står blant annet bedre støtte for VST-effekter. Hvem vet hvor bra Audacity kan være om 5 år?

Tilbake til førstesiden