Her er Canons nye gromgutt - fullformatkameraet 5d mark II. Objektivet koster like mye som kameraet - en 85mm f/1,2 L. Foto: Kai Thon
Her er Canons nye gromgutt - fullformatkameraet 5d mark II. Objektivet koster like mye som kameraet - en 85mm f/1,2 L. Foto: Kai ThonVis mer

De første bildene fra Photokina

Åpent for pressen, men rene byggeplassen.

Med såre føtter er vi tilbake på hotellrommet.

Eller - la oss ikke late som vi har sendt flere til Köln. Det er bare meg her.

Tysk b-språk har definitivt kommet til nytte i byen med den store domen, for her er det svært få engelske skilt å forholde seg til. Allikevel holdt det til å ta riktig t-bane og riktig tog (med gyldige billetter), samt finne frem til pressesenteret og få tilgang til Photokinas første dag.

Den første dagen er vel å merke ikke helt sant - det er først tirsdag messen åpnes offisielt, men pressen har adgang dagen før dørene åpnes for publikum. Som for to år siden bærer messeområdet veldig preg av å være "under construction", og det flyter av pappesker, ledninger, plast og annet søppel.

Heraus!

Det var heller ikke alle som hadde åpnet standen. Adobe, for eksempel, hadde skjult hele sin stand med sorte vegger, mens Panasonic hadde kjetting og et par gretne vakter som helst ikke ville at vi skulle ta "langskudd" inn mot standen en gang. Undertegnede ble også jagd bort fra Samsungs stand - jeg fikk ikke stå på gulvet deres, men kunne stå en halvmeter unna på "fellesgulvet".

Allikevel - vi fikk en god smakebit på hva vi har i vente de neste dagene, og blant det mest spennende finner vi det nye Micro FourThirds-systemet fra Olympus og Panasonic, som vi skrev om i denne artikkelen. I morgen (i dag når du leser dette) har vi blant annet notert en avtale med Olympus' research & development-avdeling som skal vise oss mer av nettopp dette.

I morgen dag er også dagen der Adobe avduker den nye CS4-pakken, så vi satser på å få med oss presentasjonen, og messeområdet er så gigantisk at det er mange andre nyheter å titte på også.

Med speilreflekskameraet rundt halsen ble det en del bilder, og i følgende fotoalbum får du se noen av dem, med kommentarer, selvsagt.

En av de mange inngangene på Photokina, retning syd. Det er i det hele tatt veldig mange trapper å gå i på messa, som om ikke messeområdet var stort nok fra før. Foto: Pål Joakim Olsen
Zeiss vekket oppmerksomhet med denne morsomme innretningen på sin stand. Mon tro hva brennvidden er? Foto: Pål Joakim Olsen
Nikon var nesten ferdig med å bygge sin stand, og var en av de få som allerede var behjelpelige hvis man lurte på noe. Foto: Pål Joakim Olsen
Nikons to "bad boys". Begge er fullformatkameraer og koster henholdsvis 18.000 og 30.000. Foto: Pål Joakim Olsen
En representant fra Nikon viser oss deres nye fototjeneste, My PictureTown. Der kan du lagre bilder og vise frem til venner og kjente, og løsnignen er integrert mot Google Maps slik at du kan plotte inn hvor de er tatt. Foto: Pål Joakim Olsen
Canon var ikke helt ferdige, men har som vanlig en av mest spektakulære standene på messa. Foto: Pål Joakim Olsen
Her er Canons nye gromgutt - fullformatkameraet 5d mark II. Objektivet koster like mye som kameraet - en 85mm f/1,2 L. Foto: Kai Thon
Den nye Ixus-sjefen med 14,7 megapiksler. Vi skal prøve å få tatt et par testbilder med den i løpet av messa. Foto: Pål Joakim Olsen
Jaggu fant vi ikke noen av våre norske kolleger på messa også. Foto: Pål Joakim Olsen
Vi fikk ikke lov til å tafse på det nye Panasonic-kameraet, men lover å gjøre det i nær fremtid. Foto: Pål Joakim Olsen
Casio kjører longest drive challenge hver dag og deler ut premier. Alle blir filmet med EX-F1, selvsagt. Foto: Pål Joakim Olsen
Foooooore! En av booth-jentene til Casio svinger kølla. Foto: Pål Joakim Olsen
Olympus mju 1030 SW tåler fall fra 2 meters høyde, og firmaets Petter Smart har laget en innretning som kaster kameraet rett i treplanken. Foto: Pål Joakim Olsen
Adobe skal vise frem CS4, men ikke en dag for tidlig. Foto: Pål Joakim Olsen
Disse gutta driver med storformatsutskrifter og har bygget seg en borg. Heldigvis ser det ut til at de har husket inngangen. Foto: Pål Joakim Olsen
Er dette den nye Microsoft-logoen? Vi er litt i tvil. Foto: Pål Joakim Olsen
Veskeprodusenten Crumpler har en noe spesiell stand i år. Ord blir fattige. Foto: Pål Joakim Olsen
Uten mat og drikke duger ikke helten. Foto: Pål Joakim Olsen


Vi kvitrer også litt fra messen. Du finner våre siste tweets i følgende boks, og du kan abonnere på RSS-en hvis du vil.


Følg oss på Twitter: [DinSide Data] | [Pål Joakim]